Tjena!
Då är det äntligen dags att kriga sig ur höstmörkret med rollspelande, och inte vilket rollspelande som helst.
Min grupp har just tagit sig an Svavelvinter, och vi ska köra en stor kampanj med skuggspel och allt vad det innebär.
För er som inte känner till skuggmakter eller Svavelvinter, oroa er inte! Ni kan hjälpa mig ändå!
Vad är Skuggmakter?
Kort förklarat är det mäktiga personer som har starkt inflytande på karaktärernas öden, ofta genom att vara deras uppdragsgivare på ett eller annat sätt. De gestaltas av spelarna i något som kallas för skuggfasen. En spelare kontrollerar aldrig en skuggmakt som är länkad till sin egen karaktär, utan styr istället en skuggmakt som kontrollerar en annan spelares karaktär.
Med det avslutat, här är skuggmakterna (samt karaktärerna) som kommer att kivas om inflytandet i Fontra Cilor.
Och här följer karaktärerna som är huvudaktörerna i vår historia...
Sådär. Nu när detta har presenteras så vänder jag mig till er. Häftiga händelser att slänga på gruppen? Kampanjen kommer vara äventyrsdriven och utspela sig i Fontra Cilor. Där finns mer info om relationer och liknande och den lägger jag upp senare / imorgon, men har ni någon ide om "bomber" och liknande utifrån detta så får ni gärna dela av er med dem.
Tack på förhand!
Då är det äntligen dags att kriga sig ur höstmörkret med rollspelande, och inte vilket rollspelande som helst.
Min grupp har just tagit sig an Svavelvinter, och vi ska köra en stor kampanj med skuggspel och allt vad det innebär.
För er som inte känner till skuggmakter eller Svavelvinter, oroa er inte! Ni kan hjälpa mig ändå!
Vad är Skuggmakter?
Kort förklarat är det mäktiga personer som har starkt inflytande på karaktärernas öden, ofta genom att vara deras uppdragsgivare på ett eller annat sätt. De gestaltas av spelarna i något som kallas för skuggfasen. En spelare kontrollerar aldrig en skuggmakt som är länkad till sin egen karaktär, utan styr istället en skuggmakt som kontrollerar en annan spelares karaktär.
Med det avslutat, här är skuggmakterna (samt karaktärerna) som kommer att kivas om inflytandet i Fontra Cilor.
Bakgrund: Staden Fontra Cilor har under de senaste generationerna styrts av en handslingskraftig karl som kort och gott kallades för Guvernören. När han nu slutligen gått bort i någon obskyr sjukdom så står tronföljarna på rad...
Svavelprinsessan Lotharina
En rik handelskvinna, även kallad Svavelänkan för hennes förkärlek till att använda sig av cruta för att göra av med sina motståndare. Hennes handelshus äger flera svavelgruvor i norr som ej än blivit drabbade av den odöda horden. Hennes strategiska mål är att få fullständigt monopol på handeln i staden.
Adelsherre Mikhael Ilteram
En man av den typ som inte gillar att stå i skuggan av makten. Under en längre tid har hans familj, en stolt ätt med en än stoltare historia, fått stå utanför maktens korridorer. Hans strategiska mål är att ta över den politiska makten i staden.
Maria Del Horno, Guvernörens dotter
En dam med en stor penningpung och än större ambitioner. Hon har mycket goda kontakter i Fontra Cilors politiska värld, men det är desto sämre ställt med kompetensen. Hon kan dock förnöjt luta sig tillbaka på faderns goda namn. Hennes strategiska mål är att leva upp till sin fars roll.
Kommendant Ihran De Sago
Stadens vaktkommendant är mer av en soldat än han är en lagman, men han har en enastående förmåga att engagera sina män och slå ned brutalt mot gatubrottsligheten. Till sin hjälp har han en vältränad och lojal kondottiärstyrka. Hans strategiska mål är att bekämpa stadens inre och yttre fiender. Ordning överordnas allt.
