Seter- se hit! Eller Troberg?!
Å, en sån fin tråd. Jag har precis samma problem!
Det jag skriver på nu är en sorts fisktank, dvs det finns olika fraktioner som alla har inbördes relationer med varandra och dessa påverkar äventyret på olika sätt vid olika tillfällen.
Sida A och sida B kan alltså i januari vara allierade för att sedan i februari bli bittra fiender då de tar ställning till sida C:s agerande...
Dessutom vill jag i vissa delar ha ett rälsande som tidigare aldrig skådats, för att i nästa del ha ett helt fritt schema.
Jag vill dokumentera äventyret så jag kommer ihåg alla kopplingar, kontroverser, förbindelser och en förteckning över när saker och ting händer.
Frågan är hur man löser detta? Just nu kan jag inte komma på något bättre än att:
Inledande beskrivning av plotten
Ursäkta svengelskan!
Först beskriver man de olika antagonisternas separata intressen och hur de står till varandra. Dessutom beskriver man i korthet vad som är den mest troliga händelseutvecklingen i framtiden.
Problemet här är att jag inte vill skriva för mycket- rp ska ju kunna påverka händelseförloppet. Slutligen beskriver man hur rollpersonerna dras in i äventyret.
Platsbeskrivningar
Separat har man platsbeskrivningar, där platserna för de olika händelserna beskrivs och vad sökande efter ledtrådar kan ge (förutsatt att ledtrådar finns vid den aktuella platsen). Här nämner man också spelledarpersoner som hör samman med platsen och vad de gör om rollpersonerna stöter ihop med dem.
Personbeskrivningar
Här beskriver man spelledarpersoner och deras olika agendor, med baktanken att detta ska hjälpa SL att förstå hur dessa ska spelas med tanke på att det är svårt att förutsäga hur rollpersonernas agerande påverkar grundstoryn.
Tidslinje
Här beskriver man
när allt händer- eller åtminstone det viktigaste för respektive fraktion.
Problemet här är att det är svårt att förutsäga framtiden när rollpersonerna blandar sig i händelseutvecklingen...
Vad har nu stackars Magnus Seter med detta att göra? Jo, han är ruskigt bra på att skriva äventyr och rollspel och han om någon borde ha funderat på problemet! Jag misstänker starkt att han dessutom har skrivit konventsscenarion.
Troberg ska ha cred för fisktanken, även om säkert många gör anspråk på att ha kommit på spelstilen. Han har säkert också ett intressant svar på Entos fråga. Slutligen tror jag att Krille skulle kunna säga tusen kloka saker angående olika format. Hoppas någon av dessa har tid och lust att ge sig in i tråden.
Min fråga blir slutligen denna:
Hur strukturerar man bäst äventyr som är av en mer komplex natur?
/Basenanji, som hoppas att Ento inte tar illa upp för att jag kapar hans tråd...