Nekromanti Äventyrshjälp - (Ej läsas av min grupp)

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Tjena!
Då är det äntligen dags att kriga sig ur höstmörkret med rollspelande, och inte vilket rollspelande som helst.

Min grupp har just tagit sig an Svavelvinter, och vi ska köra en stor kampanj med skuggspel och allt vad det innebär.

För er som inte känner till skuggmakter eller Svavelvinter, oroa er inte! Ni kan hjälpa mig ändå!

Vad är Skuggmakter?
Kort förklarat är det mäktiga personer som har starkt inflytande på karaktärernas öden, ofta genom att vara deras uppdragsgivare på ett eller annat sätt. De gestaltas av spelarna i något som kallas för skuggfasen. En spelare kontrollerar aldrig en skuggmakt som är länkad till sin egen karaktär, utan styr istället en skuggmakt som kontrollerar en annan spelares karaktär.
Med det avslutat, här är skuggmakterna (samt karaktärerna) som kommer att kivas om inflytandet i Fontra Cilor.
Bakgrund: Staden Fontra Cilor har under de senaste generationerna styrts av en handslingskraftig karl som kort och gott kallades för Guvernören. När han nu slutligen gått bort i någon obskyr sjukdom så står tronföljarna på rad...

Svavelprinsessan Lotharina
En rik handelskvinna, även kallad Svavelänkan för hennes förkärlek till att använda sig av cruta för att göra av med sina motståndare. Hennes handelshus äger flera svavelgruvor i norr som ej än blivit drabbade av den odöda horden. Hennes strategiska mål är att få fullständigt monopol på handeln i staden.

Adelsherre Mikhael Ilteram
En man av den typ som inte gillar att stå i skuggan av makten. Under en längre tid har hans familj, en stolt ätt med en än stoltare historia, fått stå utanför maktens korridorer. Hans strategiska mål är att ta över den politiska makten i staden.

Maria Del Horno, Guvernörens dotter
En dam med en stor penningpung och än större ambitioner. Hon har mycket goda kontakter i Fontra Cilors politiska värld, men det är desto sämre ställt med kompetensen. Hon kan dock förnöjt luta sig tillbaka på faderns goda namn. Hennes strategiska mål är att leva upp till sin fars roll.

Kommendant Ihran De Sago
Stadens vaktkommendant är mer av en soldat än han är en lagman, men han har en enastående förmåga att engagera sina män och slå ned brutalt mot gatubrottsligheten. Till sin hjälp har han en vältränad och lojal kondottiärstyrka. Hans strategiska mål är att bekämpa stadens inre och yttre fiender. Ordning överordnas allt.

Bartille
Mycket lite är känt om Bartille, och det lilla som är känt är ofta förvrängt i så många rykten att det är svårt att veta vilket stoff som är sant. Vad som är säkert är att han leder en kriminell organisation i stadens slum, men somliga menar att hans makt når upp även till palatsen...
Vad som är sanning är att Bartille är en ransardisk spion som har mycket att tjäna på att en av kejsardömets städer faller än längre ned i kaos med interna strider. Hans strategiska mål är att skapa kaos.

Och här följer karaktärerna som är huvudaktörerna i vår historia...

Manshoran och gentlemannatjuven Ramon
Ramon är en tjugofemårig man som levt nästan hela sitt liv i Fontra Cilors slumområden. Han lärde sig tidigt att ingen är att lita på och att gatans lag råder där man rör sig. När han växte upp hade han av gudarnas förtjänst välsignats med ett skönt yttre, och han märkte snart att ett flertal kvinnor var intresserade av att nyttja honom som älskare. Han är länkad till Guvernörens dotter, då han en gång varit kär i henne. Hon krossade dock hans hjärta när hon avslog övriga närmanden, och nu tjänar han henne i ett fåfängt försök att åter vinna hennes gunst.
Hans öde är att hämnas oförrätter mot honom och hans förbannelse är att han aldrig tolererar en förolämpning.
Mest noterbart i hans utrustningslista är en hög med färdigskrivna kärleksbrev som han kan ge ut vid behov.