Bartille
Mycket lite är känt om Bartille, och det lilla som är känt är ofta förvrängt i så många rykten att det är svårt att veta vilket stoff som är sant. Vad som är säkert är att han leder en kriminell organisation i stadens slum, men somliga menar att hans makt når upp även till palatsen...
Vad som är sanning är att Bartille är en ransardisk spion som har mycket att tjäna på att en av kejsardömets städer faller än längre ned i kaos med interna strider. Hans strategiska mål är att skapa kaos.
Svavelprinsessan Lotharina
En rik handelskvinna, även kallad Svavelänkan för hennes förkärlek till att använda sig av cruta för att göra av med sina motståndare. Hennes handelshus äger flera svavelgruvor i norr som ej än blivit drabbade av den odöda horden. Hennes strategiska mål är att få fullständigt monopol på handeln i staden.
Adelsherre Mikhael Ilteram
En man av den typ som inte gillar att stå i skuggan av makten. Under en längre tid har hans familj, en stolt ätt med en än stoltare historia, fått stå utanför maktens korridorer. Hans strategiska mål är att ta över den politiska makten i staden.
Maria Del Horno, Guvernörens dotter
En dam med en stor penningpung och än större ambitioner. Hon har mycket goda kontakter i Fontra Cilors politiska värld, men det är desto sämre ställt med kompetensen. Hon kan dock förnöjt luta sig tillbaka på faderns goda namn. Hennes strategiska mål är att leva upp till sin fars roll.
Kommendant Ihran De Sago
Stadens vaktkommendant är mer av en soldat än han är en lagman, men han har en enastående förmåga att engagera sina män och slå ned brutalt mot gatubrottsligheten. Till sin hjälp har han en vältränad och lojal kondottiärstyrka. Hans strategiska mål är att bekämpa stadens inre och yttre fiender. Ordning överordnas allt.
Bartille
Mycket lite är känt om Bartille, och det lilla som är känt är ofta förvrängt i så många rykten att det är svårt att veta vilket stoff som är sant. Vad som är säkert är att han leder en kriminell organisation i stadens slum, men somliga menar att hans makt når upp även till palatsen...
Vad som är sanning är att Bartille är en ransardisk spion som har mycket att tjäna på att en av kejsardömets städer faller än längre ned i kaos med interna strider. Hans strategiska mål är att skapa kaos.
Och här följer karaktärerna som är huvudaktörerna i vår historia...
Manshoran och gentlemannatjuven Ramon
Ramon är en tjugofemårig man som levt nästan hela sitt liv i Fontra Cilors slumområden. Han lärde sig tidigt att ingen är att lita på och att gatans lag råder där man rör sig. När han växte upp hade han av gudarnas förtjänst välsignats med ett skönt yttre, och han märkte snart att ett flertal kvinnor var intresserade av att nyttja honom som älskare. Han är länkad till Guvernörens dotter, då han en gång varit kär i henne. Hon krossade dock hans hjärta när hon avslog övriga närmanden, och nu tjänar han henne i ett fåfängt försök att åter vinna hennes gunst.
Hans öde är att hämnas oförrätter mot honom och hans förbannelse är att han aldrig tolererar en förolämpning.
Mest noterbart i hans utrustningslista är en hög med färdigskrivna kärleksbrev som han kan ge ut vid behov.
Hyrsvärdet och smedsonen Onéreon Amlionson
Uppväxt med en far som är en före detta kondottiär fick Onéreon snabbt lära sig allt om vapen, rustningar, krig och allt annat som kan tänkas nyttigt för en blivande soldat. För soldat vad var sonen skulle bli. En stolt soldattradition hade gått där i generationer. Han lämnade hemmet och arbetade som matros på ett handelsskepp tillhörande Lotharinas armada och snart satte han fot i Fontra Cilor där hans träning skulle komma att sättas på prov.
Hans öde är att bemästra vapensmidandets konst och hans förbannelse är att hans tålamod lätt brister.
