Re: Rollspelskrig [OT?]
Är det inte härligt med gammalt ingrott rollspelsskvaller? Det platsar inte i Hänt extra, men det platsar i forumen Vad finns det för fler tvister/trätor från den äldre tiden (eller färska?). Var det inte någon över Viking? Upplys oss, ni som vet!
Tre av de "klassiska" konflikterna jag känner till är:
1) Titan vs. Target Games (och ev. TAMB Äventyrsspel HB)
2) Lancelot/Jan Edman vs. Target
3) Spel & Sånt vs. Target/Lodet
Konflikt 1) vet Oldtimer garanterat mest om här på forumet (frågan är bara hur mycket han vill delge...). Tradition valde i alla fall att inte distribuera Titans svenska version av D&D, och vad jag minns fanns inga av Äventyrsspels produkter förutom Stjärnornas Krig i Titans butik sedan den flyttat till Kronhusgatan (det fanns dock under Gibraltargatanperioden). Jag vet dock inte om detta berodde på leveransvägran, eller om herr Oldtimer helt enkelt inte valde att ta in grejerna för att "sätta hårt mot hårt" mot Malmberg och Gunnarsson (som för övrigt var en av de ursprungliga delägarna i Titan).
Konflikt 2) vet garanterat Rosen och Mekanurg en massa om. Tradition vägrade i alla fall ta in produkter från AB Jan Edman som tidigare hade distribuerat Äventyrsspels grejer (så enligt Target var konflikten inte med Lancelot utan med AB Jan Edman). Konspiratorikerna hävdade dock att det var ett sätt att undvika konkurrens mot Äventyrsspels produktlinje. Lancelot gick i alla fall i graven, och många skyllde på Fredrik/Target.
Konflikt 3) vet säkert Marco och Krille mest om här. Spel & Sånt startades (och ägdes) i alla fall av Fabian Fridholm som tidigare hade varit butikschef på Trad i Göteborg. Enligt Target hade han snott med sig ett kundregister från dem när han slutade (har ingen aning om sanningshalten i detta). Target vägrade i alla fall att leverera Äventyrsspels grejer till Spel & Sånt till en början, vilket ju kunde ses som rätt konkurrenshämmande, eftersom butikens främsta konkurrent var Tradition, som ju också ägdes av Target. Spel & Sånt hade en väsentligt lägre prisbild än Trad (ca 30-40 % lägre priser), vilket nog irriterade dem något.
Ett antal månader efter att Spel & Sånt hade öppnat sin butik dök det i alla fall upp en ny rollspelsbutik på samma gata (Aschbergsgatan, där f.ö. Golem ligger nu), Strategi & Fantasi, som hade ännu lägre priser än Spel & Sånt. Jättekul, tyckte jag, innan en kompis började känna igen Traditions personal i butiken. Det visade sig att Target hade startat butiken, med syfte att prisa ut Spel & Sånt från marknaden. Det lyckades dock inte och ytterligare något år senare var Strategi & Fantasi nedlagd. Tradition sänkte dock priserna i Göteborg (i Stockholm var prisläget dock oförändrat, eftersom det inte fanns någon konkurrens där). Efter ytterligare ett antal konventsrelaterade konflikter började dock Target till slut att leverera till Spel & Sånt – det var dock intressant att notera att samtliga Äventyrsspels produkter kostande exakt samma hos Tradition och Spel & Sånt, varför det inte känns helt otroligt att ett av Targets villkor för att leverera var att Fabian skulle hålla ”rekommenderade cirkapriser” på dem.