Nekromanti Äventyrssommar: Världen i bilder

solvebring

Superhero
Max Raven said:
Det finns inte någon som har en stil mellan Ghibli och 50-tals-Fem-omslag? :gremwink:
Jag är tyvärr dålig på serier, så jag kan inte direkt nämna några, men det borde ju minnas gamla serier eller iaf omslag som är ju det här.

Ska kika lite. =)

/solvebring som annars tycker att Modesty Blaise-stuket funkar bra till sådana saker.

solvebring

Superhero
Annars kanske man kunde stjäla utseendet från filmisar och göra illustrationer i just de där speciella kulörerna?
Det borde bli jävligt snyggt - men en skön gammaldags ton. Tecknar man sedan som typ stuket i Modesty, Fantomen och andra klassiker lär det bli kalas.

Max Raven

T12-kultist
Jo, det skulle funka, men jag känner inte folk och är kass på att illustrera (vilket skulle vara det enklaste - att jag eller någon jag kände skötte det). Fast för omslaget skulle jag nog i vilket fall vilja ha någon form av proffs... :gremwink:

Max Raven

T12-kultist
Hur ställer sig förresten folk till loggan?

Finns det några bra befintliga typsnitt som jag bör använda, eller ska man försöka få någon typografisk filur att fixa en åt mig (eller göra en själv)?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Max Raven said:
Hur ställer sig förresten folk till loggan?

Finns det några bra befintliga typsnitt som jag bör använda, eller ska man försöka få någon typografisk filur att fixa en åt mig (eller göra en själv)?
En snabb titt i Alla tiders bokserie (boken om Wahlströms ungdomsböcker) ger vid handen att ungdomsdeckartitlarna ser ut lite hur som helst.

Mitt råd är att invänta omslagsbilden för att sen skapa en logga som harmonierar med den.

Max Raven

T12-kultist
Hur är det förresten - när man beställer jobb, behöver man ange upplösning och sånt, eller räcker det med någon form av minimum? Lite osäker på vad jag behöver här.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Hur är det förresten - när man beställer jobb, behöver man ange upplösning och sånt, eller räcker det med någon form av minimum? Lite osäker på vad jag behöver här.
Ska de jobba digitalt är det väl bra att ange dpi, och ska du använda elever (=ovana) kan det vara bra att formulera det som pixlar. Om de ska jobba praktiskt är det väl bara att scanna i rätt upplösning senare.

Sen är det väl helt enkelt 300 dpi som brukar gälla, 600 för svartvitt? Mitt minne är inte helt stabilt just nu.

Max Raven

T12-kultist
Då kommer man till frågan - vad för bilder vill man ha?

Hur många, för den delen? En eller två för omslaget (beroende på om det är ett sånt där kontinuerligt runt hela eller ett med fram- och baksida), några stycken i boken...

Gärna luftigt, så att det blir lite trevligt att läsa.

Det är visserligen svårt att se exakt var bilder skulle passa bra nu, med texten "halvskriven" s a s. Om jag ska försöka hugga estet-elever för en del illustrationer så måste jag antingen, som jag ser det, bli klar med texten väldigt snart, så att jag har en uppfattning om var jag vill ha illustrationer och ungefär vad de bör föreställa, eller beställa bilder på lite vagare grunder. Eller så kan jag skriva klart under sommaren till hösten - kan mycket väl vara för sent ute som det är. :gremfrown:

Råkade se seriealbumet Den glädjelösa ön för övrigt. Gillade stilen överlag - lite annorlunda ritade människor (kanske aningen för överdrivna för min smak från och till), lite pastellfärgartad, en del brister där det känns lite datorgjort, men överlag trevligt.

solvebring

Superhero
Hur många, för den delen? En eller två för omslaget (beroende på om det är ett sånt där kontinuerligt runt hela eller ett med fram- och baksida), några stycken i boken...
Det beror väl på och handlar väl om olika val helt enkelt. Det finns väl inget rätt eller fel, inte vad jag vet, åtminstone.

Jag tycker det räcker med en framsida, speciellt om du ska ha text på baksidan. Då är det trevligare med en "ren" enfärgad baksida.

Vad gäller inlagan tycker jag nog att man i alla fall bör ha minst en bild per huvudkapitel. Är kapitlen mycket korta kan man ju köra på varannan eller var tredje.

