Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Titeln kunde ha varit bättre. Min äventyrsidé hör en första spelträffen i en Coriolis-kampanj till, men mina frågor och funderingar är inte alls settingbundna. En titel beskrivande typen av äventyr skulle spoila för mina spelare, som för övrigt borde ha slutat läsa för länge sedan.
Okej, här är idén.
Rollpersonerna kidnappas av den organiserade brottsligheten, drogas och utsätts för en i Coriolis sk proxitripp (en inspelad sekvens hjärnvågor från en annan människa).
Just denna proxitripp är dock en experimentell variant som ska möjliggöra att flera människor samtidigt upplever samma händelse ur olika vinklar/personer. I vanliga proxitrippar är behålls ens eget medvetande, och i den nya varianten ska det också vara så plus att deltagarna ska kunna ha basal kommunikation under upplevelsen.
Eftersom teknologin är under utveckling försvinner deltagarnas (rollpersonernas) egna medvetanden nästan helt och rollpersonerna ÄR helt enkelt de inspelade känslorna och tankarna även om de har har sina minnen och färdigheter kvar (sådana situationer brukar männskliga hjärnor hantera väldigt bra genom att fylla ut och släta till det förflutna (retcona )). Att rollpersonernas minnen (dvs spelarnas åsikter) om exempelvis utseende, bekanta, tidigare händelser går i sär med vad de upplever blir en utmaning för mig som spelledare.
Upplevelsen ska vara en relativt simpel utmaning som spelarna får äventyra sig igenom. Dock har detta äventyr per definition redan utspelat sig innan rollpersonerna upplever den och när de väl vaknar får jag dolt retcona för att anpassa verkligheten efter vad spelarna utförde som andra karaktärer än de de kommer spela i resten av kampanjen.
Som om det inte vore nog tänkte jag mig att rollpersonerna ska uppleva alltihop som blivande nyckelpersoner, främst antagonister, till dem själva.
Det är även mycket viktigt att spelarna inte vet om vad som pågår. Mycket av efterkommande spel tänkte jag mig nämligen skulle centrera kring att upptäcka vad som hände.
Går detta att genomföra? Har ni försökt något liknande?
Fluffmässigt finns det många lösa trådar. Varför testa på rollpersonerna? Varför är just dessa människor inspelare?
Okej, här är idén.
Rollpersonerna kidnappas av den organiserade brottsligheten, drogas och utsätts för en i Coriolis sk proxitripp (en inspelad sekvens hjärnvågor från en annan människa).
Just denna proxitripp är dock en experimentell variant som ska möjliggöra att flera människor samtidigt upplever samma händelse ur olika vinklar/personer. I vanliga proxitrippar är behålls ens eget medvetande, och i den nya varianten ska det också vara så plus att deltagarna ska kunna ha basal kommunikation under upplevelsen.
Eftersom teknologin är under utveckling försvinner deltagarnas (rollpersonernas) egna medvetanden nästan helt och rollpersonerna ÄR helt enkelt de inspelade känslorna och tankarna även om de har har sina minnen och färdigheter kvar (sådana situationer brukar männskliga hjärnor hantera väldigt bra genom att fylla ut och släta till det förflutna (retcona )). Att rollpersonernas minnen (dvs spelarnas åsikter) om exempelvis utseende, bekanta, tidigare händelser går i sär med vad de upplever blir en utmaning för mig som spelledare.
Upplevelsen ska vara en relativt simpel utmaning som spelarna får äventyra sig igenom. Dock har detta äventyr per definition redan utspelat sig innan rollpersonerna upplever den och när de väl vaknar får jag dolt retcona för att anpassa verkligheten efter vad spelarna utförde som andra karaktärer än de de kommer spela i resten av kampanjen.
Som om det inte vore nog tänkte jag mig att rollpersonerna ska uppleva alltihop som blivande nyckelpersoner, främst antagonister, till dem själva.
Det är även mycket viktigt att spelarna inte vet om vad som pågår. Mycket av efterkommande spel tänkte jag mig nämligen skulle centrera kring att upptäcka vad som hände.
Går detta att genomföra? Har ni försökt något liknande?
Fluffmässigt finns det många lösa trådar. Varför testa på rollpersonerna? Varför är just dessa människor inspelare?