Shania Sanningsvetare
En sanningsprästinna som rekryterades i ung ålder till det lokala klostret då hon ansågs ha en naturlig fallenhet för deras magikonst. Studierna som kombinerades med hård askes och som en slags ungdomlig revolt lämnade hon klostret som nittonåring för att finna sin egen lycka. Snart lyckades dock hennes dekadenta livsstil jaga ifatt henne, och sanningsguden log säkert i mjugg när hon fick betala priset för sina synder.
En fängelsedom sattes ned hårt mot henne, anklagad för att ha missbrukat sin magi för att vinna i hasardspel. Efter något år eller så i fängelset beslöt sig dock den lokala kommendanten att han kunde ha bättre nytta av en sanningsmagiker och släppte ut henne, mot erbjudandet att han fick nyttja hennes krafter vid behov.
Hennes öde är att sprida sanningens ljus och hennes förbannelse är att hon ej tål att bli motsagd.
Bertram den Fallne
Bertram föddes i ett rikt, fint adelshus. Han var inte äldsta sonen, men han skulle nog kunna knyta till sig flera trakiner när arvet väl skulle utredas.
Problemet är att den unge Bertram var mycket rastlös. När han skickades till handelsskolan för att studera spenderade han oftast dagarna med att spela smickelbräde med sina kamrater och nätterna med att dricka och jaga kjoltyg. Snart var inte vinet nog, och vinet blev opiander. Pengarna började sina och den unge Bertram gick från att låna pengar till att stjäla från mor och far, sitt eget blod. Ur sig av ilska försköt man den unge adelsmannen, drog alla titlar av honom och kastade ut honom på gatan. Hans gamla vänner ville inte veta av honom.
Istället fick han dra nytta av sin kunskap om opiander samt sim någorlunda bildning för att få anställning som drogmakare åt en kriminell organisation i slummen, och snart fick han höra att han stod under Bartilles beskydd...
Bertrams öde är att uppleva alla världens nöjen och hans förbannelse är att han är lat och alltid väljer den enklaste vägen.
Peldon Snabbfot
Peldon växte upp som en son till en piga i ett av de fina adelshusen, ett palats ägt av Mikhael Iltheram. Fadern var okänd men misstänktes vara någon av finfolket i bygget. Han fick skura, städa och sköta saker och ting liksom modern gjorde och när det visade sig att han hade en ovanligt fin handstil lät adelshusets magiker använda honom som liten hjälpreda. Hans lojalitet till huset växte då magikern lät honom inte bara arbeta där, utan också studera för att lära sig mer om vindvävarkonst. Tanken var nog ett revisorliv eller möjligen en väg som lärljunge, men ödet ville annorlunda när en tjuv smög sin in i huset när Peldon var blott sexton år. Utan tvekan dräpte han mannen med kökskniv efter att ha smugit sig på honom. Herren för huset fick upp ögonen för den unge mannens morbida talanger och började nyttja honom som informatör.
Peldons öde är att få andra att tjäna honom såsom han har tjänat huset och hans förbannelse är att vara undernådig mot auktoriteter.
Ramon är en tjugofemårig man som levt nästan hela sitt liv i Fontra Cilors slumområden. Han lärde sig tidigt att ingen är att lita på och att gatans lag råder där man rör sig. När han växte upp hade han av gudarnas förtjänst välsignats med ett skönt yttre, och han märkte snart att ett flertal kvinnor var intresserade av att nyttja honom som älskare. Han är länkad till Guvernörens dotter, då han en gång varit kär i henne. Hon krossade dock hans hjärta när hon avslog övriga närmanden, och nu tjänar han henne i ett fåfängt försök att åter vinna hennes gunst.
Hans öde är att hämnas oförrätter mot honom och hans förbannelse är att han aldrig tolererar en förolämpning.
Mest noterbart i hans utrustningslista är en hög med färdigskrivna kärleksbrev som han kan ge ut vid behov.