Hyrsvärdet och smedsonen Onéreon Amlionson
Uppväxt med en far som är en före detta kondottiär fick Onéreon snabbt lära sig allt om vapen, rustningar, krig och allt annat som kan tänkas nyttigt för en blivande soldat. För soldat vad var sonen skulle bli. En stolt soldattradition hade gått där i generationer. Han lämnade hemmet och arbetade som matros på ett handelsskepp tillhörande Lotharinas armada och snart satte han fot i Fontra Cilor där hans träning skulle komma att sättas på prov.
Hans öde är att bemästra vapensmidandets konst och hans förbannelse är att hans tålamod lätt brister.

Shania Sanningsvetare
En sanningsprästinna som rekryterades i ung ålder till det lokala klostret då hon ansågs ha en naturlig fallenhet för deras magikonst. Studierna som kombinerades med hård askes och som en slags ungdomlig revolt lämnade hon klostret som nittonåring för att finna sin egen lycka. Snart lyckades dock hennes dekadenta livsstil jaga ifatt henne, och sanningsguden log säkert i mjugg när hon fick betala priset för sina synder.
En fängelsedom sattes ned hårt mot henne, anklagad för att ha missbrukat sin magi för att vinna i hasardspel. Efter något år eller så i fängelset beslöt sig dock den lokala kommendanten att han kunde ha bättre nytta av en sanningsmagiker och släppte ut henne, mot erbjudandet att han fick nyttja hennes krafter vid behov.
Hennes öde är att sprida sanningens ljus och hennes förbannelse är att hon ej tål att bli motsagd.

Bertram den Fallne
Bertram föddes i ett rikt, fint adelshus. Han var inte äldsta sonen, men han skulle nog kunna knyta till sig flera trakiner när arvet väl skulle utredas.
Problemet är att den unge Bertram var mycket rastlös. När han skickades till handelsskolan för att studera spenderade han oftast dagarna med att spela smickelbräde med sina kamrater och nätterna med att dricka och jaga kjoltyg. Snart var inte vinet nog, och vinet blev opiander. Pengarna började sina och den unge Bertram gick från att låna pengar till att stjäla från mor och far, sitt eget blod. Ur sig av ilska försköt man den unge adelsmannen, drog alla titlar av honom och kastade ut honom på gatan. Hans gamla vänner ville inte veta av honom.
Istället fick han dra nytta av sin kunskap om opiander samt sim någorlunda bildning för att få anställning som drogmakare åt en kriminell organisation i slummen, och snart fick han höra att han stod under Bartilles beskydd...
Bertrams öde är att uppleva alla världens nöjen och hans förbannelse är att han är lat och alltid väljer den enklaste vägen.

Peldon Snabbfot
Peldon växte upp som en son till en piga i ett av de fina adelshusen, ett palats ägt av Mikhael Iltheram. Fadern var okänd men misstänktes vara någon av finfolket i bygget. Han fick skura, städa och sköta saker och ting liksom modern gjorde och när det visade sig att han hade en ovanligt fin handstil lät adelshusets magiker använda honom som liten hjälpreda. Hans lojalitet till huset växte då magikern lät honom inte bara arbeta där, utan också studera för att lära sig mer om vindvävarkonst. Tanken var nog ett revisorliv eller möjligen en väg som lärljunge, men ödet ville annorlunda när en tjuv smög sin in i huset när Peldon var blott sexton år. Utan tvekan dräpte han mannen med kökskniv efter att ha smugit sig på honom. Herren för huset fick upp ögonen för den unge mannens morbida talanger och började nyttja honom som informatör.
Peldons öde är att få andra att tjäna honom såsom han har tjänat huset och hans förbannelse är att vara undernådig mot auktoriteter.

Sådär. Nu när detta har presenteras så vänder jag mig till er. Häftiga händelser att slänga på gruppen? Kampanjen kommer vara äventyrsdriven och utspela sig i Fontra Cilor. Där finns mer info om relationer och liknande och den lägger jag upp senare / imorgon, men har ni någon ide om "bomber" och liknande utifrån detta så får ni gärna dela av er med dem.