Det är ju en fråga om kostnader också. Hur många bilder har man råd med, och hur mycket har man råd att trycka? Ofta kostar det ju mer utefter sidantal. Har man därför lite text kan man ju ha fler bilder, och tvärtom, om man nu är ekonomiskt styrd på något plan.

Sedan kommer det väl an på "Dantiska" kunskaper, vad gäller layout och design; vilket format man har att göra med, hur man sätter text och bildyta osv.
... Och sånt kan inte en annan något om. :gremcrazy:

Gärna luftigt, så att det blir lite trevligt att läsa.
Ja, det ska vara luftigt och finnas balans, inte för mycket luft och inte för snävt. Det ska vara avvägt efter bästa förmåga vad gäller läsbekvämligheten.

vad för bilder vill man ha?
Man vill ha bilder som säger något om spelet. Om spelet handlar om ungar som löser mysterier så vill man se detta illustrerat - in action. Pose-bilder är najs, men alltför ofta väldigt tråkiga. Å andra sidan kräver de mindre av tecknaren. Men, om man nu vill ha bra bilder, så ska man enligt mig satsa på "det spelet handlar om - in action". =)

/solvebring som hoppas att det framgår att "man" betyder "jag"...

P. S. Ja, Den glädjelösa ön hade en läcker stil. D. S.

Rickard

Urverk speldesign
Gamla skönlitterära barnböcker brukade väl ha en helsida illustrerad då och då? Elsa Beskows böcker, exempelvis. Det stuket skulle jag gilla.

/Han som minns hur han som barn tyckte det var meninglöst att ha bilder som bröt upp texten - han ville ju läsa, inte stanna upp och titta på bilder

Max Raven

T12-kultist
Håller med om pos-bilder. Lätta att göra, ja. Snygga, illustrativa för spelidén och/eller väcker känsla? Njae. På sin höjd funderade jag på det till exempel-RP, men jag tvekar där också.

Min nuvarande plan vad gäller text och annat bös som inte är illustrationer är c;a 30 sidor. Antagligen då. Om jag använder mig av Publit för den svenska versionen så har jag alltså ett par sidor till som jag kan ha. Kanske med illustrationer i färg, fast det kanske är att slå på för stort? :gremsmile:

Och ja, skrev man av någon anledning. Hoppades nog på lite respons från en del som gjort sånt här. :gremwink:

Max Raven

T12-kultist
Han said:
Gamla skönlitterära barnböcker brukade väl ha en helsida illustrerad då och då? Elsa Beskows böcker, exempelvis. Det stuket skulle jag gilla.

/Han som minns hur han som barn tyckte det var meninglöst att ha bilder som bröt upp texten - han ville ju läsa, inte stanna upp och titta på bilder
Helsidesillustrationer? Ja, det är en tanke.

Jag hade funderingar på bilder som låg "ovanför" texten på en del sidor, eller vid sidan av för exempel-RP, men min inre syn har aldrig haft några "insprängda"* bilder i sig, ej heller sådant där bilden låg nedanför. Lite underligt?

*Alltså, där text finns ovanför och under, eller med text runt om bilden.

Möller

Hubert Hortlax
Max Raven said:
Min nuvarande plan vad gäller text och annat bös som inte är illustrationer är c;a 30 sidor.
Trettio sidor layoutad text i vilket format på boken?

Just formatet kan ju spela in endel på vilken typ av bilder man vill ha.

En högsmal bok som de gamla Wahlströms-böckerna i trådens början borde lämpa sig väl gör helsidesillustrationer. Ha en illustration på vänstra sidan av ett uppslag och börja ett nytt kapitel på högra.

solvebring

Superhero
Max Raven said:
Håller med om pos-bilder. Lätta att göra, ja. Snygga, illustrativa för spelidén och/eller väcker känsla? Njae. På sin höjd funderade jag på det till exempel-RP, men jag tvekar där också.
Där säger du något. Mja, alltså, jag tycker nog inte att du ska tveka. När det gäller arketyper kan det nog vara jävligt bra, för just vad det gäller exempel är det bra med typiska, klassiska prylar så att man direkt kan identifiera dem. Sedan finns det ju ingenting som säger att inte arketyper kan vara aktiva. Annars är det just najs med präglade arketyper, gärna med präglande utrustning. Kom du har tillgång till Kult (tror det ska finnas i båda svenska regelversioner - själv har jag hur som helst 2:an) så kolla arketypillustrationerna. De är gjorda av Arfert och är bland de bästa han gjort. De är suveräna tycker jag.

