Nekromanti Äventyrssommar: Strid..?

Max Raven

T12-kultist
Funderar på det här med strider/konflikter. Osäker på exakt hur jag ska hantera det. Så här ser systemet ut f n:
- Man har ett färdighetsvärde som man ska slå lika med eller under med 2t6
- Siffran man slår är ens effekt - om man slår lika med eller under ens färdighetsvärde (används sällan).

I utmaningar så fungerar det så här f n: båda sidor slår mot sin färdighet och den som har högst effekt vinner. Därefter den som har högst färdighetsvärde. Vissa specialsaker kan lägga till på effekten vid lyckat slag.

Strid tänkte jag skulle fungera ungefär som utmaningar, men det känns... Aningen ofärdigt.

Några förslag?

Möller

Hubert Hortlax
Max Raven said:
Några förslag?
Lämna det som det är. Full Light, Full steam kör strider i ett enda tärningsslag.

Fast det är nog inte riktigt klart med det. Att ungarna bråkar med vuxna behöver simuleras, liksom att ungarna hjälps åt mot den ofta ensamma skurken.

Men några stridsrundor etc. känner jag är väldigt onödigt.

Ram

Skev
Vad tänker du dig att det skall falla ut ur en sådan strid? Är det ett kort eller något längre berättelseförlopp? Är det en höjdpunkt eller ett eventuellt nödvändigt ont?

Jag gillar flerstegsutmaningar med konsekvenser. Något som ger bränsle åt berättandet, lite i stil med Mouse guards conditions eller liknande. Spelare får conditions som Trängd, Skrubbsår och Fångad och sedan får de andra spelarna agera för att tvinga skurken att inte fullfölja sina "attacker" mot den som är i nöd.

Max Raven

T12-kultist
Möller said:
Max Raven said:
Några förslag?
Lämna det som det är. Full Light, Full steam kör strider i ett enda tärningsslag.

Fast det är nog inte riktigt klart med det. Att ungarna bråkar med vuxna behöver simuleras, liksom att ungarna hjälps åt mot den ofta ensamma skurken.

Men några stridsrundor etc. känner jag är väldigt onödigt.
Ja, lutar åt det här. Initiativ är onödigt, och skador etc har man ju redan med Förvecklingar/Otur-mekanismen.

För samarbete har jag två tankar: För första varianten så väljer man en i gruppen, sedan lägger resten till 1 per person (ex 2 stycken - +1 i effekt) till dennes effekt. Den andra varianten var att alla slår mot färdigheten och högst effekt räknas. Båda alternativ ger en hög med ungar en viss hjälp mot vuxna.

Max Raven

T12-kultist
Ram said:
Vad tänker du dig att det skall falla ut ur en sådan strid? Är det ett kort eller något längre berättelseförlopp? Är det en höjdpunkt eller ett eventuellt nödvändigt ont?

Jag gillar flerstegsutmaningar med konsekvenser. Något som ger bränsle åt berättandet, lite i stil med Mouse guards conditions eller liknande. Spelare får conditions som Trängd, Skrubbsår och Fångad och sedan får de andra spelarna agera för att tvinga skurken att inte fullfölja sina "attacker" mot den som är i nöd.
Det ska ju vara spännande. Jag gillar tanken här med ökande conditions (det som är ungefär samma som förvecklingar i äventyrssommar) - tidigare hade jag någon vag tanke att man skulle jämföra med effekt, men det kändes inte riktigt bra. Kanske man kan gå uppåt i förvecklingstabellen för varje gång man har högst effekt..? Det skulle motivera en annan mekanik jag tyckte borde vara med för utmaningar - "välj att försöka slå under motståndarens Otur - lyckat slår igång den nivåns förvecklingar" (ungefär).

Det ska också gå att fly på något vis, iaf från strid. Vill gärna att det ska vara enklare. Känns som att det kanske behöver fungera i så fall. Fast det kanske räcker med att ha det som en "nivå 1"-effekt? Då behöver man bara få högst en gång för att komma undan. Sedan kanske man ska kunna byta utmaning fritt. Från slåss till kuta, t ex.

