Hur många, för den delen? En eller två för omslaget (beroende på om det är ett sånt där kontinuerligt runt hela eller ett med fram- och baksida), några stycken i boken...
Det beror väl på och handlar väl om olika val helt enkelt. Det finns väl inget rätt eller fel, inte vad jag vet, åtminstone.
Jag tycker det räcker med en framsida, speciellt om du ska ha text på baksidan. Då är det trevligare med en "ren" enfärgad baksida.
Vad gäller inlagan tycker jag nog att man i alla fall bör ha minst en bild per huvudkapitel. Är kapitlen mycket korta kan man ju köra på varannan eller var tredje.
Det är ju en fråga om kostnader också. Hur många bilder har man råd med, och hur mycket har man råd att trycka? Ofta kostar det ju mer utefter sidantal. Har man därför lite text kan man ju ha fler bilder, och tvärtom, om man nu är ekonomiskt styrd på något plan.
Sedan kommer det väl an på "Dantiska" kunskaper, vad gäller layout och design; vilket format man har att göra med, hur man sätter text och bildyta osv.
... Och sånt kan inte en annan något om.
Gärna luftigt, så att det blir lite trevligt att läsa.
Ja, det ska vara luftigt och finnas balans, inte för mycket luft och inte för snävt. Det ska vara avvägt efter bästa förmåga vad gäller läsbekvämligheten.
vad för bilder vill man ha?
Man vill ha bilder som säger något om spelet. Om spelet handlar om ungar som löser mysterier så vill man se detta illustrerat - in action. Pose-bilder är najs, men alltför ofta väldigt tråkiga. Å andra sidan kräver de mindre av tecknaren. Men, om man nu vill ha bra bilder, så ska man enligt mig satsa på "det spelet handlar om - in action". =)
/
solvebring som hoppas att det framgår att "man" betyder "jag"...
P. S. Ja,
Den glädjelösa ön hade en läcker stil. D. S.