Nekromanti Äventyrsformulär

Sodivra

Champion
hur ska man veta om det tillfört något _innan_ man gjort det? (du käkade säkert bajs när du var liten och upptäckte dess... dess... otillfredsställande smak. eller nåt)

Äsch, det är väl det som vi har hjärnan till. Att räkna ut saker i förväg. Trist? Ja, men det funkar, och det sparar en jävla massa tid och energi.. Det funkar ju förstås inte i alla situationer, men det är DET som man har nyfikenheten till! :gremgrin: Jag skulle vara nyfiken på ditt formulär om det skiljde sig från konventionell äventyrsuppbyggnad, men som det är nu så.. ja, så blir det mest en liten kom-i-håg-lapp, och jag vet ju att jag inte behöver kom-i-håg-lappar.. Öhh.. Tror jag alltså. Fasen. :gremcrazy: Du får alltså komma med något som faktiskt är annorlunda. Som gör skillnad, alltså. Men det går det säkert att utveckla formuläret till!

Vadå, känner du till rufsa? Coolt, isåfall. Coolt.

stenhöna

tellstory
Äventyrs grundegenskaper

ja, det är möjligt att formuläret skulle ta form som en minmap... fast det kan ju va olika strängt i olika rollspel. givetvis.

men man börjar osökt undra... vilka grundegenskaper har ett äventyr? "antal antagonister"?

Zadrith

Hero
I Starwars (innan WOTC tog över) fanns det faktiskt planetformulär och det vill jag minnas att jag har sett i fler SF-spel.

Sodivra

Champion
Hmmm

Nu vet jag inte om du skojar eller är allvarlig.. :gremwink:
Jag vet dock att jag börjar skriva onödiga inlägg nu.. Onödiga inlägg är vägen till den mörka sidan. Onödiga inlägg leder till spam, spam leder till OT, OT leder till lidande!

..Du måste besegra Darth Bigowl! Then, only then, an admin you will be!

Ehum. Helt onödigt var det här inlägget kanske inte, jag fick en chans att citera Star Wars (Kul) och jag fick en chans att köra på min tala-ut-linje.. Äh, medans vi diskuterar mobbing (hä hä) och jag bara babblar ändå så kan jag ju säga att det är orättvist att du skriver så korta inlägg medans jag skriver så långa - Jag hinner ju inte med! :gremgrin:

stenhöna

tellstory
det skulle bli annorlunda. när man väl har gjort en översikt och infört några begrepp, det är då man kan börja rota och experimentera på allvar.

Vadå, känner du till rufsa? Coolt, isåfall. Coolt.

en kompis bor granne med killen som startade det. såe.

Sodivra

Champion
Grundegenskaper?

Frågan är igen om det behövs. Att skriva hur många antagonister som finns i ett äventyr känns bara liiiite onödigt, om man inte gör det som en kul grej förstås.. :gremsmile: Däremot så kan man ju använda sådana data för att sammanfatta äventyr för andra: "Svårighet: Socialt", "Svårighet: Militärt" eller nåt, alltså hur socialt skickliga/våldsamma RP:na bör vara för att få ut så mycket som möjligt ifrån det. Men det skulle bara vara användbart för att sammanfatta ett äventyr snabbt för andra, som sagt.. Iallafall vad jag kan se.

stenhöna

tellstory
verkligen?? varför får jag aldrig sånt hemskickat i brevlådan för...

det borde gå att dra längre. i fantasymiljö, formulär till skogar och städer. i dark future, formulär till ... ja, vad det nu kan vara. på detta sätt kan fokus riktas mot punkter som man annars lätt glömmer bort eller förbiser.

Sodivra

Champion
Men det finns sånt också: Orkworld har ett formulär för din stam, Nobilis har ett formulär för din Imperator och din hemvärld. Dom är lite lika varandra på det planet, vilket är kul för jag fick dom bägge samma dag.. Lite som när jag kollade på Dark City och 13:e våningen på samma dag.. *Tipsa tipsa*

stenhöna

tellstory
Re: Grundegenskaper?

det behövs för att tillfredställa min nyfikenhet, om inte annat.

men oj... man skulle kunna _slå_ fram ett äventyr på samma sätt som man (ibland) slår fram en rollperson. fast mycket info måste givetvis fortfarande fyllas i själv.

SVÅ (för svårighetsgrad). ju högre SVÅ äventyret har, destu större är chansen att ett Hinder (se Rising) kommer dyka upp. och som en rollperson innehar vissa typer av färdigheter, innehar ett äventyr vissa typer av Hinder och Problem. vilken intressant och kaotisk/oförutsägbar spelsession det skulle kunna bli...

Kitzune

Swashbuckler
Re: Inovativ Idé

vad sägs om ett rollspel som innehåller formulär till
äventyren, men inte till rollpersonerna?

Då måste man ha en massa siffror i skallen hela tiden och
det är ju alltid kul:

SL: "Nå, du skall slå ett ducka slag - Vad har du i Reflexer?"
Spelaren: "Öh, 7 tror jag. Nej, vänta ..."

Att spelmötesprotokollet blir fyllt med "Ja, den här
spelomgången försökte vi lista ut vem som hade nästan högst
i Datorkunskap. Men, vi hade roligt ändå".