Hyrsvärdet och smedsonen Onéreon Amlionson
Uppväxt med en far som är en före detta kondottiär fick Onéreon snabbt lära sig allt om vapen, rustningar, krig och allt annat som kan tänkas nyttigt för en blivande soldat. För soldat vad var sonen skulle bli. En stolt soldattradition hade gått där i generationer. Han lämnade hemmet och arbetade som matros på ett handelsskepp tillhörande Lotharinas armada och snart satte han fot i Fontra Cilor där hans träning skulle komma att sättas på prov.
Hans öde är att bemästra vapensmidandets konst och hans förbannelse är att hans tålamod lätt brister.
Shania Sanningsvetare
En sanningsprästinna som rekryterades i ung ålder till det lokala klostret då hon ansågs ha en naturlig fallenhet för deras magikonst. Studierna som kombinerades med hård askes och som en slags ungdomlig revolt lämnade hon klostret som nittonåring för att finna sin egen lycka. Snart lyckades dock hennes dekadenta livsstil jaga ifatt henne, och sanningsguden log säkert i mjugg när hon fick betala priset för sina synder.
En fängelsedom sattes ned hårt mot henne, anklagad för att ha missbrukat sin magi för att vinna i hasardspel. Efter något år eller så i fängelset beslöt sig dock den lokala kommendanten att han kunde ha bättre nytta av en sanningsmagiker och släppte ut henne, mot erbjudandet att han fick nyttja hennes krafter vid behov.
Hennes öde är att sprida sanningens ljus och hennes förbannelse är att hon ej tål att bli motsagd.
Bertram den Fallne
Bertram föddes i ett rikt, fint adelshus. Han var inte äldsta sonen, men han skulle nog kunna knyta till sig flera trakiner när arvet väl skulle utredas.
Problemet är att den unge Bertram var mycket rastlös. När han skickades till handelsskolan för att studera spenderade han oftast dagarna med att spela smickelbräde med sina kamrater och nätterna med att dricka och jaga kjoltyg. Snart var inte vinet nog, och vinet blev opiander. Pengarna började sina och den unge Bertram gick från att låna pengar till att stjäla från mor och far, sitt eget blod. Ur sig av ilska försköt man den unge adelsmannen, drog alla titlar av honom och kastade ut honom på gatan. Hans gamla vänner ville inte veta av honom.
Istället fick han dra nytta av sin kunskap om opiander samt sim någorlunda bildning för att få anställning som drogmakare åt en kriminell organisation i slummen, och snart fick han höra att han stod under Bartilles beskydd...
Bertrams öde är att uppleva alla världens nöjen och hans förbannelse är att han är lat och alltid väljer den enklaste vägen.
Peldon Snabbfot
Peldon växte upp som en son till en piga i ett av de fina adelshusen, ett palats ägt av Mikhael Iltheram. Fadern var okänd men misstänktes vara någon av finfolket i bygget. Han fick skura, städa och sköta saker och ting liksom modern gjorde och när det visade sig att han hade en ovanligt fin handstil lät adelshusets magiker använda honom som liten hjälpreda. Hans lojalitet till huset växte då magikern lät honom inte bara arbeta där, utan också studera för att lära sig mer om vindvävarkonst. Tanken var nog ett revisorliv eller möjligen en väg som lärljunge, men ödet ville annorlunda när en tjuv smög sin in i huset när Peldon var blott sexton år. Utan tvekan dräpte han mannen med kökskniv efter att ha smugit sig på honom. Herren för huset fick upp ögonen för den unge mannens morbida talanger och började nyttja honom som informatör.
Peldons öde är att få andra att tjäna honom såsom han har tjänat huset och hans förbannelse är att vara undernådig mot auktoriteter.
Sådär. Nu när detta har presenteras så vänder jag mig till er. Häftiga händelser att slänga på gruppen? Kampanjen kommer vara äventyrsdriven och utspela sig i Fontra Cilor. Där finns mer info om relationer och liknande och den lägger jag upp senare / imorgon, men har ni någon ide om "bomber" och liknande utifrån detta så får ni gärna dela av er med dem.
Tack på förhand!