Nekromanti Å en gång till...

Staffan

Myrmidon
Wizards of the Coast har tydligen gjort ännu en omgång nedskärningar. På D&D-sidan har minst följande trillat bort:
Skip Williams
Penny Williams
Jeff Grubb
Steve "Stan!" Brown
JD Wiker
Rich Redman

JD har mest hållit på med Star Wars (och innan dess Alternity) vad jag vet. Rich Redman har jag ingen aning om vad det är för kuf. Stan! är en trevlig typ som mest har jobbat med Dragonlance och skrivit en roman eller två. Penny Williams har jag för mig var en av WOTCs redaktörer, och så länge de sköter sitt jobb så märks de inte så mycket :)

De två namn som chockar mig mest här är Skip Williams och Jeff Grubb. Skip har jobbat med D&D sedan 1976 (då han anställdes i TSRs lokala spelaffär), har varit "The Sage" (regelfrågebesvarare) i Dragon i minst ett decennium och var en av de tre huvuddesignersen på 3rd ed. Jeff Grubb är en av WOTC/TSRs främsta världsdesigners, var med från början på både Forgotten Realms och Dragonlance, och var huvudansvarig för två av TSRs underbaraste världar: Al-Qadim och Spelljammer. Dessutom skrev han ursprungs-Manual of the Planes som lade grunden till dagens dimensioner.

Som Steve Miller (som friställdes förra gången hackyxan gick på WOTC) skrev på Stan!s webbforum: "Now they're not just cutting fat anymore. This time they're lopping off muscle and vital organs." (eventuellt inte helt korrekt citat, men i stort sett)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Företaget måste vara rejält illa ute om de gör sig av med sådant folk. Kanske tror de att man kan överleva lika bra med frilansdesigners. Man får väl se. Tur att Ryan skapade Open Gaming innan Hasbro slipade yxan. Hoppas att de är ärliga nog att släppa resten av SRD som officiellt OGC.

Jeff Grubb har jag träffat och det är både en trevlig kille och en rasande duktig speldesigner. Skip är en otvivelaktigt duktig designer även om jag inte delar hans (the Sage's) regeltolkningar alla gånger. Att han hade jobbat i TSR's spelaffär visste jag inte. Jag visste inte ens att de hade en affär 1976 (jag visste inte ens att de någonsin ägt en affär själva). Låt se, 1976, då hade de väl just bytt namn från Tactical Studies Rules till TSR, Inc, men inte flyttat bort till Sheridan Springs Road ännu. Och Eldritch Wizardy och Gods, Demigods and Heroes var de senaste och hetaste produkterna. Jaja, det var tider...

/Mikael - försvinner bort i minnernas gränder...

Troberg

Sinister eater
Tja, om jag var en sådan person som säger "Vad var det jag sade!" så skulle jag sagt "Vad var det jag sade!", men nu är jag inte en person som säger "Vad var det jag sade!" så jag tänker inte säga "Vad var det jag sade!". Men det var det.

Att ha ett stort företag som ägare ger inte nödvändigtvis säkerhet. Man blir en liten avdelning som vid behov kan avskaffas.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Den här gången...

...blir till och med jag, som i vanliga fall inte bryr mig så mycket om sånt här, orolig. Skip Williams? Jeff Grubb? Och så vidare. Nu är det tråkigt... riktigt tråkigt. Man kan bara hoppas att nån köper D&D av WotC (kanske Peter Adkison, igen...) och sätter rätt folk på licensen igen. Det kommer att bli ett intressant år framöver, så mycket är säkert...

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad var det du sa?

Ja, vad var det egentligen du sa, som du inte säger att du sagt?

Att nån, någon gång, i ett företag, riskerar att få sparken?

Att WotC är onda för att de avskedar folk?

Att d20-licensen kommer att dras in och att de kommer att börja stämma folk?

Att de kommer att lägga ner D&D?

Eller vad är det egentligen du menar?

För vad som har hänt är att folk har blivit avskedade från ett företag som gör rollspel. Knappast första gången och knappast sista gången.

Detta kommer sen kanske, kanske att få konsekvenser för licensen, men än så länge har ju inget hänt. Så vad var det egentligen du sa som har uppfyllts nu?

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Vad var det du sa?

Det var en diskussion för ett tag sen där det var meningsskiljaktigheter om huruvida en bred övergång till d20-systemet inom branchen kunde innebära en risk.

Flera ansåg att Hasbros övertagande minskade/eliminerade risken för att WotC skulle läggas ner, medan jag hävdade att risken rentav kunde bli större genom att de blir en liten kugge i ett större maskineri. Risken finns alltid att npgot helt orelaterat går dåligt (tex dunderförlust i Star Wars merchandise) och att man från ledningen väljer att kapa rollspelen.

OK, vi är inte där än, men min poäng att stor inte nödvändigtvis betyder stabil har väl ändå indikerats.