Max Raven said:
Min nuvarande plan vad gäller text och annat bös som inte är illustrationer är c;a 30 sidor. Antagligen då. Om jag använder mig av Publit för den svenska versionen så har jag alltså ett par sidor till som jag kan ha. Kanske med illustrationer i färg, fast det kanske är att slå på för stort? :gremsmile:
Jag tycker inte att du ska dra dig för många illustrationer och färg om du har råd, kan och det känns bra för dig. Folk gillar mycket innehåll och utefter de flesta diskussionerna om ämnet att döma dras folk till nya produkter främst efter utseende. Folk köper spel för att de är snygga och coola. Mycket illustrationer och illustrationer av kvalitet hjälper det på traven. Naturligtvis får det inte bli överslag så att bilderna tränger ut själva spelet, men tja... Du fattar nog vart jag vill komma.

Förövrigt har någon - det var nog Han - nämnt helsidor. Det är fett, det gillar jag. Det går förövrigt väl ihop med att illustrera kapitel- eller avsnittsvis, där man då kan peta in en helsida i början, mitten eller slutet av detta.

solvebring

Superhero
Möller said:
Max Raven said:
Min nuvarande plan vad gäller text och annat bös som inte är illustrationer är c;a 30 sidor.
Trettio sidor layoutad text i vilket format på boken?

Just formatet kan ju spela in endel på vilken typ av bilder man vill ha.

En högsmal bok som de gamla Wahlströms-böckerna i trådens början borde lämpa sig väl gör helsidesillustrationer. Ha en illustration på vänstra sidan av ett uppslag och börja ett nytt kapitel på högra.
Jävligt bra poäng. Tänk över format vs bilder så blir det nog lättare att klura ut hur man vill göra.

Alkemist

Veteran
Tja du kan ju fråga med din tryckare eller en reklamare hur du ska formulera dig när du pratar med konstnärerna.

Och ar du kan hitta konstnärer? Tja mig veterligen så sliter vi på i skymundan, arbetar och ställer ut för tomma salar. Om du kollar med lite konstföreningar folk och högskolor osv kan du hitta skickliga och billiga konstnärer.
(ett plus i min värld är att man släpper den där: "Allt måste vara gjort digitalt"-tanken.)

Arfert

Facit
krank said:
Max Raven said:
Ska de jobba digitalt är det väl bra att ange dpi, och ska du använda elever (=ovana) kan det vara bra att formulera det som pixlar. Om de ska jobba praktiskt är det väl bara att scanna i rätt upplösning senare.

Sen är det väl helt enkelt 300 dpi som brukar gälla, 600 för svartvitt? Mitt minne är inte helt stabilt just nu.
Är den svartvita en gråskalebild så tycker jag det räcker med 300 dpi. Linjeteckningar i s/v, utan gråskalor, brukar jag köra i 1200 dpi.

Max Raven

T12-kultist
Alkemist said:
Tja du kan ju fråga med din tryckare eller en reklamare hur du ska formulera dig när du pratar med konstnärerna.

Och ar du kan hitta konstnärer? Tja mig veterligen så sliter vi på i skymundan, arbetar och ställer ut för tomma salar. Om du kollar med lite konstföreningar folk och högskolor osv kan du hitta skickliga och billiga konstnärer.
(ett plus i min värld är att man släpper den där: "Allt måste vara gjort digitalt"-tanken.)
Känner inga tryckare eller reklamare som jag talar med dagligen. Tror jag. :gremsmile:

Digitalt är väl inte ett krav som så, tar gärna analogt också, men sen ska det ju in i bokfilen på någotvis i vilket fall, så... Ja, det var så jag tänkte iaf. Kolstift, akvarell, olja, digitalt etc är inte så jätteviktigt för mig - så länge det förmedlar känslan. Jag tror iofs oljemålning skulle vara hemskt dyrt. :gremsmile:

Får ta och loda lite efter illustratörer. Egentligen är det väl inte riktigt läge att göra det förrän textmassan är i det närmaste klar, men det är bättre att jag får något gjort på boken än ingenting.

Arfert: Uppfattat! Tack! :gremlaugh:

Alkemist

Veteran
Tja, olja behöver inte vara så hemskt dyrt heller. Många av bilderna ni tagit som exempel är i olja. Rent professionelt idag har det ju ersatts av billigare material men hittar du en eldsjäl så kan du nog komma undan billigt.