Tack på förhand!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
Efter att ha spelat en kampanj av Svalvelvinter kom vi fram till att med så olika karaktärer man har i det spelet så är det bra att ha en fast punkt som alla karaktärerna kan samlas på mellan äventyr eller mellan deras egna eskapader. Vi hade värdshuset Den vulgära enhörningen med värdshusvärden Lupejo som alla hade kontakter till som mittpunkt för kampanjen och det fungerade jättebra för att hålla ihop gruppen :gremsmile:

Någonting jag måste varna för är att karaktärer som har lathet som sin förbannelse mycket ofta kommer hållas utanför äventyren helt enkelt för att de behöver använda sina förbanelser för att få öde och öde är guld.

När det kommer till öde räkna också med att magikerna kommer ha mycket mindre öde än alla andra eftersom magi äter öde som en gris äter tryffel och att magikerna kommer hoppa för ens den minsta chansen att få öde. Du har en magiker som inte kan bli emotsagd i gruppen, ha en NPC hävda att någonting hon tror är möjligt är omöjligt och när hon hugger slå till med "Ska vi slå vad? Om ni klarar det får du X men om ni inte klarar det måste ni göra jobbet Y jag måste ha gjort."

Var också beredd att magiska fumlingar kan ha långtgående konsekvenser, speciellt om skapelse vidrig magi kommer in i spelet. Detta är utmärkta resurser att skapa nya äventyr på :gremsmile:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Här kommer en lista med de kontakter som vi har skapat tillsammans inför äventyret.

Tack för övrigt om tipsen, speciellt det om värdshusvärden. Jag kanske snor det rakt av faktiskt och klämmer in en till kontakt...

Följande personer är viktiga bifigurer i äventyret:

Kria Sannsyn
Kria är en abedissa på ett Shamashtempel i staden. Hon lever i fullständig askes och följer påbuden hårt, men dömer inte 'de blinda' för att de lever sina syndiga liv. Snarare försöker hon konvertera och "hjälpa". Hon har ett mörkare förflutet...

Barden Mekelpor
Barden är en gängmedlem som är påväg att klättra snabbt på karriärsstegen. Han sysslar för tillfället mest med häleri men även drogförsäljning och mer smutsiga handlingar ingår i hans arbetsområde.

Melissa Van Halim
Melissa är en adelsdam i ett fint hus som nyligen gift sig uppåt i samhällsstegen. Hennes barn kommer inte bara ärva hennes egna egendomar utan också hennes mans handelsföretag, vilket gör henne ovanligt lycklig.

Kapten Jarmona av Skeppet Månrosen
Kapten Jarmona är en före detta pirat som efter att ha förlorat sitt skepp och besättning under en våldsam storm tog anställning vid ett handelskompani. Väldigt snart uppfattade man hennes ledaregenskaper och hon blev sedermera en kapten. Hon älskar havet mer än hon älskar sig självt sägs det, men just nu ligger hennes skepp för reparationer i hamnen.

Här nedan kommer kontakterna, indelade ur karaktärernas perspektiv. Första värdet i Relation/Kännedom är Bifigurens, det andra är karaktärens.

Manshoran och gentlemannatjuven Ramon
Kria Sanningsvetaren
Relation: Rädsla/Hat
Kännedom: 1/2
Beskrivning: När Ramon var en ung pojkspoling så lyckades han förföra en hantverkardotter så väl att hon blev fullständigt förälskad i henne, och han lyckades klämma många trakiner ur henne innan han övergav henne. Drygt åtta år senare är den damen en abedissa, och en av de få känslor hon inte lyckats besegra är sin avsky för hans grymma lek med hennes känslor.

Barden Mekelpor
Relation: Rival/Rival
Kännedom: 2/2
Beskrivning: Egentligen borde de två komma väl överens, de lever i princip väldigt liknande liv med gatuslagsmål, konsumerande av alkohol och så vidare. Nu har istället en möjlig vänskap utvecklats till en brutal rivalitet.

