Necross;n82440 said:
Jag läser i DMG (sid 84) att: "Assuming typical adventuring conditions and average luck, most adventuring parties can handle about six to eight medium or hard encounters in a day."
Detta stämmer ICKE med gruppen jag spelleder. De klara typ 3 medium eller hard encounters innan de är allt för sargade för att gömma sig nånstans för en long rest. Alltså har jag ungefär samma problem som med alla andra editioner av D&D.
Den aktuella gruppen saknar iofs både någon vettig "tank" och en dedikerad healer, men spelarna är på intet sätt icke-taktiska eller särskilt klantiga i sitt spelande. Så jag tycker att det verkar vara nåt fishy med denna "six to eight"-grej.
Vad är era erfarenheter av detta?
Utan att veta mer om just ditt gäng måste jag använda de få fakta du ger mig. Och då blir slutsatsen att ni måste lära er att en healer inte är valbar i D&D (förutom kanske på de allra lägsta levlarna). Tydligare uttryckt: varje spelgrupp måste innehålla en spelare som accepterar att lägga huvuddelen av sina resurser (spells, actions) på att hela de övriga i gänget.
Sedan spelar spelarnas val givetvis en avgörande roll. Men du säger ju att ni känner er hyfsat kompetenta där, alltså att inte luras av rent "rollspeliga" aspekter vad gäller vilken fiende som behöver nedgöras först, utan att analytiskt och kyligt betrakta D&D som det spel det är, och ta ner magiker och strikers först, och spara hp-påsarna till sist.
Som jämförelse består det gäng jag spelleder av: en barbarian (double hp!), en paladin (insane defenses), en präst (of light, for fireball), samt en bard.
Tre solida karaktärer (Paladinens AC 22 gör honom närmast immun mot hugg och slag; Barbarens damage reduction gör Clericens heals dubbelt så effektiva; +5 på alla saves är närmast tjänstefel att vara utan) men ett svagt kort i barden (som alltså förvisso bidrar men är ett svagt kort i att hon går ner lite för snabbt och ofta för att det ska kännas solitt).
Problemet är ju att man i 5E inte enkelt kan skydda sina kompisar. Och Barden har vare sig hp eller AC. En arcane spellcaster kommer förvisso bli obligatorisk allteftersom gruppen levlar; frågan är om inte en dracsorc eller defensivt välutrustad Wizz vore bättre rustad ta det stryk de övriga inte kan/hinner styra bort...
Det är faktiskt en intressant fråga, men som väl isåfall får diskuteras annorstädes: i och med alla de nerfningar av arcane spellcasters som införts i 5th ed; klarar man sig helt utan? (Inte helt helt utan, men genom att anlita en NPC spellcaster för de specifika hinder ett höglevel D&Däventyr ställer upp som bara kan lösas av magi)