Nekromanti Äventyrsspel - ett forum?!?!!

solvebring

Superhero
Hejsan alla jäntor o gossar!!!

Jag funderar på idén att göra ett forum för bara Äventyrsspels kreationer, där man kan diskutera DoD, Mutant, Chock, Kult etc. ...endast...

Skulle det vara någon idé att genomföra tror ni, eller vore det bara onödigt?

Arfert

Facit
Finns nog många som skulle tycka det var kul.. dock inte jag, var aldrig inne på Äventyrspels alster, mer än att jag ritade till dom då och då. Spelade egentligen nästan aldrig något av dom. Om man redan börjat spela RQ och Stormbringer, varför byta till DoD, till exempel.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nej

Ett forum till om samma saker som alla andra forum tycker jag är tämligen meninglöst. Så mycket finns det inte att diskutera om gamla spel som inte har getts ut på flera år (det är bara att ta en titt på våra forum för Äventyrsspels produkter). Dessutom innebär inte förekomsten av ett forum att det automatiskt dyker upp en massa kreativa människor med smarta frågor och roliga diskussioner.

Däremot borde du kanske skaffa en blogg? Eller lägga ner din energi på att skriva rollspelsmaterial eller hålla liv i de rollspelsforum som faktiskt redan existerar.

Dimfrost

Special Circumstances
Chock är inte Äventyrsspels kreation eftersom det bara är en översättning av Chill.

Dessutom tycker jag det går utmärkt att diskutera spelen på DoD-, Skräck- och Mutantforumen här. (Eller på rollspelsforumet om jag hade fått min vilja fram, men det får jag inte.) Det känns alltså ytterst onödigt. Tvärtemot vad man skulle kunna tro uppstår det inte massor av intressanta diskussioner om ett ämne bara för att man startar ett dedikerat forum. Visst finns det undantag (till exempel Krönikeforumet här), men de är ganska få.

/Dimfrost

solvebring

Superhero
Jag har däremot aldrig lirat RQ eller Stormbringer, så det kan jag inte uttala mig om. :gremsmirk:

Jasså, du har tecknat åt dem också?
Vilka upplagor, du kanske inte kan bifoga någon bild här? :gremgrin:
Skulle gilla det, eftersom jag även intresserar mig för spel och böckers olika illustratörer. Såg t.ex. SVT:s dokumentär om John Howe för ett tag sedan. Jäklar... Han har specialicerat sig på ljuset, eftersom ljuset bygger bilden och gör den till vad den är.

Nåväl, en som tror på idén, får väl se vad det blir av det. :gremgrin:

Arfert

Facit
Gjorde grejer till första Mutant, som Hindenburg, bilder till ett antal moduler till ereb Altor, bilder till Monsterboxen med mera...

Arfert

Facit
glömde nämna konceptskisserna till Mutant Chronicles och arketypbilderna till Kult...

solvebring

Superhero
Re: Nej

Jo, du har sannerligen kanske rätt. Det var just därför jag gjorde en frågeställning om det, för jag var ganska säker på en sådan reaktion, och då hade det varit osmart att skrida till verket innan.

solvebring

Superhero
För att sammanfatta er alla så tror jag att jag lägger ned idén. :gremgrin:

Men en blogg... hm, för vad, har redan en rollspelsblogg för mitt rollspel Hier-Hain, men där är det fan ingen som tittar, så vad skulle det vara för mening med en blogg om t.ex. Äventyrsspel?
Att PR:a en hemsida är en sak, men kan man verkligen beté sig så med en blogg?

...Jag fattar inget om denna nya bloggkultur kan jag säga, så folk får gärna preppa på mig lite "hur-man-blir-en-bloggare"-info. :gremtongue:

Insignia

Swashbuckler
har redan en rollspelsblogg för mitt rollspel Hier-Hain, men där är det fan ingen som tittar
Det kanske beror på att det bara finns ett faktiskt inlägg, och det säger typ "välkommen" och inte så mycket mer. Du får nästan garanterat fler läsare om du använder bloggen som en blogg.

så vad skulle det vara för mening med en blogg om t.ex. Äventyrsspel?
Varför ha en blogg specifikt om Hier-Hain om du inte skriver något i den? Varför inte ha en blogg om rollspel, och ha olika kategorier för Hier-Hain, Äventyrsspel och vad helst du vill skriva om? Man behöver inte krångla till det så dant.

Att PR:a en hemsida är en sak, men kan man verkligen beté sig så med en blogg?
Vadå bete sig? En blogg ÄR en hemsida. Jag förstår inte vad problemet är.

Johan K

Gammal & dryg
Naeee, känns inte dirket nödvändigt..

Forum i all ära, men jag tro at du med giod vilja kan diskutera alal dessa spel på befintliga forum. Gammla DoD kan man ju ta i forumet med samma namn, CHOCK & Kult i skräckforumet´& Mutan i mutantformet..

Insignia

Swashbuckler
Och jo, jag skriver på min blogg... om man kollar sidomenyn så.
Javisst, men hela poängen med en blogg försvinner om man inte använder själva bloggfunktionen. Att gömma allt innehåll i sidomenyn istället för att lägga det som faktiska blogginlägg innebär att folk:
a) inte hittar det, eftersom de antar att sidomenyn bara är lite bakgrundsinfo och att det riktiga innehållet ska komma på framsidan, och/eller
b) inte vet när du har uppdaterat, eftersom det inte syns på framsidan.

Som sagt, det finns en poäng med att ha en blogg istället för en vanlig hemsida, och du tycks ha missat den totalt. "Gå vidare till Index!" hjälper för övrigt inte det minsta, eftersom:
a) "index" vanligen betecknar framsidan, som ju i det här fallet är helt poänglös, samt
b) det inte finns någon länk som heter "Index".

Jarre

Swordsman
Insignia sammafattar problemet med din bloggstil bra, så där har jag inget att tillägga. Däremot ska jag ge dig ett konkret tips: flytta ut "Hier-Hain just nu?" till framsidan! Det du skriver på den sidan är bloggen och bloggen ska (?) vara på framsidan, det första som möter läsaren.

Sedan ska du inte hänga läpp för att ingen läser den. Det finns massor med rollspelsbloggar, så lyckas man locka till sig en återkommande läsare måste man ha ett pretty unikt budskap; ett sak du skulle kunna eller borde göra, är att skriva en kort introduktionstext till HH och kanske varför du bloggar om den. Det är egentligen det första du borde gjort, för innan någon vet vad den handlar om (vilken ingen kan) kommer du inte få någon läsare.

Se även bloggen som din offentliga projektdagbok och uppdatera den mer för din egen skull än för andras. Men sälj också ditt budskap om målet är att ragga läsare.