Nekromanti Äventyrskvalitet

Vi lyckades komma över ett gammalt Neotech äventyr nyligen. Avalanche. Vi måste uttrycka vårat stora missnöje över kvaliteten på äventyret.
Det verkar som om spelkonstruktören inte har ägnat en tanke på att rollspel faktiskt ska vara interaktivt. Undantaget i striderna. I äventyret slussas rollpersonerna genom den ena striden efter den andra, utan att igentligen lyfta ett finger förutom i själva stridsögonblicket. Rollpersonernas kontaktperson ordnar hela tiden möten och det enda spelarna behöver göra är att dyka upp för att få osannolika och banala ledtrådar serverade. Det ska verkligen till drastiska åtgärder från spelarnas sida för att de ska kunna misslyckas med äventyret. Endast i striderna kan spelarna misslyckas. Skulle man då se till verkligheten skulle det kräva en hel pluton för att genomföra det en handfull Rp är ämnade att göra.
Alltså
Ett äventyr där spelarna endast slussar mellan olika strider som dom omöjligt skulle kunna överleva. Trots detta så kommer där ytterligare 3st efter den första.
Ett äventyr där den enda motivationen till att fortsätta riskera liv och lem är pengar. ( Metusalems offer är dock ett undantag ).

Sådana äventyr har man kunnat finna sedan grundäventyret i Mutant ( den svarta boxen ). Skillnaden är endast omfånget och möjligtvis layouten.
Det verkar som om rollspelsutvecklingen inte har kommit någonstans när det gäller Future rollspel. Vi efterlyser kreativitet och försök till originalitet. Inte äventyr som känns som dåliga repriser.

Förnyelse nu!

MVH

?

PAX

Jordisk Äventyrare
Håller med till viss del. Avalanche kastar RPna mellan olika miljöeroch strider i bästa James Bond-stil. Jag själv står inför att köra detta äventyr med mina erfarna spelare och det första jag tänker göra är att plocka bort en viss kontaktperson som hela tiden lurar i bakgrunden och skaffar info åt RPna. Denna info får RPna helt enkelt själva leta upp vilket sätter större krav på dem och spelarna känner förhoppningsvis att de löser lite gåtor.

/PAX

NecTech

Swordsman
Håller med....

Dessutom är slutstriden bara för löjlig...varför skulle Draco ha en Landmate uppe på ett slott i norge???....Varför skulle ha sätta sig i den och börja röja.....Nä....Buuuuuuuuuuuu.....Hade det inte varit för SL (Jag) så hade äventyret resulterat i en ständigt: Gå till punkt B döda person Z återvänd till punkt R. Inkassera därefter Summan X. Sen ska ni till punk Y kolla in person H och döda honom. Inkassera därefter summan Ä.

Trååååkigt!!!

tyvärr blir det inte bättre i Operation Mangala...samma sak. Den ända skillnaden är att miljöerna är lite mer intressanta.

Nä....Det ända äventyr Neogames lyckats med till Neotech är Metusalems offer.....O det är riktigt bra faktiskt.

-Gillar galna araber!!! (I rollspel)

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>

Vaun Vuriche

Warrior
Fast i Operation Mangala får rollpersonerna ÄVEN träffa på de underbara Hip Hop Happy Hoppers. Glöm inte det nånsin!

Big Marco

Läskig
Trist att du inte gillar äventyret. Jag har hört både svidande som extrempositiv kritk av Avalanche och OpMangala. Själv är jag nöjd med dem, då de skapades för att vara röjiga actionäventyr. Meningen med ävenyret, att RPNa har hjälp av Sunburst, är i mitt tycke helt naturligt, då det allt för oftast i rollspel är så att RPna får ett uppdrag, och sedan inte får de medel de behöver för att lösa det. Att de inte skulle få hjälp av sin uppdragsgivare anser jag vara absurt.

Kommentarer?

-Marco Behrmann

Big Marco

Läskig
Men en Landmate uppe i ett slott på ett berg i Norge????

Nej, inte speciellt alls - Draco samlar på udda hitech-prylar, och då gärna vapen och liknande. Det kan jämföras med vilken vapensamlare som helst.

