Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Re: I tid och Otid.
På tiden då Spectrumen och C64 regerade, och även senare med Amigan och Atari ST var det fullt möjligt att göra ett spel ensam om man hade en bra ide. De flesta spelen gjordes av en eller ett par personer (däribland praktiskt taget alla klassiker), 4-5 ansågs vara ett stort team. Det behövs helt enkelt inte så mycket folk för att göra ett spel som ska rymmas i 48kB eller 64 kB.
Titta på creditslistan till ett modernt spel. Den är lika lång som en genomsnittlig film. Idag kan det plöjas ner 50 manår i ett spel.
Det är helt enkelt ett större risktagande att göra spel idag.
Håller med dig här.På åttiotalet kunde ju glada entusiaster mäta sig med proffsen (blood n' guts) på ett sätt som är omöjligt idag.
På tiden då Spectrumen och C64 regerade, och även senare med Amigan och Atari ST var det fullt möjligt att göra ett spel ensam om man hade en bra ide. De flesta spelen gjordes av en eller ett par personer (däribland praktiskt taget alla klassiker), 4-5 ansågs vara ett stort team. Det behövs helt enkelt inte så mycket folk för att göra ett spel som ska rymmas i 48kB eller 64 kB.
Titta på creditslistan till ett modernt spel. Den är lika lång som en genomsnittlig film. Idag kan det plöjas ner 50 manår i ett spel.
Det är helt enkelt ett större risktagande att göra spel idag.