Melissa Van Halim
Relation: Krogragg/Äcklas
Kännedom: 0/1
Beskrivning: För några månader sedan försökte Ramon förföra en gifta adelsdamen på en sociotetsfest men misslyckades kapitalt. Han minns henne knappt, men hon minns en slemmig typ som hon inte uppskattar särskilt mycket.

Kapten Jarmona
Relation: ---
Kännedom: ---
Beskrivning: De har aldrig träffats.

Hyrsvärdet och smedsonen Onéreon Amlionson
Kria Sanningsvetaren
Relation: Vänskap/Vänskap
Kännedom: 2/1
Beskrivning: När hyrsvärdet anlände till Fontra Cilor så var sanningstemplet något av det han uppsökte först och visade sin respekt inför Shamash. Prästinnan fick upp sina ögon för honom och de samtalade ett par gånger.

Barden Mekelpor
Relation: Nyfiken/---
Kännedom: 1/0
Beskrivning: Barden har hört om en svärdskonstnär som anlänt till staden nyligen för att arbeta för ett av handelshusen och vill gärna veta mer om honom...

Melissa Van Halim
Relation: Misstro/---
Kännedom: 1/0
Beskrivning: Onéreon arbetade som livvaktseskort åt en prominent medlem ur handelshuset under en fin fest. Hans enkla bakgrund sken dock igenom och hans, enligt de fina besökarna, burdusa beteende fick en av adelsdamerna där att rynka på näsan...

Kapten Jarmona
Relation: Vänskap/Kärlek
Kännedom: 2/2
Beskrivning: Smedsonen arbetade som matros på Jarmonas skepp fram tills för något halvår sedan. När han klev av skeppet lämnade han en tyngd i sitt hjärta, då han fallit för den stolta kaptenen. Hans känslor är än så länge hans egna, men hon har aldrig gjort något för att visa några sådana känslor för honom...

Shania Sanningsvetare
Kria Sanningsvetaren
Relation: Sympati/Beundrar
Kännedom: 3/2
Beskrivning: Kria var den kvinna som tog in Shania i organisationen och stod för majoriteten av hennes utbildning. Hon är inte bara en lärare, utan också en slags modersfigur. Hon tycker mest synd om Shania för hennes villovägar, men inser också att man kan endast lära sig att se genom illusionerna om man själv upplevt dem.

Barden Mekelpor
Relation: Nyfiken/---
Kännedom: 1/0
Beskrivning: Barden känner till hur Shania utnyttjar sina kunskaper i läkekonstens skola för att hjälpa några av de utslagna, men också dem som betalar för sig. Som tillexempel brottslingar som gärna undviker sedvanliga läkare...

Melissa Van Halim
Relation: ----
Kännedom: ----
Beskrivning: De har ingen relation.

Kapten Jarmona
Relation: !!!
Kännedom: !!!
Beskrivning: Relation under konstruktion!!! Kom gärna med förslag!

Bertram den Fallne
Kria Sanningsvetaren
Relation: Förakt/Förakt
Kännedom: 1/1
Beskrivning: Kria blev inkallad som vittne till en rättegång där Bertram stod anklagad för inbrott. En sanningsprästinna ljuger inte, och således besegrades Bertram och blev dömd till grava böter.

Barden Mekelpor
Relation: Affärsmässig/Affärsmässig
Kännedom: 1/1
Beskrivning: Bertram säljer både stulna objekt, som Barden kan sälja vidare, samt droger till gängmedlemmen. De respekterar varandras verksamheter.

Melissa Van Halim
Relation: Förakt/Kärlek
Kännedom: 2/2
Beskrivning: Innan Bertram blev förskjuten för familj och hem var han förlovad till den vackra Melissa Van Halim, och inte nog med det, trots att det var ett arrangerat äktenskap så blev han dessutom kär i henne. Desto sämre blev det när han sedermera blev förskjuten, förlovningen ogiltigförklarades och han blev satt på gatan. Melissa själv minns honom väl men ogillar starkt hans påföljande uppvaktningar.

