En sak jag funderat lite på för Äventyrssommar är att låta spelare välja om de vill ha komplikationer direkt eller "spara" på dem för värre möjligheter senare. Fummel kommer att "försvinna" och istället trigga komplikationer automatiskt.
Det jag menar här är då att om man misslyckas* så kan man välja att lyckas normalt men lägga 1 till sin "oturshög". Denna växer under en session och ju längre man väntar med att utlösa den, desto värre kan det bli.
När man utlöser sina komplikationer så utlöser man allt man har på en gång - inga "jag har 8 i oturshögen, använder 2 nu för att minska lite". "Fummel" - 12 på 2t6 - ger omedelbart komplikationer efter vad du har. Fummel lägger inte till på högen, så om man inte har något så är fummel bra. När sessionen är över nollställs oturshögen.
Man kan alltså välja att chansa på att man inte slår 12 eller ha lite mer trassel** lite oftare.
En fundering här var att det skulle kunna utlösa komplikationerna när andra lyckas vinna saker mot en - typiska saker som att skurkarna försöker tillfångata RP.
Tankar? Bra? Dåligt? Oförståeligt?
Tror AW eller kanske lite blandade rollspel skulle kunna ge inspiration för hur det här skulle fungera. Några tips här?
*Slår över sitt värde - i trad-spel-mening då givetvis, Äventyrssommar kör mer på Mouse Guard-linjen med att någonting komplicerar situationen.
**Hm, Trassel känns som ett trevligare namn. Kanske man skulle ta det?
Det jag menar här är då att om man misslyckas* så kan man välja att lyckas normalt men lägga 1 till sin "oturshög". Denna växer under en session och ju längre man väntar med att utlösa den, desto värre kan det bli.
När man utlöser sina komplikationer så utlöser man allt man har på en gång - inga "jag har 8 i oturshögen, använder 2 nu för att minska lite". "Fummel" - 12 på 2t6 - ger omedelbart komplikationer efter vad du har. Fummel lägger inte till på högen, så om man inte har något så är fummel bra. När sessionen är över nollställs oturshögen.
Man kan alltså välja att chansa på att man inte slår 12 eller ha lite mer trassel** lite oftare.
En fundering här var att det skulle kunna utlösa komplikationerna när andra lyckas vinna saker mot en - typiska saker som att skurkarna försöker tillfångata RP.
Tankar? Bra? Dåligt? Oförståeligt?
Tror AW eller kanske lite blandade rollspel skulle kunna ge inspiration för hur det här skulle fungera. Några tips här?
*Slår över sitt värde - i trad-spel-mening då givetvis, Äventyrssommar kör mer på Mouse Guard-linjen med att någonting komplicerar situationen.
**Hm, Trassel känns som ett trevligare namn. Kanske man skulle ta det?