-Marco Behrmann

Vaun Vuriche

Warrior
Jag kan ju kommentera att jag som spelare verkligen haft roligt när vi spelat både Avalanche och Operation Mangala. Avalanche var kanske lite utflippat men ändå på ett väldigt roande vis! Jag vill minnas att jag började det äventyret utrustad med enbart en grovkalibrig pistol, men i slutet hade jag tung rustning och en stulen automatgranatkastare(pust!). Trots denna något bisarra utveckling var det väldigt väldigt väldigt roligt att spela!

Mycket nöje även med Mangala och den biljakten som finns där.

Så även om jag kan förstå kritiken som äventyre(n?)t har fått kan jag bara säga att det var verkligen roligt att spela och det är det som spelar roll.

Big Marco

Läskig
Jag bugar och tackar.

Vi får väl se om del tre i sviten kommer till skott någongång... ,-)

-Marco Behrmann

ripperdoc

Myrmidon
Jag tror faktiskt att "roligheten" i äventyrarna (för spelarna åtminstone) inte behöver bero mycket alls på äventyret. Man kan ha ruskigt kul i usla äventyr, lika väl som det motsatta. Jag tror att det som står i äventyrsboken faktiskt inte har så stor reell koppling till hur kul man har när man spelar äventyret. Jag tycker själv att Avalanche och Operation Mangala är mycket bra äventyr _för spelledaren_, och kanske lite medelmåttiga för spelarna. Men detta rättar man förhoppningsvis till (bör nästan ske automatiskt) när man spelar.
Är jag luddig?
Tja, slutändan är att dåliga äventyr ger bara dåliga spelmöten om allt följs slaviskt, och då är det IMHO alltid dåligt, oavsett kvalitén på äventyret.

/RipperDoc - tappade bort mig

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Vi måste hålla med dig om att inte få hjälp av en viss uppdragsgivare skulle vara absurt. Däremot måste jag påpeka att det hade varit ett mycket intressantare äventyr om fallet inte vore så.
Äventyret är koncentrerat runt striderna. Resten är bara dötid eller transportsträcka inför nästa strid. En spelledare som vill hålla sig till produktens helhet behöver endast förbereda sig med mycket tärningar.
Det vi eftersöker är inte strid. Striden är det absolut lättaste momentet i ett äventyr man kan skapa och lägga in. Problemet är så som vi ser det att finna ett alternativ till dessa strider. Erik Granström är en person som verkligen har arbetat med att lösa detta dilemma.

Visst kan en inovativ SL ändra om i äventyret för att få det att passa till sin spelargrupp, men faktum kvarstår att produkten i sin helhet är en upprepning på vad vi har sätt det senaste seklet. Tänk om du skulle hyra filmen Avalanche. I vår värld skulle huvudrollen spelas av bl.a Michael Dudikoff och budgeten inte överstiga Blair Witch Projekt´s.
Föga intressant ( eller? )
Vi eftersöker ett stänk av originalitet och nyskaparanda, är detta för mycket begärt av personer som får ekonomisk ersättning för att tillverka äventyr?

MVH

?

Big Marco

Läskig
Avalanche har inte den målsättning du eftersöker. Därflr är detta en kvasidebatt, men jag fortsätter ändå. =) Meningen var att skapa ett lättvindigt actionäventyr med känslan från både Bond-filmerna och Hollywood-action-spektakel. Att hävda att det bara finns transportstäckor mellan striderna tycker jag är fel, och ser det som antingen en förolämpning eller som att du inte har läst genom äventyret. Givetvis förekommer det strider, men det finns med en hel del annat också.

Det jag har hört från de som har spelat det är att det var en skön känsla, att det var roligt, men att det var inte så mycket djuplodande socialrelaism, något som ej heller var målet med produkten.

-Marco Behrmann

Vi förstår din poäng Marco. Först vill vi säga att kritiken i vårt förra inlägg var oslipad och aningen personlig. För detta ber vi om ursäkt.
I din eftersträvan att skapa ett hollywood-action-äventyr har du lyckats väl. Trots detta så vill vi framföra vår åsikt om att det är föga originelt. Det är väl inte omöjligt att kombinera action med originalitet?

God Jul

?

Vaun Vuriche

Warrior
?

Har du bott i en container dom senaste 20 åren?

Det finns nämligen skådespelare som Arnold, Jean-Claude och (urk) Steven Seagal som fortfarande (underbart nog) får lov att göra högbudget filmer.

Jämför gärna Avalanche med storyn i Jean-Claude's senaste bio-historia (Universal Soldier II eller vad den nu hette)...

Avalanche hade ju tagit priser i jämförelse!!!