Kapten Jarmona
Relation: ---
Kännedom: ---
Beskrivning: De har aldrig träffats.

Peldon Snabbfot
Kria Sanningsvetaren
Relation: ----
Kännedom: ----
Beskrivning: De har ingen relation

Barden Mekelpor
Relation: Nyfiken/Intresserad
Kännedom: 1/2
Beskrivning: Som en del av sina uppdrag har Peldon ofta funnit sig i de smutsigare kvarteren av Fontra Cilor. Där har han fått höra om en hälare som han sedan börjat studera noga. Kan han vara av nytta för huset?

Melissa Van Halim
Relation: Pålitlig/Undernådig
Kännedom: 3/1
Beskrivning: Melissa Van Halim har sedan en lång tid tillbaka nyttjat Peldons tjänster, med tillåtelse av husöverhuvudet. Hon känner till Peldon utan och innan efter ett flertal förhör, intervjuer och samtal. Peldon å sin sida tycker inte att det är en tjänares plats att kunna allt om sin husbonde, och därför är hans kännedom låg mot hennes.

Kapten Jarmona
Relation: Misstror/---
Kännedom: 1/0
Beskrivning: Kapten Jarmona blev inte alltför glad när hon fick höra rykten om den slank typ som smög runt hennes skepp i hamnen om nätterna för att kontrollera lasten.

Jag funderar nu att skapa en till relation innan spelmötet på fredag som kommer vara en värdshusvärd som de bor hos, av x eller y anledning. Några tankar på spännande bomber som man kan skapa runt deras relationer?

Tack på förhand!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
Här ett en litet scenario du kan använda :gremsmile:

Kria Sannsyn har ett stort problem. En av hennes kontakter från den mörka delen av det förflutna har kommit tills staden och hotar att avslöja hennes tidigare synder (kanske lite demonologi eller liknande?) för abzulvan inkvisationen. Mannen som hotar henne, en Horst Boss, är en svartkonstnär och nekromantiker som ryktas ha kommit tillbaka från graven. Efftersom Sannysn är en abedissa har hon tillgång till inte bara kyrkogården men också till förbjudna skapelsevidriga texter Horst kräver att få tillgång till för att inte avslöja abedissan. Kria vet inte vad hon skall göra, hon vill inte gå Horst till mötes men om hon blir bränd av inkvisitionen vem skall då hjälpa hennes församling? Hon har kommit till spelarkaraktärerna eftersom hon vet att de är kapabla att hjälpa henne, hon erbjuder hjälp från templet i framtiden och kanske till och med lite guld om de hjälper henne.

Sammtidigt har Barden Mekelpor betydligt blodigare problem. Någon har mördat hans bästa drogförsäljare och flera av dem har hittats med sina hjärnor utskrapade. Ett nytt gäng som säljer en drog som en alkemist Barden känner försäkrar är gjord på olika körtlar från det männskliga huvudet har dykt upp på områden som tidigare tillhörde bardens gäng. De av gänget som fångats och torterats säger att de arbetar för en svartkonstnär med ett bränt ansikte, en man som de kallar för Hors Boss...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
God45 said:
Här ett en litet scenario du kan använda :gremsmile:

Kria Sannsyn har ett stort problem. En av hennes kontakter från den mörka delen av det förflutna har kommit tills staden och hotar att avslöja hennes tidigare synder (kanske lite demonologi eller liknande?) för abzulvan inkvisationen. Mannen som hotar henne, en Horst Boss, är en svartkonstnär och nekromantiker som ryktas ha kommit tillbaka från graven. Efftersom Sannysn är en abedissa har hon tillgång till inte bara kyrkogården men också till förbjudna skapelsevidriga texter Horst kräver att få tillgång till för att inte avslöja abedissan. Kria vet inte vad hon skall göra, hon vill inte gå Horst till mötes men om hon blir bränd av inkvisitionen vem skall då hjälpa hennes församling? Hon har kommit till spelarkaraktärerna eftersom hon vet att de är kapabla att hjälpa henne, hon erbjuder hjälp från templet i framtiden och kanske till och med lite guld om de hjälper henne.

