Kom att tänka på följande:
Ett rätt kul sätt att introducera en ny spelargrupp till mutant 2 (alternativt inleda ett konventsäventyr med) vore att låta dem alla göra (välja) karaktärer som passar in i en enklav i tiden strax efter krisen. Detta skulle kunna vara militärer, tekniker, läkare, forskare o.s.v.
Man kan sedan inleda spelet med en eller ett par sessioner rollspel inom ramen för denna enklav; försvara komplexet mot ett invasionsförsök, jaga efter en svarta-börsen-haj eller kanske en terrorist/förrädare. (i ett konventsäventyr kunde man lägga den första timmen till att spela något enkelt inom komplexet)
Därefter uppstår något av en kris. Av någon anledning (delvis lyckat anfall eller terroristens backup-plan kanske) uppstår problem med stora delar av de artificiella odlingarna (som även producerar syre). För att befolkningen inte skall svälta ihjäl eller kvävas under tiden detta avhjälps bestämmer ledningen att alla skall genomgå några månaders nedfrysning under det att robotar återuppbygger de skadade systemen. Tvehågsna går folk till Cryogenicsbäddarna... tre månader är en lång tid, vem vet vad som kan hända i det explosiva politiska klimatet unde den tiden (för att inte tala om all forskning man inte hinner göra). Nåväl, det finns inget rimligt alternativ.
När karaktärerna vaknar känns det som de sovit en natt men de finner enklaven i ruiner runt sig. Explosioner och ras har förtärt det mesta av installationerna och spelarkaraktärerna verkar ensamma ha överlevt. Periodiska jordbävningar raserar alltmer och det är uppenbart att man måste evakuera... De kommer inte åt särskilt mycket teknologi eller vapen då det mesta är begravt under rasmassorna, hur mycket avgörs av hur väl de agerar i denna något pressade situation (det läcker kemikalier litet här och var, bränder startas spontant o.s.v.)
Under tiden karaktärerna har sovit har närmare fyrahundra år förflutit och omvärlden har nått det läge som beskrivs i mutant 2. Strax efter det basens befolkning lät frysa ned sig drabbades enklaven av en nära miss av ett kärnvapen... Detta spräckte basens försegling och tvingade huvuddatorn att förlänga nedfrysningstiden tills basen lagats och sanerats. Genom en serie av olyckliga omständigheter har detta inte lyckats. Karaktärerna vaknar kort efter det att en större jordbävning slår ut huvuddatorn varvid back-up-systemen väcker de nedfrysta som fortfarande är vid liv. Efterskalv, bränder och radiak-läckage kommer gradvis att förstöra det lilla som är kvar av den beboeliga ytan.
När spelarna ger sig ut inleds en blandning av utforskning och en kamp för överlevnad. De är mitt i en förbjuden zon vilket aldrig är hälsosamt. Lyckas de ta sig ut ur den kommer de behöva en del diplomati för att kunna accepteras i samhället (att skjuta allt som ser ut som monster är ett bra sätt att få polisen efter sig
Nå, det är litet outvecklat och på fröstadium men jag kände att jag var tvungen att föregå med gott exempel när jag så envist hävdat att det går bra att prata om Mutant här. /images/icons/wink.gif
Ett rätt kul sätt att introducera en ny spelargrupp till mutant 2 (alternativt inleda ett konventsäventyr med) vore att låta dem alla göra (välja) karaktärer som passar in i en enklav i tiden strax efter krisen. Detta skulle kunna vara militärer, tekniker, läkare, forskare o.s.v.
Man kan sedan inleda spelet med en eller ett par sessioner rollspel inom ramen för denna enklav; försvara komplexet mot ett invasionsförsök, jaga efter en svarta-börsen-haj eller kanske en terrorist/förrädare. (i ett konventsäventyr kunde man lägga den första timmen till att spela något enkelt inom komplexet)
Därefter uppstår något av en kris. Av någon anledning (delvis lyckat anfall eller terroristens backup-plan kanske) uppstår problem med stora delar av de artificiella odlingarna (som även producerar syre). För att befolkningen inte skall svälta ihjäl eller kvävas under tiden detta avhjälps bestämmer ledningen att alla skall genomgå några månaders nedfrysning under det att robotar återuppbygger de skadade systemen. Tvehågsna går folk till Cryogenicsbäddarna... tre månader är en lång tid, vem vet vad som kan hända i det explosiva politiska klimatet unde den tiden (för att inte tala om all forskning man inte hinner göra). Nåväl, det finns inget rimligt alternativ.
När karaktärerna vaknar känns det som de sovit en natt men de finner enklaven i ruiner runt sig. Explosioner och ras har förtärt det mesta av installationerna och spelarkaraktärerna verkar ensamma ha överlevt. Periodiska jordbävningar raserar alltmer och det är uppenbart att man måste evakuera... De kommer inte åt särskilt mycket teknologi eller vapen då det mesta är begravt under rasmassorna, hur mycket avgörs av hur väl de agerar i denna något pressade situation (det läcker kemikalier litet här och var, bränder startas spontant o.s.v.)
Under tiden karaktärerna har sovit har närmare fyrahundra år förflutit och omvärlden har nått det läge som beskrivs i mutant 2. Strax efter det basens befolkning lät frysa ned sig drabbades enklaven av en nära miss av ett kärnvapen... Detta spräckte basens försegling och tvingade huvuddatorn att förlänga nedfrysningstiden tills basen lagats och sanerats. Genom en serie av olyckliga omständigheter har detta inte lyckats. Karaktärerna vaknar kort efter det att en större jordbävning slår ut huvuddatorn varvid back-up-systemen väcker de nedfrysta som fortfarande är vid liv. Efterskalv, bränder och radiak-läckage kommer gradvis att förstöra det lilla som är kvar av den beboeliga ytan.
När spelarna ger sig ut inleds en blandning av utforskning och en kamp för överlevnad. De är mitt i en förbjuden zon vilket aldrig är hälsosamt. Lyckas de ta sig ut ur den kommer de behöva en del diplomati för att kunna accepteras i samhället (att skjuta allt som ser ut som monster är ett bra sätt att få polisen efter sig
Nå, det är litet outvecklat och på fröstadium men jag kände att jag var tvungen att föregå med gott exempel när jag så envist hävdat att det går bra att prata om Mutant här. /images/icons/wink.gif