Balderk

Swashbuckler
Re: Den här gången...

Jo den saken är säker... när WoTC börjar sparka desiner osv. bör man vara orolig... jeff grubb har jag hört talas om (även om jag inte är helt säker vad han egentligen höll på med..), men vem är skip williams?? vad har han gjort för WoTC??

Jonas/ som alltid tycker det är tråkigt när folk får sparken... måste vara mitt vänsterblod.../images/icons/laugh.gif

Staffan

Myrmidon

Skip Williams var en av de tre huvuddesignersen för 3rd ed (han fick sitt namn på Monster Manual, Monte Cook fick sitt på DMG och Jonathan Tweet sitt på PHB), och de senaste 10-15 åren har han besvarat regelfrågor i Dragons spalt "Sage Advice". De 2e-produkter med högst profil som han var ansvarig för var nog Rod of Seven Parts, Axe of the Dwarvish Lords och DM's option: High-level campaigns. Till 3e har han varit inblandad i Deities & Demigods, Book of Challenges, och Forgotten Realms Campaign Setting.

Balderk

Swashbuckler

Jävlar!! och en sån kille går de bara och ger kicken så där!!!
det är ju faan skamligt... Så lite pengar borde de inte ha att de måste kicka en av deras ledande speldesigners!! jag menar.. så mycket pengar de tar för varje bok de släpper jämfört med t ex white wolf och de stora mängderna de måste sälja borde ju lämna dem med en stor vinst tycker man... iofs är ju inte personal särskilt billigt och speldesigners är nog rätt dyra men de borde ju tänka på kvaliteten på deras produkter också!!! Han verkar ju ha gjort en hel del viktigt för wizards som säkert gett dem rejäla vinster... nej jag vill inte tala om det...

Jonas/ som nu blev upprörd

DanielSchenström

Swashbuckler
Kan de vara för att spara pengar, frilansare behöver man inte ha försäkringar av olika slag för (sjukprogram och sådant som är vanligt i USA). De kan ju fortfarande få dem att arbeta för sig om det inte blev sur stämning iom focken.

Alternativt vill de ta in nytt folk med andra syner på saker och ting.

Alternativt behöver de spara ihop till förstapriset i settingstävlingen :)

Storuggla

Champion
Ja... de är miffon helt enkelt. Man kan ju inte kicka SKip för bövelen! >:/

Storuggla, passing judgement

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
OGL har väl...

...inget med detta att göra? Försäljningen av D&D fokuserar hårt på Core-böckerna, och d20-satsningen har enligt alla möjliga branschbedömare ökat försäljningen av dessa. Så varför OGL skulle leda till att WotC läggs ner ser inte jag. Däremot ser jag att D&D har för små intäktsströmmar för Hasbro, men det har alltid varit så, och kommer alltid att så förbli. Det är den stora risken, som jag ser det.

/M

Troberg

Sinister eater
Re: OGL har väl...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Så varför OGL skulle leda till att WotC läggs ner ser inte jag.

<hr></blockquote>

Jag tror du rört ihop orsak och risk (eller så har jag svamlat bort min poäng).

Min poäng är att Hasbro kan lägga ner WotC utan att det egentligen har med dem att göra, tex pga en kass StarWars-merchandisesatsning. Om en stor del av branchen gått över till d20 och OGC och förutsättningarna för detta undermineras av en sådan händelse så kan det skada hela branchen svårt.

Ser man krasst på det så är inte rollspelsbranchen känd för sina stora vinstmarginaler. Hade det inte varit för den stora mängden kreativa och entusiastiska eldsjälar så skulle den inte klarat sig. Hur mycket ekonomiska motgångar klarar branchen utan att den tappar bredd och innehåll?

OK, jag erkänner att jag målar upp ett worst case scenario, det är en yrkesskada som programmerare, men så otroligt är det inte. En viss försiktighet kan vara en vettig försäkring.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visst kan WotC...

...läggas ner, men det kan hända Chaosium, White Wolf eller vilket annat företag som helst. Och det finns aldrig något som garanterar att produkter lever vidare efter det.

Och OGL och d20-rörelsen har lett till att det i stort sett inte gör något om WotC läggs ner. En D&D-klon som använder exakt samma regler kan skickas till tryckning nästa dag om det är så... så spelet D&D skulle finnas kvar, även om namnet blockeras. Förresten, det har redan skett i och med EverQuest-rollspelet. En klon av D&D i allt väsentligt, men utan namnet D&D.

Så jag ser hellre positivt på framtiden för min hobby, än oroar mig för att det värsta ska ske. Det får jag nog av på jobbet.

/M

Oldtimer

Slava Ukraini!

En viss försiktighet kan vara en vettig försäkring.

Då måste jag ju undra vari denna försiktighet bör bestå. Spela inte för mycket D&D - Hasbro kan ju lägga ner alltihop? Köp inte för många d20-äventyr av Green Ronin eller d20-supplement av Malhavoc Press eftersom WotC kanske inte finns imorgon?

