För de som inte hängt med från början: Äventyrssommar är till för att spela ungdomsmysterier i stil med Fem-böckerna, Lassemajas detektivbyrå, Mystiska Tvåan, Betongrosorna, Kullamannen, Kråkguldet osv.
Något som känns hyfsat viktigt för mig här är att barnen/ungdomarna inte ska slåss eller vara några stridskämpar. Skurkarna ska överlistas, inte nedkämpas.
Som jag ser det finns det åtminstone två vägar till att få till det här: Förbjuda strid i reglerna eller göra strid till något som ses som dåligt.
Förbjuda strid var det första jag var inne på - eller väldigt nära. RP skulle helt enkelt automatiskt förlora strid. Därför skulle de vara tvungna att fly. Jag har gått in på ett annat spår sedan dess.
Min nuvarande tanke är att "strid" indirekt ska vara något man inte vill ha. Så här har jag tänkt:
I en strid finns 2 grupper på motsatta sidor. Allt som oftast är dessa Ungdomarna(RP) mot Skurkarna. Man jämför de två gruppernas värden i en viss färdighet och den grupp med högst värde (i PODOT sidan med flest punkter i värdet) får övertaget. Båda sidor får ett antal handlingar de kan göra, sidan med övertag får fler handlingar. Handlingarna utförs tidsmässigt "samtidigt" och konflikten är slut efter att alla handlingar använts. Om man vill slåss så slår man och jämför effekt, högst(lyckad) vinner. (Obs, Ungdomars högsta värde är "3", Vuxnas lägsta). Många handlingar är inte direkta utmaningar - t ex saker som att gömma sig eller springa iväg.
Exempel:
(PODOT: ④ ⑥ ⑧ ⑩ ⑪)
Velma, Shaggy och Scooby har precis stött på den Maskerade Odöde medan de letat ledtrådar. Som sig bör är denne ett monster och har 4 punkter i Snabbhet (och har alltså l när man jämför för övertag), men de tre mysterielösarna har totalt 5 - 1 för Velma, 2 för Shaggy och Scooby. De får alltså Övertaget och 3 extra handlingar. Shaggy försöker först slå ner den Maskerade Odöde. Shaggy har 1 punkt i att Fajtas vilket ger 4 i värde. Han klarar att slå under precis med sina 2t6 och får effekt 4, men den Maskerade Odöde har 3 punkter (värde och slår 7, ett bra effektvärde. Shaggys anfall kunde gått, men Shaggy väljer att inte försöka igen. Med ett "Zoiks!" tar han en extrahandling till att fly. 2 extrahandlingar finns kvar till Scooby och Velma.
Ungefär så här långt har jag kommit. Funderade på "antal personer" och "antal personer+3" eller "3 och 6"(fasta värden). Kanske skulle det vara smidigare att slå och jämföra effekt på färdigheten mellan de två bästa i båda grupperna, även om det känns lite elakt med tanke på värdenivåerna. I så fall skulle det nog vara en färdighet kopplad till ledarskap eller snabbtänkthet.
En annan tanke jag har haft var att man skulle kunna låta misslyckanden (i hela spelet) byggas upp till exploderande konsekvenser, men osäker hur bra det skulle fungera. Misslyckanden man inte vill ha kanske, som byggs upp ju mer man har. Men eftersom man inte kan misslyckas som så i Äventyrssommar (bara få komplikationer) så är väl risken minimal att någon vägrar att få en komplikation vid en tidpunkt för att få det längre fram?
Inget av det här är hugget i sten än egentligen.
/Vincent behöver inspirationsmusik till sitt skrivande.
Något som känns hyfsat viktigt för mig här är att barnen/ungdomarna inte ska slåss eller vara några stridskämpar. Skurkarna ska överlistas, inte nedkämpas.
Som jag ser det finns det åtminstone två vägar till att få till det här: Förbjuda strid i reglerna eller göra strid till något som ses som dåligt.
Förbjuda strid var det första jag var inne på - eller väldigt nära. RP skulle helt enkelt automatiskt förlora strid. Därför skulle de vara tvungna att fly. Jag har gått in på ett annat spår sedan dess.
Min nuvarande tanke är att "strid" indirekt ska vara något man inte vill ha. Så här har jag tänkt:
I en strid finns 2 grupper på motsatta sidor. Allt som oftast är dessa Ungdomarna(RP) mot Skurkarna. Man jämför de två gruppernas värden i en viss färdighet och den grupp med högst värde (i PODOT sidan med flest punkter i värdet) får övertaget. Båda sidor får ett antal handlingar de kan göra, sidan med övertag får fler handlingar. Handlingarna utförs tidsmässigt "samtidigt" och konflikten är slut efter att alla handlingar använts. Om man vill slåss så slår man och jämför effekt, högst(lyckad) vinner. (Obs, Ungdomars högsta värde är "3", Vuxnas lägsta). Många handlingar är inte direkta utmaningar - t ex saker som att gömma sig eller springa iväg.
Exempel:
(PODOT: ④ ⑥ ⑧ ⑩ ⑪)
Velma, Shaggy och Scooby har precis stött på den Maskerade Odöde medan de letat ledtrådar. Som sig bör är denne ett monster och har 4 punkter i Snabbhet (och har alltså l när man jämför för övertag), men de tre mysterielösarna har totalt 5 - 1 för Velma, 2 för Shaggy och Scooby. De får alltså Övertaget och 3 extra handlingar. Shaggy försöker först slå ner den Maskerade Odöde. Shaggy har 1 punkt i att Fajtas vilket ger 4 i värde. Han klarar att slå under precis med sina 2t6 och får effekt 4, men den Maskerade Odöde har 3 punkter (värde och slår 7, ett bra effektvärde. Shaggys anfall kunde gått, men Shaggy väljer att inte försöka igen. Med ett "Zoiks!" tar han en extrahandling till att fly. 2 extrahandlingar finns kvar till Scooby och Velma.
Ungefär så här långt har jag kommit. Funderade på "antal personer" och "antal personer+3" eller "3 och 6"(fasta värden). Kanske skulle det vara smidigare att slå och jämföra effekt på färdigheten mellan de två bästa i båda grupperna, även om det känns lite elakt med tanke på värdenivåerna. I så fall skulle det nog vara en färdighet kopplad till ledarskap eller snabbtänkthet.
En annan tanke jag har haft var att man skulle kunna låta misslyckanden (i hela spelet) byggas upp till exploderande konsekvenser, men osäker hur bra det skulle fungera. Misslyckanden man inte vill ha kanske, som byggs upp ju mer man har. Men eftersom man inte kan misslyckas som så i Äventyrssommar (bara få komplikationer) så är väl risken minimal att någon vägrar att få en komplikation vid en tidpunkt för att få det längre fram?
Inget av det här är hugget i sten än egentligen.
/Vincent behöver inspirationsmusik till sitt skrivande.