Rickard
Urverk speldesign
Det är det jag ställer mig frågande till. Behöver vi fånga det i en låda? Vi vet redan idag, från konventsspelande, att varje äventyr kommer bli olika i olika spelgrupper, även om vi skulle ha samma karaktärer och samma spelledare. Vi vet också att rollspel kommer att bli spelade olika i varje grupp. Så varför inte bara omfamna detta? Ge förutsättningarna för vad som skulle kunna bli ett bra spel och låt sedan spelgruppen (spelledaren) själva få bygga ihop sin egen grej.Det går inte att fånga i en låda, det måste bara få springa fritt.
Gör det något att "Anders" är The Main Bad Guy medan han i en annan spelgrupp inte ens kommer till tals? Inte alls. Det här sker dessutom även i skrivna äventyr. Så vi har redan att detta sker idag; nu behöver vi bara hitta en struktur för att främja den biten. Det här kommer återigen tillbaka till mina tankar kring processen och vad vi stoppar in i processen, hur vi tolkar det vi stoppar in, kommer att resultera i helt olika utgångar av processen, även om själva strukturen för hur man går igenom processen är densamma. En spelrunda i ett brädspel kan ge helt annorlunda resultat, trots att man följer samma steg i spelrundan.