Ja, det är möjligen likt - inte läst AW än.Möller said:Hm, vänta? Tre nivåer av fara?
Det låter lite som Apocalypse World, med komplikationer beroende på nivå av framgång - fast baklänges då. Nivåer av misslyckande.
Jag gillar det här.Möller said:Hursomhelst, jag tycker du bör inkorporera en tanke om att ett förfarligande av en situation, så att säga, också (ibland) bör bygga vidare på berättelsen.
Alltså, vi rullar tärning när jag ska springa ifrån skurken. Jag misslyckas. Okej, så jag halkar. Skurken kommer ikapp mig, jag måste slåss eller överlista henne. Man bara bygger en händelsekedja här, inget nytt tillförs egentligen och risken är att spelarna känner sig för hårt bestraffade för sin tärningsotur.
Så, därför föreslår jag att du uppmanar spelledaren att föra in något som kan vara till rollpersonernas fördel - även när de misslyckas. »Du tappar glasögonen där bakom ditt gömställe, skurkarna ser dig när du letar runt efter dem! Men på den fuktiga mossan känner du plötsligt något kallt och metalliskt, du har råkat hitta ett litet skrin.«
Jag svarar enbart på detta ikväll, resten får jag läsa igenom mer noggrannt senare.Max Raven said:Så - jag bör kolla AW och Mouse Guard för inspiration till förvecklingar?
Hmm. Så om jag tolkar rätt - ge exempel på twists som inte nödvändigtvis är att faran eskalerar - utan låter andra saker hända också - för att luckra upp lite så att spelare/SL blir medvetna om att de kan utnyttja sina kreativa muskler mer?Möller said:Jag svarar enbart på detta ikväll, resten får jag läsa igenom mer noggrannt senare.Max Raven said:Så - jag bör kolla AW och Mouse Guard för inspiration till förvecklingar?
AW har jag inte koll på, bara spelat en enda gång och så supit in den vanliga kunskapen som florerar här på forumet och bland spelkamraterna mina.
Men Mouse Guard har jag ju koll på. Jag tror inte du behöver läsa spelet där, exemplena är inte sådär jättemånga t.ex. Det viktiga är att situationen förändras. En twist på ett hinder i MG gör utfallet på det vi rullade för precis innan rätt oviktitg.
Om jag rullade Boatcrafter för att segla över Vikvattnet och misslyckades så kan SL säga att vi klarar oss fram helskinnade - eller att vi krashar bara halvvägs framme. Det är inte twisten. Twisten är kanske att vi stör en utter, som besöker oss när vi drar upp skutan på stranden (vilken det nu var).
Alltså, en twist är något nytt. Dina komplikationer är "mer av samma". Det funkar också, ett tag.
Precis. Just detdär »nödvändigtvis« är ganska viktigt. En annan twist på Boatcrafter-slaget för att segla över sjön hade varit att det blåser upp till storm - mer Boatcrafter behövs för att hålla skutan flytande och alla passagerare kanske behöver rulla Health för att hålla sig kvar.Max Raven said:Hmm. Så om jag tolkar rätt - ge exempel på twists som inte nödvändigtvis är att faran eskalerar - utan låter andra saker hända också - för att luckra upp lite så att spelare/SL blir medvetna om att de kan utnyttja sina kreativa muskler mer?