Nekromanti Äventyrssommar: Rysningar-hack?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö


Funderade på en mod/hack av Äventyrssommar som Krille nämnt att han funderat på ett par gånger - hans Skary Childrin-hack. Mina kunskaper om Skay Childrin är inte stora, men jag har funderat på om man skulle kunna köra Äventyrssommar med mer skräckinriktat tema?

Moddarna skulle inte bli så stora, tror jag. Här är några tankar jag haft om det här:
- Mysteriets fokus förflyttas aningen. Nya element behövs för Mysteriemakaren om man använder den.
- Atmosfären blir annorlunda. Fast man kan alltid börja oskyldigt...
- Ledtrådskort kan göras om till Antydningar-kort. Vanföreställningar/skräckdetaljer och ledtrådar blandas (kanske kan vara lite vilseledande) [Skulle dock vara kul med en lite spöklik design på såna kort... :)]
- Barnen/Gänget kan kanske ha konstiga förmågor (se spöken? mörka profetior? bli stark av blod?). En per person där kanske.

Jag är nog ganska influerad av Lovecraft/Svenska Kulter just nu. Osäker på hur bra det rimmar med Skary Childrin.

Vilka tankar har ni kring det här? :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Bra inspirationer. :gremsmile: Tänker på några av Roald Dahls verk - Häxorna och Matilda, t ex.

Sitter och läser Scary Childrin just nu och påmindes om hans stil lite.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Scooby Doo är ju så jäkla klassisk. Och det är ALDRIG riktiga spöken.

Den nya (Scooby Doo Mystery Incorporated) verkar ha lite mer flexibilitet när det gäller det dock. :gremsmile:

Lovecraft kan man väl tänka sig som inspiration (konstiga varelser och en del berättelser), men jag är nog inte fan av hur han skriver, och stilen är rätt annorlunda.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Under GC spånade vi (Krille och jag) lite kring olika grejer som kunde vara med i hacket/expansionen.

Lite snabbt ur minnet, med lite möjliga ändringar här och var:

Rollpersoner
Krafter - Lite kusliga, så klart. Vi var inne på engångsanvändning (jag tänkte på möjligheten att ta "en gång till" istället för en kraft om RP kan ha flera krafter). Med engångs så är det av slaget "den kommer hjälpa er med äventyret/mysteriet" - om du kan flyga och vill göra det konstant i övrigt så kör på, men om du redan flugit och räddat den där killen som blev knuffad från klocktornet så kommer du inte kunna flyga ur domedagsvirveln (det kanske är för mycket för dig den gången?)

För att ladda om Krafter så måste man Sluta en pakt med Djävulen, eller mer korrekt Ge efter för sin Mörka Sida. Alla kusliga ungar har något de vill göra med sina krafter, fast de stoppar sig själva. De kanske vill ge sin mobbare en läxa, släppa lös sina experiment i skolan, o s v. Man kan välja att ge efter för detta - och använda sina krafter hur mycket man vill under tiden - för att få en "refresh" av sina krafter.

Vi snackade om vad spelare kan vara för slags kusliga ungar - varulv, vampyr, medium o s v. Den listan blev lång. :gremsmile: Krille föreslog att man skulle beskriva dem med diagnoser (vanföreställningar, konstiga sjukdomar [lupus?] o s v), vilket skulle kunna fungera bra. Jag tror att vi var inne lite på samma linje med att människor inte tror på monster etc, men att det är något skumt med de där ungarna. Alternativt Skary Childrin-stuk där ungarna själva inte tror/tycker/förnekar att de är konstiga (gäller ej skolkamrater).

SL-verktyg: Kartor och SLP...
Vi snackade i förbigående om att ha med en Internatskola, med lämpliga SLP därtill. Det blir nog tiles i någon form med passande platser. Möjligen kommer en del av den vara lite mer världsförankrad än Äventyrssommars grejer - vi har t ex redan etablerat Miss Gallows, som har en ovana att lägga huvudet på sné.

Här är början på lite text - fritt spånande. Ska ge mig på den lite mer senare, har en film att se. :gremsmile:
 
Top