Eller det kanske inte var så kul ändå :gremwink:

/Alexander Gyhlesten

Sodivra

Champion
Oj.. Inget för mig..

Jag skulle nog bara må illa av att spela ett så "regelstrikt" äventyr.. :gremsmile: Visst ska man skriva en del själv också, men sådana ramar fyller mig med en känsla av.. förtvivlan. :gremsmile:

Förresten, eftersom den här tråden har växt upp så snabbt så är det bara ungefär 5 personer som har läst hela, vilket man ser om man delar "Läst ggr" med "Svar".. Jämför med den lilla tråden under denna som har 88/2=44 personer per inlägg.. :gremsmile:

entomophobiac

Low Prep High Play
Rune

Rune, av Robin D Laws, har ganska förbestämda mallar för, minst sagt, det mesta. Nu är iofs anledningen att det är ett tävlingsinriktat spel, men i alla fall...

Där finns det formulär till och med för Encounters.

Troberg

Sinister eater
I Starwars (innan WOTC tog över) fanns det faktiskt planetformulär och det vill jag minnas att jag har sett i fler SF-spel.
GURPS Space har planetformulär och rymdskeppsformulär (egentligen är det nog fordonsformulär, jag kommer inte ihåg).

Troberg

Sinister eater
Kampanjformulär

Jag har med framgång använt vad jag kallar för kampanj-formulär, vilket är ett missvisande namn eftersom det egentligen är ett formulär som talar om för spelarna vilka kampanjspecifika saker de behöver tänka på för att göra karaktärer.

Formuläret innehåller en lista över specialregler som spelarna kan påverkas av, lämpliga/olämpliga/förbjudna skills/advantages/disadvantages/utrustning/yrken/bakgrunder/raser/språk och så vidare.

På det sättet får alla samma information, jag riskerar inte att glömma att säga något som leder till att man får dumpa och göra om en karaktär, karaktärerna passar in i världen och har lämplig utformning för kampanjen och för att överleva.

Sedan är det ju en definitionsfråga vad man kallar för formulär. Jag har i ett par av de program jag gjort i jobbet ibland problem att folk med underliga marginaler på skrivaren får ut extra blanksidor. Jag brukar lösa problemet genom att kalla de extra sidorna för "kraftfullt användardefinerbart fältformulär". Funkar varje gång.

Krille

Super Moderator
"släng ett öga i narratologin. där finns drösvis med formella beskrivingar av händelseförlopp."

Kruxet är just att de är drösvisa, samt att de kan varieras och kombineras i nära nog det oändliga. Som om inte det var nog är rollspel rätt kul på så sätt att vi inte vet vad som händer.

Så jag är helt enkelt rädd att en formell beskrivning av ett potentiellt ännu inte inträffat händelseförlopp skulle bli antingen otympligt omfattande eller otillfredsställande och inkomplett.

Case in point being ungefär vilket köpeäventyr som helst. Om det är storleken på den informella beskrivningen av en instans, så vill jag inte se den formella beskrivningen som täcker allt. Och om den inte täcker allt så vill jag nog inte se den heller.

MovinGalt

Warrior
Re: Grundegenskaper?

I Codex hade de en Sceariogenerator, där man slår fram vad "äventyret" ska handla om, svårighet på fienderna och så vidare...fast det kanske inte är så mkt till formluär...jaja..ha det bra

(liiiite onödigt inlägg kanske)

DanielSchenström

Swashbuckler
Tja, äventyrsformulär har jag aldrig sett något av annat än av typen beskrivning med några tomma rader där man fyller i typen av äventyr, skurk och skatt, men för omgivningar finns det. Jag har sett landsformulär, borgformulär, stadsformulär och religionsformulär, och då har jag nog förträngt en massa formulär i mina dagar också.

Personligen tror jag dock att ett äventyrsformulär är lika praktiskt nyttigt som slå fram ett äventyr med hjälp av ett gäng tabeller". Och den nyttan får var och en som gillar sådant själva säga bu och bä om, jag skulle inte göra det.

Troberg

Sinister eater
Nu har jag tänkt lite mer...

...jag kunde ju knappast tänka mindre...

Jag funderade på det här med formulär för saker och ting. Formulär kanske inte är rätt väg att gå, men något slags mallar är ju inte fel.

Exempelvis så skulle en mall för att beskriva länder vara behändig, dels för att få enhetlig utformning, dels för att man inte ska glömma detaljer. Ett rike är så mycket mer än gränser, det är styrelseskick, seder, lagar, överklass och underklass, språk, utstötta, inställningar, ekonomi och valutor, traditioner. Om man har en mall som stöd är det lättare att komma ihåg sådant och därmed slippa fundera om slaveri är lagligt och hur slavarnas situation är, hur hårt straff det är för att förolämpa adeln, om grannlandets mynt accepteras som valuta, kvinnors ställning i samhället, vilka grupper som betraktas som utstötta, graden av frihet, hur man uppvaktar motsatta könet, vad som är dyrt och vad som är billigt och så vidare.

Man kan se mallen som ett antal rubriker som ska fyllas med innehåll.

Sådana mallar kan säkert vara användbara i andra sammanhang också.