Lagt allt mitt Äventyrssommarmaterial i en mapp och delat upp efter kapitel. Säg vad ni tycker:
Speltest-kit
Speltest-kit
- http://edu.ikd.hik.se/studiemtrl/grafisk_design/typografi/laettlaeshet.htmlMed begreppet radlängd syftar vi på hur många tecken (bokstäver och mellanslag) som får plats på en textrad. Radlängden avgörs alltså av förhållandet mellan den aktuella spaltbredden och teckengraden. Den bör inte vara för lång för då orkar vi inte följa raden hela vägen och gör det svårt för ögonen att ”hitta tillbaka” till början av nästkommande rad. Samtidigt får den inte heller vara för kort för då kan läsningen bli ryckig sakna flyt. Vid utskrifter och i tryck bör vi använda radlängder mellan 50-65 tecken per rad. Då de flesta av oss upplever det jobbigare att läsa på text på en bildskärm rekommenderas i detta fallet en radlängd mellan 35 – 55 tecken per rad. Vi bör inte använda oss av radlängder över 85 tecken per rad eller den fysiska längden av 13 cm vid längre textstycken.
Max Raven said:Ändrat lite, men 50 tecken på en A4 ger väl enorma marginaler?
Vilket sidformat behandlar den här boken?
Good point. Ursäkta det tog sån tid att fixa, varit fast i Mass Effect.DarkAlf said:Personligen föredrar jag nog en kolumn och att den helt enkelt får ligga kring 85-karaktärsstrecket. Särskilt ifall det gör det lättare för dig senare.
Anledningen till det är att åtminstone på min skärm så blir jag tvungen att bläddra upp och ner i dokumentet för att kunna läsa en hel sida.
Hm, tror jag kan ha åtgärdat det (om du tänker på tabellen), men om du ser nåt sånt så får du gärna högerklicka i texten och lämna en kommentar.DarkAlf said:Jaha. Texten på vissa sidor i kap. 2 radbryts inte. Det gör så att en del text inte går att läsa.