Nekromanti Äventyrssommar Speltestkit uppe

d4rkAlf

Veteran
Jag tycker du har lite väl små marginaler i texten. Det gör så att raderna blir för långa och därmed svårlästa. På en godtyckligt vald rad så räknade jag till 110 tecken. Se nedan för vad som är rekommenderat.
Med begreppet radlängd syftar vi på hur många tecken (bokstäver och mellanslag) som får plats på en textrad. Radlängden avgörs alltså av förhållandet mellan den aktuella spaltbredden och teckengraden. Den bör inte vara för lång för då orkar vi inte följa raden hela vägen och gör det svårt för ögonen att ”hitta tillbaka” till början av nästkommande rad. Samtidigt får den inte heller vara för kort för då kan läsningen bli ryckig sakna flyt. Vid utskrifter och i tryck bör vi använda radlängder mellan 50-65 tecken per rad. Då de flesta av oss upplever det jobbigare att läsa på text på en bildskärm rekommenderas i detta fallet en radlängd mellan 35 – 55 tecken per rad. Vi bör inte använda oss av radlängder över 85 tecken per rad eller den fysiska längden av 13 cm vid längre textstycken.
- http://edu.ikd.hik.se/studiemtrl/grafisk_design/typografi/laettlaeshet.html

Max Raven

T12-kultist
Ah, formatet i fulltext-varianten är en artefakt från att jag försökte få formatet till en typisk Fem-bok. I google docs. För att se om jag kunde få en okej utskriftbar fil.

Det går inte. :gremfrown:

Edit: Rättade till för tydlighet.

Max Raven

T12-kultist
Ändrat lite, men 50 tecken på en A4 ger väl enorma marginaler? :gremshocked:

Vilket sidformat behandlar den här boken?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Ändrat lite, men 50 tecken på en A4 ger väl enorma marginaler?

Vilket sidformat behandlar den här boken?

50-65, och absolut max 85.

A4 är ett drygt format. Upplever ibland att det nog blir bättre om man delar upp i två kolumner. Vilket tyvärr gdocs inte har stöd för...

Max Raven

T12-kultist
Går att göra. Blir dock meningslöst extrajobb eftersom jag sedan ändå måste ordna om texten för sitt tänkta tryckformat. :/

Max Raven

T12-kultist
För övrigt är en grej jag fått höra att Verdana 14 är rätt lagom för dem med lässvårigheter.

Ändrat i Regler och Rollperson nu. Bättre? :gremsmile:

d4rkAlf

Veteran
Personligen föredrar jag nog en kolumn och att den helt enkelt får ligga kring 85-karaktärsstrecket. Särskilt ifall det gör det lättare för dig senare.

Anledningen till det är att åtminstone på min skärm så blir jag tvungen att bläddra upp och ner i dokumentet för att kunna läsa en hel sida.

Max Raven

T12-kultist
Hm. Funderat på det här och undrade vilket som är bäst: Mindre sidstorlek (lättare att läsa på skärm) eller kolumner (bättre för utskrift)?

Förslag?

Max Raven

T12-kultist
DarkAlf said:
Personligen föredrar jag nog en kolumn och att den helt enkelt får ligga kring 85-karaktärsstrecket. Särskilt ifall det gör det lättare för dig senare.

Anledningen till det är att åtminstone på min skärm så blir jag tvungen att bläddra upp och ner i dokumentet för att kunna läsa en hel sida.
Good point. Ursäkta det tog sån tid att fixa, varit fast i Mass Effect.

Okej, försökt fixa. Nu är formatet A5, 0,75 tums marginal:
Reviderat regelkapitel

Det här är närmre mitt tänkta slutformat (jag tänkte mig ett bokformat ungefär som Femböckerna).

Vill gärna veta om ni hellre vill ha A4 med två kolumner eller A5 till speltestet. Jag skulle luta mot det senare, eftersom jag skulle köra med speltestet från skärm för att spara papper. Däremot blir det aningen krångligare att skriva ut rätt - ideellt skulle man skriva ut 2 A5 på ett A4 och få ett häfte, men jag har inte riktigt lyckats klura ut hur man kan göra det. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
När jag gör mina beta-utgåvor av Blå Himmel så rådumpar jag bara word-filerna till PDF och bryr mig inte ett dugg om utseende (utom möjligen att jag undviker att bryta tabeller mitt i).

Max Raven

T12-kultist
Point taken. A5-pdf kommer ikväll, troligen.

(Sugen på att se tankar kring det där Skary Childrin-hacket f ö. :gremsmile: )

d4rkAlf

Veteran
Jag tycker det ser jättebra ut med A5!

Ursäkta för att jag bara kommenterat på typografi hittills. Jag ska ge det en genomläsning så fort jag har tid nu när det är lite mer läsvänligt.

d4rkAlf

Veteran
Jaha. Texten på vissa sidor i kap. 2 radbryts inte. Det gör så att en del text inte går att läsa.

Max Raven

T12-kultist
DarkAlf said:
Jaha. Texten på vissa sidor i kap. 2 radbryts inte. Det gör så att en del text inte går att läsa.
Hm, tror jag kan ha åtgärdat det (om du tänker på tabellen), men om du ser nåt sånt så får du gärna högerklicka i texten och lämna en kommentar. :gremsmile: