Nekromanti Äventyrsuppslag!

Nero_UBBT

Warrior
Hej allihop!
Detta inlägg gäller först och främst en kanonbra äventyrsidé som någon antingen här på Eon- eller Rollspelsforumet hade för ett ganska bra tag sedan.

Han hade en plan om att låta alla rollpersoner vara drabbade av minnesförlust och typ vakna helt nakna i en grotta någonstans. Sedan medan äventyret växer fram får dom veta mer av sina färdigheter och personligheter och respektive bakgrunder och en spännande historia växer fram.

Jag skulle själv vilja testa den här idén, men först skulle jag vilja veta hur det gick för den förste spelledaren. Vilka fördelar/nackdelar tror ni finns med att spela på det här viset.
Jag tror att man skulle kunna få ganska häftiga intriger inom spelgruppen;
t.ex skulle det kunna visa sig att två av rollpersonerna visar sig ha en bakgrund som ärkefiender men har medan de sökt efter sin rätta identitet blivit goda vänner.

En annan grej skulle kunna vara att låta alla ha en tatuerad text på ryggen där det står t.ex en profetia och de förstår att de har ett uppdrag att utföra. Dessutom/eller skulle de kunna
vara hotade till livet av några som de varken vet vilka de är eller något alls. En liten spin-off på Bourne Identity-temat.

Vad säger ni?
Alla åsikter är välkomna.

DanielSchenström

Swashbuckler
Tja, det var min idé och jag har kört den två gånger, en kortare variant som en del av ett äventyr, och en kampanj via epost.

Hela Epostvarianten finns på min hemsida http://www.griffindesign.org/turn1.html och den pågår fortfarande. På hemsidan är det dock i kronologisk ordning, och inte som den spelades. Den är inte heller uppdaterad på ett tag då jag håller på med redigering under ett uppehåll.

Så hur gick/går det? I första varianten gick det bra, fast där visste spelarna vilka karaktärerna var, däremot spelade de inte sig själva. De hade också problem med vem som skulle ha, och bära vems utrustning när de fann den.

I andra versionen går det också bra. Jag har ju använt minnesförlusten som ett sätt att eliminera transportsträckor, och så fort nåt går långsamt, eller när nåt riktigt intressant händer så kan man fade:a tillbaks till rollpersonernas nuvarande situation.

Nackdelen är att man förstås vill att alla ska överleva till slutet så att de förstår hela storyn. (Som jag lagt upp det är det lätt, om en strid blir för svår, eller om nån dör, så fade:ar man och när man kommer tillbaks har man en bra förklaring på hur man överlevt), sen i platsen där de vaknat upp så fanns inget motstånd, bara massa olika information att smälta, vems är stället, anteckningar, vad har hänt tidigare, tills hela storyn är uppklarad och bara slutet återstår.

Det är viktigt att spelarna är med på det, att de är okej med att man själv i princip gjort rollpersonerna åt dem och de får upptäcka dem. Men de måste få tillfälle att utveckla karaktärerna i alla fall. Man spelar ju själva flashbacksen också.

Bägge dessa idéer kommer från en grundidé som jag inte fått fart på för att den kräver så mycket arbete, men det var/är tänkt som ett helt rollspel med minnesförluststart.

Hanoi

Veteran
Hela Epostvarianten finns på min hemsida http://www.griffindesign.org/turn1.html och den pågår fortfarande.

vadå, bygger hela ävenyret på en redan skriven text? en text som du uppdaterar hela tiden, eller?

låter som ett fett coolt äventyr, men förstår inte riktigt det där med "Epostvaianten".

DanielSchenström

Swashbuckler
Nej, det är inte en färdig text, utan det är precis som ett vanligt äventyr bara att det sker via epost. Det som hänt hittills, en krönika typ, ligger upplagt så att spelarna inte glömmer bort saker.

Hanoi

Veteran
jaja, ni spelar över internet?
e de du som skriver ner allt som hänt då eller? låter lite jobbigt...

G

Guest

Guest
Låter nästan som ett äventyr jag planerar på att köra på en kommande konvent. Skillnaden är att det utspelar sig i en okänd framtid och spelarna vaknar upp i frystuber utan vetskap om vem eller vart de är. Dock inser de snabbt att de inte är ensamma, men vem är vän eller fiende och vad finns utanför det raserade bunkerkomplexet de befinner sig i och den viktigaste frågan vem är de själva. Kommer dock inte krångla till det med färdigheterna och sånt eftersom det är ett konventsäventyr och tid är av vikt.

Har dock redan spelat igenom det med två av mina spelare.
Något som jag upptäckte var att ju mindre spelarna visste desto bättre effekt. Gick till och med så långt att jag vägrade säga i vilken genré vi skulle spela. Vilket inte var något problem eftersom jag använde GURPS systemet.

Det är då det enda tipset jag har. Håll spelarna i mörkret, människan har alltid varit rädd för det okända, och det är en mycket effektiv spänningsförstärkare när spelarna inte har ett hum om vad som händer, de hade en tendens att bli riktigt nervösa nästan på gränsen till paranoia.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Flashback!

Påminner om en idé som jag postade på Eon-forumet för länge sedan. Här är en liten länk.

Jag har hittills inte fått någon chans att testa den, men jag tycker fortfarande att det var ett mycket intressant koncept. Tanken var att rollpersonerna skulle vakna upp i ett mystiskt tempel i någon Asharisk skog. En märklig ritual skulle pågå i närheten. De skulle sedan lyckas fly efter att ha stött på en del märkliga och brutalt torterade personer som påstod sig vara deras forna färdkamrater. Så småningom skulle de börja misstänka att de var en del av en expeditionsstyrka ifrån sabriska kyrkan som sänts till templet för att stoppa deras ogudaktigheter. Men de skulle aldrig kunna vara helt säkra på att detta verkligen var sanningen och att de inte var en viktig del i någon större plan. Mycket mystiska drömmar och personer. Hade säkert kunnat bli mycket bra med rätt spelare och en del arbete ifrån spelledarens sida.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag spelar vanligen ansikte mot ansikte med mina medspelare, men testade epbm för att jag ville se hur formen kunde påverka innehållet. När det går så pass långsamt har man som spelledare mycket mer tid och kan tänka genom saker mer, detaljera på ett annat sätt, och ha avancerade historier utan att folk glömmer så lätt.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Flashback!

Läste genom ditt inlägg på Eonforumet och slogs av att du också ville ha folk som vaknade upp näck på en kall stenbänk, undrar om det är nån slags magisk standard då jag kört med samma sak.

Kanske en mer okänd standardfantasykliché? :gremsmile:

Quan'talis

Swashbuckler
Han hade en plan om att låta alla rollpersoner vara drabbade av minnesförlust och typ vakna helt nakna i en grotta någonstans. Sedan medan äventyret växer fram får dom veta mer av sina färdigheter och personligheter och respektive bakgrunder och en spännande historia växer fram [...] En annan grej skulle kunna vara att låta alla ha en tatuerad text på ryggen där det står t.ex en profetia och de förstår att de har ett uppdrag att utföra. Dessutom/eller skulle de kunna
vara hotade till livet av några som de varken vet vilka de är eller något alls.

Ta en titt på datorspelet Planescape: Torment om du kan få tag på det (det är out of print, eller vad det nu heter när det gäller datorspel, men det kanske finns i nån realåda nånstans). Inte nog med att det använder sig av samma idé, inklusive tatueringen på ryggen, det är också ett mycket bra spel som tyvärr inte fått så mycket uppmärksamhet som det förtjänar.

JPS

Cybot

Mest spelbar
Inte fått så mycket uppmärksamhet som det förtjänar? Det skulle vara i sverige det kanske.
Annars så är Planescape lika känt som Baldurs Gate.

Jag tror inte du har varit ensam om den här idén. Säkert har flera under åren använt sig av liknande idéer.

Jag själv startade en "Enemy within" kampanj på det sättet våren 1998. Kampanjen är inte avslutad då sista delen inte kom ut i reviderad utgåva och den gamla är svindyr beggad och tydligen mindre bra.

I min kampanj vaknade de 5 rollpersonerna helt nakna i snön uppe på ett berg. De vaknade i var sin spets på ett enormt stort pentagram (detta vet de inte om då de inte grävde bort all snö.) Runt dem fanns deras utrustning men rollpersonerna liksom spelarna hade ingen aning om var de var och vad som skett före. Endast deras namn fanns i deras medvetande, förutom prästen som också hade gudens namn i tankarna. Detta var huvudorsaken till att jag använde mig av denna idé. Av de 3 som då hade spelat hyfsat mycket rollspel (`86-`95) och de 3 helt oerfarna hade ingen utom SL (jag) någon kunskap om världen i WHFRP och det är en sak jag alltid retat mig på när det gäller spel som inte utspelar sig i vår värld här och nu. RP har oändligt med kunskap om sin värld aom inte spelaren har tillgång till. Detta löste detta åt mig. Spelarna liksom RP fick utforska världen från grunden och många hårda och dyrköpta lärdomar gjordes på vägen.

Det som var extra kul var att de inte heller visste vilka färdigheter de hade och hur bra de var på dem. Jag tror den sista upptäckten av färdighet skedde hösten 1999 ! !

DanielSchenström

Swashbuckler
"Jag tror inte du har varit ensam om den här idén. Säkert har flera under åren använt sig av liknande idéer."

Väldigt uppenbarligen inte, men när jag kom på den själv 91-92 var jag rätt stolt över mig själv för det var så annorlunda mot de vanliga inledningarna då.

"Av de 3 som då hade spelat hyfsat mycket rollspel (`86-`95) och de 3 helt oerfarna hade ingen utom SL (jag) någon kunskap om världen i WHFRP och det är en sak jag alltid retat mig på när det gäller spel som inte utspelar sig i vår värld här och nu. RP har oändligt med kunskap om sin värld aom inte spelaren har tillgång till. Detta löste detta åt mig."

Jo, det där med spelarnas inblick i världen är alltid ett problem. Ett annat mycket tidigt spel använde sig av varianten att rp var barbarer nyss landstigna i en ny värld (kontinent/land) för att spegla detta (Empire of the Petal Throne från TSR 75-76 typ.)

Andra enkla lösningar är ju att låta spelare läsa vissa världskapitel eller skriva nåt informationsblad till dem. Men personligen tycker jag en del av nöjet är upptäckandet.

Quan'talis

Swashbuckler
Jo, men det förtjänar mer! :gremlaugh:

Det är visserligen svårt att avgöra om något är "lika känt som" något annat, men jag anser att man kan dra vissa slutsatser av att Planescape är out of [vad datorspel sedan är out of], medan de övriga Infinity Engine-spelen fortfarande säljs. Dessutom gav 'Baldur's Gate' 141.000 hits på google, medan 'Planescape: Torment' bara gav 42.100... (jo, jag kollade faktiskt upp det bara för det här inlägget :gremblush: )

Nåja, jag känner mig faktiskt lite dum efter denna uppvisning i prestigetänkande i fråga om rena oväsentligheter, så jag släpper nog ämnet här.

JPS

Cybot

Mest spelbar
Planescape kan fortfarande köpas i de flesta butiker.
Och det är med i ett boxat sett med BG1, Planescape och Icewind Dale.