Nässe

Myrmidon
Passar verkligen strid in i konceptet? Visst handlar det om 5-böckerna?

Jag har svårt att se huvudpersonerna lasta sig fulla med revolvrar och slagträn för att gå och lösa problemet.

Man skulle kunna köra som i Chtulhu Dark och säga att all strid innebär att rollpersonerna dör/ blir fångade.

Karl Olsson

Veteran
Håller med här. Som mest kanske ett tärningsslag för att undvika/fly från en strid.

Rickard

Urverk speldesign
Tarr said:
Håller med här. Som mest kanske ett tärningsslag för att undvika/fly från en strid.
Jag skulle nog göra som så att i direkt konfrontation med en vuxen så vinner alltid den vuxna. Den vinner alla övertalningsförsök, den vinner alla stridsförsök etc. Barnen kan bara indirekt påverka vuxna, som att föra ihop två vuxna, gillra fällor eller skapa avledande manövrar.

/Han som antar att strider mellan barn också är ovanligt förekommande

solvebring

Superhero
Till En hund begraven har jag haft problem med att veta hur jag ska göra med just strid. Eftersom det är tänkt att vara deckare åt det mysiga håller har jag velat hålla ned på striderna. Först skrev jag bara ett kapitel som handlade om varför strid inte var en del av spelet, sedan ändrade jag om det till enkla stridsregler, nu har jag gjort en mix av det och lagt in att man ska spela Sten, Sax och Påse för att på ett skojigt sätt styra stridens vinnare och därigenom stridens berättare.

... Kort sagt, jag har gjort strid till en narrativ, ickedödlig grej för att det känns rätt för mitt spel. Jag har inte testat den här versionen och vet inte om jag själv kommer att hinna testa det innan betan släpps - men det är i alla fall så jag tänkt: Vad är skoj och passar just det här spelet?

Kort sagt tycker jag att du bör tänka över lite annat först. Inte för jag vet om det är rätt eller bra men jag tror det. Fundera över dödlighet, skillnad mellan olika typer av våld, skillnader mellan vuxna och unga osv. Känn på de prylarna först och kika på systemet efter det.

Max Raven

T12-kultist
Han said:
Tarr said:
Jag skulle nog göra som så att i direkt konfrontation med en vuxen så vinner alltid den vuxna. Den vinner alla övertalningsförsök, den vinner alla stridsförsök etc. Barnen kan bara indirekt påverka vuxna, som att föra ihop två vuxna, gillra fällor eller skapa avledande manövrar.

/Han som antar att strider mellan barn också är ovanligt förekommande
Känns givet för strid mellan barn och vuxna. Och egentligen så är strid mellan barn så ovanligt att färdigheten nästan inte har existensberättigande. Men även om jag plockar bort den så finns funderingar kring hur utmaningar bör fungera.

I grund så vill jag:
- Skippa skadekolumner/HP. Strid är alldeles för liten del av spelet för sånt.
- Ha ungefär samma system för alla utmaningar som för strid (under förutsättning att det är jämna parter).
- Möjligen ha att riskerna ökar ju mer man förlorar en utmaning. När man drar sig ur skulle då bero på hur mycket man är beredd att förnedra sig själv/lägga framtida problem på hög, eftersom man inte kan dö här, men väl bli allvarligt skadad.
- Ge vuxna en distinkt fördel i direkt konfrontation. Att de alltid vinner strider är en lösning på detta - en som jag först tyckte var lite extrem (var inne på effekt +2 för att vara vuxen i strider, fast det kan ha varit lite lågt).

Nässe said:
Jag har svårt att se huvudpersonerna lasta sig fulla med revolvrar och slagträn för att gå och lösa problemet.
Alltså, om barn och yngre tonåringar får tag i revolvrar så är något väldigt fel i det här spelet*. :gremwink:

*(eller en viktig del av handlingen, som i Stand By Me)