<I>Detta är ju inte direkt "göra vad man vill-rollspel", är det? Här verkar ju SL ha planerat vad som ska hända, om än inte i så stor detalj.</I>
Första stycket (det om RP:na med familjer) sköttes helt göravadmanvill - de kunde ägna en hel session åt att spela en supakväll i den lokala ölstugan. (Det var iaf ett billigt alternativ till att åka ut och supa på riktigt. (-
Sen kunde SL rulla in riktiga äventyr nån gång emellanåt, om spelarna kände sig rastlösa, men det hände mer och mer sällan.
Fast givetvis uppstår det hela tiden situationer där SL måste tänka till lite i förväg om vad som ska hända; en av spelarna hade sitt mest nervösa moment i hela kampanjen när han skulle presenteras för sin blivande fästmös föräldrar. SL improviserade fram hela mötet, men han <I>var</I> tvungen att göra sig en bild av hurdan hennes familj var innan RP:n kom dit.
Andra stycket hade inte så mycket med "äventyrslöst rollspelande" att göra; det var mest en kommentar till det Caen skrev om att det kan uppstå äventyr på små premisser. De flesta spelledare har ju ändå en viss drift att låta det <I>hända</I> saker kring rollpersonerna, så går de på en byamarknad eller hälsar på fäbodjäntorna är möjligheterna rätt stora att lägga ut trådar som RP:na kan nappa på ifall de vill.
För min del är det nästan roligast om de <I>inte</I> nappar på många av dem; då bygger man ändå upp känslan av att befinna sig i en dynamisk omvärld som sas lever oberoende av manuskriptet - eller att vissa trådar inte leder till nåt särskilt.
Och en eldsvåda kräver ju inga särskilda förberedelser från SL:s sida.
Ett sorts alternativ som väl är relativt vanligt, är väl förresten att spela vanliga äventyrare där man kör vardagslunk <I>mellan</I> händelser, t.ex när de reser mellan två punkter; då har man gott om tillfällen att strunta i dramatiken och bara gå ut på sightseeing i spelvärlden. Men nån egentlig vardag är det ju inte.
--
Åke