Nekromanti [Äventyrssommar] Exploderande Komplikationer?

Max Raven

T12-kultist
En sak jag funderat lite på för Äventyrssommar är att låta spelare välja om de vill ha komplikationer direkt eller "spara" på dem för värre möjligheter senare. Fummel kommer att "försvinna" och istället trigga komplikationer automatiskt.

Det jag menar här är då att om man misslyckas* så kan man välja att lyckas normalt men lägga 1 till sin "oturshög". Denna växer under en session och ju längre man väntar med att utlösa den, desto värre kan det bli.

När man utlöser sina komplikationer så utlöser man allt man har på en gång - inga "jag har 8 i oturshögen, använder 2 nu för att minska lite". "Fummel" - 12 på 2t6 - ger omedelbart komplikationer efter vad du har. Fummel lägger inte till på högen, så om man inte har något så är fummel bra. När sessionen är över nollställs oturshögen.

Man kan alltså välja att chansa på att man inte slår 12 eller ha lite mer trassel** lite oftare.

En fundering här var att det skulle kunna utlösa komplikationerna när andra lyckas vinna saker mot en - typiska saker som att skurkarna försöker tillfångata RP.

Tankar? Bra? Dåligt? Oförståeligt?

Tror AW eller kanske lite blandade rollspel skulle kunna ge inspiration för hur det här skulle fungera. Några tips här?

*Slår över sitt värde - i trad-spel-mening då givetvis, Äventyrssommar kör mer på Mouse Guard-linjen med att någonting komplicerar situationen.
**Hm, Trassel känns som ett trevligare namn. Kanske man skulle ta det?

shotgun_ramadan

Fåntratt
Det tyckte jag lät som en festlig mekanik. Jag föreställer mig att någon slår ett trassel (bra namn förresten, kör på det) och det resulterar i ett svårt val - "ska jag ta det här nu, eller ska det bli mycket värre sen?". Rolig riskhantering!

EDIT: Jag missuppfattade en sak, så jag tog bort text som byggde på den missuppfattningen.

Max Raven

T12-kultist
Ett möjligt problem jag har är att det kan bli lite metaspelande. Undrar om det finns någon väg kring det...

Typ, att man väljer hur man gör varje spelsession? Karaktärsdrag som är inbakt typ "Perfektionist: 'har sällan problem, men när han får problem så får han det med råge'"...

rjonas

Hero
Trasselmekaniken låter som ett mycket intressant frö att skriva ett regelsystem runt. Trassel är bra. Trubbel är också bra.

Doomhamster

Swordsman
Det där gillar jag, det passar riktigt bra in i "ungdomsäventyrsgenren". En vanlig moralkaka från såna böcker brukar ju vara att om man genast erkänner när man gjort nåt dumt så blir man förlåten, men om man försöker undvika den man retat eller mörka vad man gjort så växer konsekvenserna en snabbt över huvudet.

Möjligen nån slags "överföringsmekanism" så att man kan (eller råkar) sätta dit nån annan för det man själv gjorde?

Är inte heller säker på om jag gillar att pölen nollställs efter varje session. Minskar, ja, men nån slags "dåligt rykte"-poäng? "Vi VET ju inte att ungjäveln gjort nånting, men nog är han i närheten när nåt är sönder..."

Max Raven

T12-kultist
TheSod said:
Det där gillar jag, det passar riktigt bra in i "ungdomsäventyrsgenren". En vanlig moralkaka från såna böcker brukar ju vara att om man genast erkänner när man gjort nåt dumt så blir man förlåten, men om man försöker undvika den man retat eller mörka vad man gjort så växer konsekvenserna en snabbt över huvudet.

Möjligen nån slags "överföringsmekanism" så att man kan (eller råkar) sätta dit nån annan för det man själv gjorde?

Är inte heller säker på om jag gillar att pölen nollställs efter varje session. Minskar, ja, men nån slags "dåligt rykte"-poäng? "Vi VET ju inte att ungjäveln gjort nånting, men nog är han i närheten när nåt är sönder..."
Hm. Överföra till andra skulle kanske gå - att man kan välja att bli martyr om inte annat (offra sig för andra) och kanske få XP-belöning* för sånt...

Nollställningen var mest en fråga om att hålla bokföringen enkel och uppmuntra risktagandet - man skulle kunna ha någon slags minnesmekanism, typ "har du trassel kvar, markera i trubbelrutan, du börjar med trassel 1 nästa gång". Kanske.

*Eller motsvarande. Utveckling av något slag kommer ju in på något sätt.

För min del känns mekaniken ganska bra, förutom att jag vill ge möjlighet att gräva ner metaelementet - antagligen någon slags karaktärsdrag där. Tror jag behöver knåpa ihop någon slags Trassel-o-meter med komplikationer. Ex:

"Jakt efter ledtrådar:
SL, läs i tabellen och försök passa in det som händer. Säg inte vad som händer till spelaren om du inte måste.
1. Försening - Det tar dig en stund att hitta ledtråden. Du kommer sent till maten/det hinner bli mörkt, etc.
2. Vilse - Du villar bort dig medan du letar. I ett litet område blir du istället Instängd - dörren går i baklås eller taket rasar in.
3. Tappad plånbok - RP tappar någonting medan du letar. Tyvärr är det något som kan låta skurkarna lista ut precis vem hon är.
4. Upptäckt! - Du blir upptäckt precis som du hittar ledtråden och måste fly!
5. Fast - När du hittat eller fått tag i ledtråden fastnar du med en kroppsdel - i en byrålåda, i en klippskreva med armen, o s v. Du är inte i direkt livsfara men måste lista ut ett sätt att komma loss.
6. Fångad! - Du är så uppe i ditt letande att Skurkarna upptäcker och fångar in dig.
7. Förstörd ledtråd - Du hittar den men du lyckas ha sönder den. Den här kan du inte använda som bevis, även om du ville. "

Fast kanske inte exakt så. Känns som att ju högre man kommer, desto mer ska det behövas för att lösa situationen. Man kan givetvis aldrig misslyckas med att hitta ledtrådar. Om man vill ha lite farligare äventyr kan man givetvis lägga till saker som "i livsfara" o s v längst ner - i Äventyrssommar som standard dör RP inte och om gör det så ska det nästan vara något ett eller flera äventyr kretsar kring. Jag hoppas jag tagit tempen på genren tillräckligt väl här. :gremsmile: