Nekromanti Äventyrsidé från Eon-tråden

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Till en början får de alla (spelarna alltså) starta några neotech-karaktärer, låt dem skapa dem hur som helst, men ett tips är att du förbjuder cybertech. De kan gärna vara lite mer "vanliga" människor, alltså inga hitmen, gangsterbossar eller rymdarbetare, men tjuvar, läkare och poliser funkar.

De alla blir försökspersoner i något experiment med simstimsliknande fast kopplat till VR-världen Mundana. Tanken är att de ska knata omkring där i 24 timmar för att sedan återvända till sina vanliga liv och en god betalning. Lägg gärna in det som ett litet sidospår så att de inte blir alltför misstänksamma, låt det verka oskyldigt.

När de kommer dit så är det upp till dig vad de är för något, men det bör vara ändå hyfsat "vanliga" människor, de kan ju vara rumlare med silver så att de garanterat klarar 24 timmar men för lite för att leva vackert i en vecka.

När de vaknar på morgonen och fortfarande befinner sig i Mundana torde oron smyga sig på... Allt som händer känns väldigt verkligt, låt någon av dem hamna i ett mindre slagsmål och få några blåtiror som gör väldigt ont.

Sen kan ett krig bryta ut, låt dem hamna i Jarla och där finns ju vår vän Vrimzikiel eller vad han nu heter, den cirefaliske upprorsmannen i alla fall. Lite krig och fältslag, dödsångest och så vidare. Där på slagfältet så kan de villa bort sig och bli tvungna att fly ut i skogen. Uti skogen kan det finnas en klok gumma, mäktig drake eller magisk varelse som tycks märka att de har ett konstigt ursprung. Där kan deras sökande efter sin egen värld börja och vart den slutar är upp till SL beroende på hur lång kampanjen blir. En teori är att om de dör så kommer de tillbaka, men vem kan vara säker på det?

Låt dem gärna förändras på något sätt i mundana, antingen kanske de blir lamior och forskar om sin återkomst bland nattens visaste lamior, eller så leds de in på magistudier med någon mänsklig eller icke-mänsklig mästare som till slut gör att de kan skapa en ritual som tar dem hem. Ett annat alternativ är att de får kontakt med en schaman och att de färdas via andeplanet till något typ svart hål som suger dem tillbaka till verkligheten.

Poängen är att äventyrets belöning ska vara unika kunskaper som inte borde finnas i vår värld, så att de känner sig lite häftiga, samt även möjlighet att åka tillbaka till Mundana vid ett senare tillfälle för att studera vidare i sina färdigheter. De kanske lär sig en eller två alstra-färdigheter, magiteori samt besvärjelse med värde 8-10 och så får de klura en massa för att sedan forska fram hur de ska återvända till Mundana för att träna sig ännu mer i sina färdigheter.

Tror nog att jag ska spela denna kampanj någon gång jag också
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag tycker att det låter som en idé med potential, men också med många fallgropar. Den största vore antagligen att kampanjen bara "ballar ur" och saknar mål och mening i största allmänhet. Men det skulle kunna bli intressant också.

Fast jag skulle låta spelarna skapa Neotech-rollfigurerna ganska fritt (d v s utan de flesta begränsningar som generering medför), men utan att avslöja vad kampanjen går ut på. Fast när rollerna är skapade så bör spelarna förmodligen informeras om vilken sorts kampanj det rör sig om. Därefter inleds spelet med att rollfigurerna befinner sig på ett forskningslaboratorium där de genomgår olika tester och undersökningar (läkarundersökning, inte minst).

Innan deras medvetanden överförs till den virtuella världen får rollpersonerna (obs!) skapa sina egna avatarer. Spelarna får alltså utgå ifrån sina Neotech-rollfigurers ideal och tankesätt, och välja främst fysiska attribut och liknande, men också sysselsättning i fantasivärlden liksom vilka färdigheter avatarerna besitter. (Tänk: Total Recall.) Fast nu får spelarna inte sätta ut spelvärden och liknande, utan deras rollfigurer (obs!) får välja mellan olika alternativ. Vad dessa exakt innebär avgörs av spelledaren, som alltså sätter ut alla speldata.

Däremot håller jag inte med om att fokus eller drivkraft i kampanjen bör vara "förbättring" (att förvärva nya/unika förmågor). Givetvis bör Eon-rollfigurerna kunna bli bättre, men betänk att dessa behåller Neotech-rollfigurernas mentala förmågor och personlighetsdrag m m. Startfärdigheterna för Eon-figurerna berör alltså främst fysiska aktiviteter av olika slag - inte kunskaper och faktiska erfarenheter. (En rollfigur kan exempelvis agera mekaniskt i en stridssituation, men saknar faktisk stridsvana.)

Målet med kampanjen bör istället vara att ta sig hem igen, vilket torde räcka gott och väl. Alternativt kan man bli indragna i någon storslagen skeende, ungefär som i Narnia-berättelsen. Vägen hem kan då istället fungera som en "belöning" eller bara en vettig avslutning. (För hur avslutar man annars en riktigt storslagen kampanj på ett bra sätt?)

/Baldyr
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Min tanke var att de inte skulle ha några avatarer utan bara sig själva och sina egna färdigheter och grundegenskaper... Detta skulle vara det nya jämfört med vanlig VR.

Unika förmågor skulle inte vara en medveten belöning utan mer en bieffekt samt ett sätt att fortsätta kampanjen. De ska mer och mer bli indragna i Mundana tills den världen blir lika viktig eller viktigare än den riktiga världen. Sen kan man ju diskutera vilka slags "bonusar" de ska få, man kan ju göra så att de får mycket bättre liv i Mundana, kanske utses till grevar eller baroner eller något i den stilen och att deras riktiga liv bleknar i jämförelse.
 
Top