Jag förstår ärligt talat inte vad du menar att man bör göra med denna insikt.

/Mikael

Vindhand

Myrmidon
hmm...

Om en stor del av branchen gått över till d20 och OGC och förutsättningarna för detta undermineras av en sådan händelse så kan det skada hela branchen svårt.

Nu är det väl inte så. Det har väl snarare dykt upp en massa nya aktörer som fokuserar på D20/OGL. Många gamla rollspelsföretag har också börjat med D20 också (utöver sina tidigare produkter). Antalet regelrätta _övergångar_ till D20 har väl varit ganska lågt.

Ser man krasst på det så är inte rollspelsbranchen känd för sina stora vinstmarginaler. Hade det inte varit för den stora mängden kreativa och entusiastiska eldsjälar så skulle den inte klarat sig. Hur mycket ekonomiska motgångar klarar branchen utan att den tappar bredd och innehåll?

Nu fanns det ju faktiskt vinstdrivande rollspelsföretag innan D20/OGL vilket antyder att det skulle finnas det även efter. IMHO vore total framgång för D20 värre för branchens bredd och innehåll än en total flopp... även om jag kan bli lynchad för den åsikten :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: hmm...

Om en stor del av branchen gått över till d20 och OGC och förutsättningarna för detta undermineras av en sådan händelse så kan det skada hela branchen svårt.

Nu är det väl inte så. Det har väl snarare dykt upp en massa nya aktörer som fokuserar på D20/OGL. Många gamla rollspelsföretag har också börjat med D20 också (utöver sina tidigare produkter). Antalet regelrätta _övergångar_ till D20 har väl varit ganska lågt.

<hr></blockquote>

Nyckelordet i mitt resonemang var OM.

Nu fanns det ju faktiskt vinstdrivande rollspelsföretag innan D20/OGL vilket antyder att det skulle finnas det även efter. IMHO vore total framgång för D20 värre för branchens bredd och innehåll än en total flopp... även om jag kan bli lynchad för den åsikten :gremwink:

<hr></blockquote>

Håller med om att en total övergång till d20 skulle vara värre, men för att hålla mig till mitt scenario så drar jag ett exempel: vad skulle hända mjukvarubranchen idag om windows försvarnn? Det finns massor av företag med enorma investeringar i utvecklingsinsatser för windowsprogram. De har inte råd att bara lägga om till något annat. Det är motsvarande risk de företag som anammar d20 tar.

Troberg

Sinister eater

Då måste jag ju undra vari denna försiktighet bör bestå. Spela inte för mycket D&D - Hasbro kan ju lägga ner alltihop? Köp inte för många d20-äventyr av Green Ronin eller d20-supplement av Malhavoc Press eftersom WotC kanske inte finns imorgon?

Jag förstår ärligt talat inte vad du menar att man bör göra med denna insikt.

<hr></blockquote>

Som spelara är det inte så mycket man kan göra (förutom kanske att fortsätta köpa icke d20 produkter). Som företag bör man lägga in detta i riskbedömningen och göre an allvarlig analys innan man slukar d20-betet.

Troberg

Sinister eater
Re: Visst kan WotC...

...läggas ner, men det kan hända Chaosium, White Wolf eller vilket annat företag som helst. Och det finns aldrig något som garanterar att produkter lever vidare efter det.

<hr></blockquote>

Problemet är att med d20 så har WotC plötsligt fått möjlighet att dra många andra med sig ner.

Och OGL och d20-rörelsen har lett till att det i stort sett inte gör något om WotC läggs ner. En D&D-klon som använder exakt samma regler kan skickas till tryckning nästa dag om det är så... så spelet D&D skulle finnas kvar, även om namnet blockeras.

<hr></blockquote>

Det behöver inte nödvändigtvis bli så enkelt. I händelse av en konkurs drar man in alla tillgångar man kan hitta för att täcka skulderna. Jag har bekanta som haft oturen att se detta på nära håll och det är ingen vacker syn. Ingen hänsyn tas till produkter, anställda, avtal etc. OGL kan mycket väl dö i en sådan process.

Dessutom tror jag det finns någon klausul som hindrar att grundreglerna (dvs Players Handbook) trycks upp.

Så jag ser hellre positivt på framtiden för min hobby, än oroar mig för att det värsta ska ske.

<hr></blockquote>

Jodå, jag försöker ochså se positivt på framtiden, men genom att förutse, föregripa och förhindra problemen.

chrull

Stockholm Kartell

det har den inte. det kommer inte heller att hända.

Jag har inte hört om NÅGOT spel som gått över till d20.
Dessutom så är det inte första gången marknadens mest dominanta spel ligger illa till.

Det här är inte ett worst case scenario. det är ett worst case scenario fullt med gissningar och antaganden som inte är realistiska för fem öre.

chrull