Nekromanti Äventyrssommar: Gillar vi kartor?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
I samband med min Äventyrsmakare (ej att förväxlas med Äventyrssmakare) så har jag börjat fundera på kartors vara och icke vara i ett Fem-influerat spel.

Alltså - nu pratar vi inte de typiska gigantiska fantasykartorna som finns på var och varannan fantasyboks pärminnersida. Jag menar mer lokala kartor - kartor som beskriver viktiga saker och platser i ett äventyr. Dungeonkartor och bykarter, t ex, även om de oftast är mer detaljerade än jag tänkt mig här.

Så, medan jag låter mitt första utkast ligga till sig: gillar vi kartor?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jaa!

Men så är jag också en kartfofil. Finns få saker som är så givande läsning som en Atlas. Jag lovar.

Jag gillar kartor i rollspel. Det är ett fint verktyg. När vi kör >Human brukar vi/krank ofta skissa upp hur ett område ser ut när vi planerar något avancerat.

När jag själv planerar undersökningar, i Mutant City Blues (som du vet lite grann) till exempel, gör jag ofta kartor viktiga. Dels hjälper det mig visualisera brottet (eller vad som nu ska undersökas) - om offret bor här och kom med tunnelbanan är dethär en rimlig mordplats. Dessutom blir kartan ett verktyg för spelarna. På det lite längre passet MCB på GothCon pekade en spelare ut i vilka vägkorsningar de ville kolla videoövervakningen - skitbra!

Men det är klart, det kan bli för mycket. Rollspel är mer än bara en översiktsbild av en plats. Kör man för mycket på kartor kan det glömmas bort.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
De enda kartor du behöver är väl skattkartor i flaskpost? Jag är med Krille här.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Jag gillar kartor skarpt. Tänker på t.ex. Agatha Christieböcker, där det ibland finns kartor med som visar hur saker hänger ihop. Sånt gillas skarpt.

Översiktskartor för strid får ersätta rollpersonernas djupseende, översiktskartor över brottplatser skulle mina rollpersoner göra ändå, kartor över städer och öar är praktiska för då ser man ungefär hur stora saker är och vad det är för avstånd mellan dem.

Kartor hindrar missuppfattningar, helt enkelt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
För att förtydliga så är här ett första utkast till delen om kartor i (den avancerade) SL-sektionen. Det här är f n tänkt att komma efter Mysteriemakardelen:

"För att förenkla äventyret för dig själv och spelarna, gör en karta. Den behöver inte vara snygg eller exakt - det viktigaste är att den ger ungefärlig plats för viktiga byggnader och andra platser. Efter detta kan du skriva ner anteckningar bredvid de viktiga platserna: “mörk och dyster gammal ruin” “ledtråd: runor på gravsten i källaren” “, “nymålad röd trävilla” “otrevlig gammal tant(Rita) i huset”, o s v. Denna kan du sedan använda på två sätt: Antingen använder du den som stöd för minnet och för att bättre kunna beskriva miljöer för spelarna, eller så använder du den för att ge spelarna fokus så att de har enklare att navigera äventyret.

Det senare kan göras på två sätt:

Låt spelarna få en karta - en extra karta som du kopierat, med några skillnader. Ha med alla, eller nästan alla, viktiga platser, men ingenting som avslöjar något i detalj för spelarna. Ha viktiga platser utsatta - som ruinen, ön och den gamla stugan - så spelarna vet var RP kan leta för att få veta saker. För skattjakter så bör inte allt viktigt vara med på kartan från början - när det finns platser som RP ska få lista ut, låt dem lägga till det efteråt.

Beskriv de viktigaste platserna de bör känna till. Detta kan man göra när man beskriver resten av området, men lägg extra tyngd på de viktiga platserna - beskriv dem mer, nämn saker om dem RP bör känna till, o s v. Var inte rädd för att vara övertydlig - det är bättre med lite för mycket än för lite.

I vissa fall kan det vara enklare att flytta platser så att RP kommer vidare: om de har lösningar eller idéer man inte tänkt på, låt dem då finna platsen på detta vis:

Exempel: Spelarna har kommit på att den begravda ruinen borde ha en dold gång som leder till den. De tänker att eftersom klostret (som de hört om) låg utanför byn så borde man kunnat ta sig ut där - alltså ska de leta efter klostret! SL hade tänkt sig att de skulle hitta ruinen genom att fråga antikvikarien och få reda på legenden om den dolda hamnen - men ändrar sina planer efter spelarnas idé. Efter sökande i biblioteket hittar de att klostret borde ligga någon halv kilometer sydväst om byn. “Precis där gamle Metzer har sitt höloft där vi fick ligga en natt! Det måste ligga under allt bråte!” säger en spelare triumferande. SL tänker att det här låter som en bra idé och lägger till "Metzers höloft - hemlig gång till slottsruinen" på sin karta.


I Mysteriemakaren så är kartan ett tillägg som är till för att göra platsbeskrivning enklare och hålla reda på var platser, ledtrådar och folk finns i början av äventyret. Det är upp till SL att lägga till och utöka på denna."
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Jag gillar kartor skarpt. Tänker på t.ex. Agatha Christieböcker, där det ibland finns kartor med som visar hur saker hänger ihop. Sånt gillas skarpt.
Ja, jag gillar sannerligen de där byöversikterna med de viktiga platserna utmärkta. De är väldigt trevliga att kasta ett öga på. Nu har jag inte läst överjävligt med Chrisie, men på rak arm kan jag nämna den som finns med i The Murder at the Vicarage (finns även med i svenska utgåvan, Mordet i prästgården).
 
Top