Nekromanti Äventyrsformulär

Tarill

Warrior
Re: Nu har jag tänkt lite mer...

Mallar är alltid bra att ha...du skulle se de äldsta av mina texter till min rollspelsvärld från tiden innan jag började använda mallar...men det slår nog inte minnesord som en bra grund.

Troberg

Sinister eater

men det slår nog inte minnesord som en bra grund.
En sak som bör ingå i mallarna är en kort sammanfattning som ger en bild av landet eller vad mallen nu täcker. Bara en eller två meningar, tex "Romarriket som mest dekadent med en galen härskare, självstyrande armeer och förslappad adel". Tillräckligt för att förmedla känslan.

Har man ork kan det dessutom vara bra med en "reseguide" att ge till spelarna med lite information om världen. Den kan de läsa när det inte är aktivt med i spelet (gruppen är splittrad, medvetslösa et cetera). Den bör vara skriven utifrån karaktärernas perspektiv, och kan alltså vara hur fel som helst och innehålla hur många fördomar som helst om det är så karaktärernas kultur ser på världen ("Alver stjäl barn, dvärgar äter råttor, jorden är platt och så vidare")...

Tarill

Warrior

"Reseguider" är en liten rolig sak, brukar använda mig av sådana ibland. Sen har jag alltid med i mina mallar över riken en del där det står ungefär vilka fördomar som är vanliga för deras kultur och deras förhållningssätt till andra, samt att jag tar med ett "kultur typiskt citat" som kan förmedla lite av känslan för hur de tänker. ordspråk hamnar väl under den kategorin kan jag tänka.

ex. "Krig är för ocivilicerade människor som inte lärt sig dedn finare konsten att sticka en kniv i rätt rygg" - myntat av mästaren över det mirinska rådets kunskapare (lönnmördare när det behövs)

Rising

Vila i frid
Jag vet inte riktigt hur äventyrsformuläret skulle fungera... Ett rollformulär har ju bara en massa sifferinformation på sig, medan rollpersonens personlighet, bakgrund och liknande till stor del finns i spelarens huvud.

På samma sätt skulle äventyrsformuläret fungera, och då är det ju svårt att skilja dem från de papper med stödord som många spelledare redan använder. Jag har ett papper med lite spelledarnamn och tidslinjer osv framför mig när jag spelleder, de kan på många sätt liknas vid "äventyrsformulär".

Eller tänkte du att apelledaren skulle använda äventyrsformuläret för att slå fram sina äventyr?

Äventyrets grundegenskaper skulle då bli något i stil med: (följt av några alternativ)

Inledning:
Kontakt med uppdragsgivare.
Oskyldigt dömd för brott.
Slump leder till insikt.

Antagonisten Etableras:
Genom hörsägen.
Gammal fiende.
Infängslade!
Genom antagonistens underhuggare.

Utmaningens art:
Strapatsfylld resa.
Övertalning.
Mordgåta.
Planlagt överfall/rån.
Vinna respekt.

Förveckling:
Bedrägeri.
Problemet större än man trott.
Tredje part lägger sig i.
Stickspår.
Kontaktperson mördad/bortförd.

osv osv osv...

Jag vet inte, det är svårt att slumpa fram sån't här...

Det vore dock ganska praktiskt med ett formulär över alla rollpersoner i äventyret. Kanske med en siffra som anger vad de anser om rollpersonerna och med ett par fält där man kunde skriva några korta stödord om dem.

/Rising

Akutabi Gamma

Veteran
Linjerade papper?

Vadär det för fel på linjerade papper och ett tomt papper vid sidan av? om du bara vill ha ett papper så går det väl att kopiera ett linjerat papper, så får du en sida med linjer och en utan... Tycker det fungerar utmärkt...

Troberg

Sinister eater
Var det inte någon som sade...

..."Om de ger dig ett linjerat papper, skriv på andra ledden."?

Om någon känner till källan till det citatet så får ni gärna upplysa mig. Jag har letat efter den att tag nu.

Själv föredrar jag rutat. För höga rader på linjerat och rutat passar min anteckningstil bättre (indenterad lista).

Tarill

Warrior
Re: Var det inte någon som sade...

Någon som vet om det finns papper med riktigt små rutor, eller om jag måste göra ett själv?

Krille

Super Moderator
Millimeterrutat

"Någon som vet om det finns papper med riktigt små rutor, eller om jag måste göra ett själv?"

Millimeterrutat papper, finns i en butik för kontorsmaterial nära dig.

Mask_UBBT

Hero
Re: Millimeterrutat

Egentligen är millimetarrutat papper vanligtvis centimeterrutat papper, vars rutor är uppdelade i hundra smårutor...
Alltså är de inte så dumma, men de kan vara ganska avtändande fula :gremwink:

Akutabi Gamma

Veteran
Re: Millimeterrutat

Dessa papper är utmärkta för att skissa kartor på! Tog en hel hög med sådana från min NO-lärare (som är en jättetjock 50 årig kvinna). Jag har ritat hur många kartor som helst på dem!

Quan'talis

Swashbuckler
Jo, det var det (OT)

Men jag minns inte vem. Däremot minns jag att citatet står i början av Ray Bradburys Fahrenheit 451, så det borde inte vara så svårt att kolla (tyvärr har jag inte den boken tillgänglig just nu, men där står hur som helst både citatet och vem som sa det)

-JPS- som faktiskt skrev på andra ledden en gång i gymnasiet, men min svensklärare tyckte det var så svårt att läsa då, så jag slutade med det.

Troberg

Sinister eater
Re: Jo, det var det (OT)

Däremot minns jag att citatet står i början av Ray Bradburys Fahrenheit 451
Då ska jag kolla i morgon när jag kommer hem. Jag återkommer.

stenhöna

tellstory
Som om inte det var nog är rollspel rätt kul på så sätt att vi _inte_ vet vad som händer.

det kunde bli mer oförutsägbart. om äventyret har hög svårighet så är det större chans att en viss händelse kommer inträffa. händelsen kan vara abstrakt/generell, något att utgå från för SL, t ex "hjälten förråds" eller "antagonisterna samarbetar". tabellen kan vara okänd för spelarna och variera för varje äventyr eller genre.

öh. och du får gärna förtydliga dina sista meningar.

stenhöna

tellstory
att slå fram äventyren är en möjlig lösning. det beror på hur strängt man vill få formuläret. kanske är det strängare till vissa rollspell än till andra. frågan är då om man ska slå fram äventyret under spelets gång eller innan... båda alternatvien kunde bli intressanta.

och ja, kanske skulle det bara bli som en översiktkarta över alla aktörer och händelser. det är väldigt synd att jag inte har tid att utveckla det här just nu.

om man inför termen _formellt rollspel_ (fråga inte vad det betyder ännu) kunde man där föra in termen "stränga äventyr". eller "formella", då... fast allt det här börjar glida ifrån rollspelkonceptet.

Troberg

Sinister eater
Citat identifierat

Citatet är på engelska "If they give you ruled paper write the other way." och kommer från den spansktalande nobelpristagaren i litteratur Juan Ramón Jiménez.

Kom ihåg det så behöver ni inte framstå som lika obildade som jag gjorde nyss!

stenhöna

tellstory
jag är dålig på kommunikation, flåt. det är en bok, alltså. behandlar tesen "verkligheten är en social konstruktion".