Sammtidigt har Barden Mekelpor betydligt blodigare problem. Någon har mördat hans bästa drogförsäljare och flera av dem har hittats med sina hjärnor utskrapade. Ett nytt gäng som säljer en drog som en alkemist Barden känner försäkrar är gjord på olika körtlar från det männskliga huvudet har dykt upp på områden som tidigare tillhörde bardens gäng. De av gänget som fångats och torterats säger att de arbetar för en svartkonstnär med ett bränt ansikte, en man som de kallar för Hors Boss...
Fan. Vad. Nice.
Jag gillar detta skarpt och kommer utan skam ta det rakt av.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
Bara glad att kunna hjälpa till :gremsmile: Här är en krok till:

Den blinda änglamakerskan:

Melissa Van Halim har ett problem, hennes romans med Bertram lämnade henne gravid vilket blev till ett problem för henne när förlovningen ogiltigförklarades. Som tur är hade hennes familj kontakter som kunde gömma undan henne utanför staden tills barnet blev fött. Melissas föräldrar sade sedan till henne att barnet hade adopterats bort till en bond familj med en ganska stor gård där hennes son kunde få ett gott om än ej adligt liv.

Detta var inte vad som hände, Melissas föräldrar betalade en så kallad änglamakerska, Sala Tokell, för att se till att barnet inte överlevde. Vad de inte visste var att Sala Tokell inte egentligen hade ihjäl barnet som lämnades till henne utan hon uppfostrade det istället som sitt eget. Barnet bär det karakteristiska födelsemärket på halsen som innehavs av samtliga medlemmar av släkten Van Halim och kan därför identifieras som Mellissas barn vilket skulle få hennes man att skilja sig från henne och göra henne och deras barn arvslössa och förskjutna av båda deras familjer. Sala bestämde sig för att vänta med sin blan tills Melissa var gift med någon annan och hade skaffat fler barn.

Sala gick till Melissa och berättade vad hon visste och att hon kunde bevisa att barnet var hennes, hon berättade också hur mycket pengar hon ville ha för att hålla tyst. Planen gick dock inte som Sala tänkt sig Mellisa blev vansinnig och kastade sig över Sala med en dolk och skar henne så svårt i annsiktet och ögonen att Sala nu är blind. Sala lyckas fly och staplar blind genom gatorna. Hon får hjälp hem av sin granne, Fru Tokaviska, och lyckas hämta med sig barnet som hon nu tänker ta till den enda hon tror kan hjälpa henne, barnets far Bertram.

Melissa har under tiden inte slösat någon tid. Hon har hyrt in sin fars gammla mäster lönmördare, Den svarta räven, som hon skickat för att göra sig av med alla som kan identifiera barnet som hennes. Hon vill dock inte att barnet skall dö, bara att Räven skär bort födelsemärket och sedan ta med sig barnet till en trygg plats.

Räven som är en man i den sena femtioårs åldern känner att det är dags att pensionera sig, han tänker ta Melissas pengar och sedan adoptera barnet som sitt eget att uppfostra till en lönmördare som kan försörja honom på ålderns höst.

Men hans första steg är att gå hem till där Sala bor och göra sig av med eventuella grannar som kan ha sett något och som kan veta var Sala gömmer sig...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Detta får mig grymt sugen på att binda in Peldon snabbfot till Melissa, eftersom han just är en sådan typ som tar hand om smutsiga problem (Tjuvkonster 2).

Jag gillar det, det är väldigt nice.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
Mundo said:
Detta får mig grymt sugen på att binda in Peldon snabbfot till Melissa, eftersom han just är en sådan typ som tar hand om smutsiga problem (Tjuvkonster 2).

Jag gillar det, det är väldigt nice.
Tänkte inte på Peldon, bara byta ut den svarta räven mot honom för ännu mer drama och våndor över vem han skall vara lojal mot :gremsmile:
 
Top