Nekromanti Å en gång till...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tror och tror...

...som jag sa i mitt inlägg, PHB:n HAR redan tryckts upp. Fast den heter inte D&D PHB, utan EverQuest PHB. Tror gör man i kyrkan, om man säger så.

Vidare KAN inte Hasbro dra med sig andra bolag. Det som är öppet är öppet. Visst kan du se svart på det hela och säga att Hasbro visst kan dra in materialet, men det är inte vad d20-branschens advokater och andra branschbedömare (och ja, det finns såna, tex Clark Peterson och Ryan Dancey) anser kan hända. Det går inte att dra in OGL. Lika lite som det går att dra in Linux.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Företagande

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Håller med om att en total övergång till d20 skulle vara värre, men för att hålla mig till mitt scenario så drar jag ett exempel: vad skulle hända mjukvarubranchen idag om windows försvarnn? Det finns massor av företag med enorma investeringar i utvecklingsinsatser för windowsprogram. De har inte råd att bara lägga om till något annat. Det är motsvarande risk de företag som anammar d20 tar.<p><hr></blockquote><p>

Företagande är samma sak som risk. Men den största risken d20-bolagen tar är att de inte kan sälja sina produkter för att folk inte vill ha dem, INTE att OGL dras in.

Sen, om Windows skulle försvinna får väl alla lägga om till att utveckla för Mac eller Linux eller Palm eller nått annat. Sånt är livet, inget finns för evigt. Förutom OGL då, förstås. :)

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eller så kör man...

...på d20 tills det inte längre lönar sig, och sen gör man nått annat.

Värt att notera är också att de flesta d20-bolagen antingen är hobbyföretag = man gör det för att det är kul men har andra jobba att falla tillbaks på, eller bolag som redan sysslat med rollspel innan = har andra rollspel att falla tillbaks på.

Exempel på det första: Necromancer Games.
Exempel på det andra: Sword & Sorcery (ägs av White Wolf) och Atlas Games.

M.

Vindhand

Myrmidon
Re: hmm...

Nyckelordet i mitt resonemang var OM.

Oki...

Håller med om att en total övergång till d20 skulle vara värre, men för att hålla mig till mitt scenario så drar jag ett exempel: vad skulle hända mjukvarubranchen idag om windows försvarnn? Det finns massor av företag med enorma investeringar i utvecklingsinsatser för windowsprogram. De har inte råd att bara lägga om till något annat.

Japp... men windows kan inte heller bara _försvinna_. I bästa fall skulle all vidareutveckling av det kunna läggas ned (eller göras oanvändbara genom ännu vansinnigare licenskrav). Man skulle inte kunna tvinga användare att avinstallera _existerande_ versioner (*). För alla dessa användare att gå över till något annat skulle ta ett tag. Vissa företag skulle säkert gå under, men andra skulle kunna ta det som en enorm möjlighet.

Detsamma gäller nog D20. Det sagt så _är_ det vettigt att iakta en viss försiktighet. Att som mjukvaruutvecklare inte låsa sig till en (kass) platform. Att som rollspelsföretag inte binda sig till ett system man inte kontrollerar. Nu verkar ju den försiktigheten iaktas ganska väl så rädd behöver man nog inte vara :)

(* inte ännu i.a.f... Microsoft lär drömma om att göra det möjligt med digital rights management inbyggt i all hårdvara och krav om uppkoppling mot deras server för att något alls skall fungera... men vi är inte där än (kommer nog heller aldrig dit) och förfarandet saknar motsvarighet i rollspelsvärlden)

Troberg

Sinister eater
Re: Företagande

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Företagande är samma sak som risk. Men den största risken d20-bolagen tar är att de inte kan sälja sina produkter för att folk inte vill ha dem, INTE att OGL dras in.

<hr></blockquote>

Självklart.

Sen, om Windows skulle försvinna får väl alla lägga om till att utveckla för Mac eller Linux eller Palm eller nått annat.

<hr></blockquote>

Det är inte så lätt, och där ligger en del av det jag vill säga. Jag har (bokstavligt talat) miljontals rader programkod för windows på jobbet i våra produkter. Jag kan garantera att vi inte skulle kunna klara ekonomiskt att skriva om allt det ifall windows skulle försvinna.

På samma sätt kan det drabba ett spelföretag hårt om de tappar några tunga produkter innan de hunnit betala av sig.

Värt att notera är också att de flesta d20-bolagen antingen är hobbyföretag = man gör det för att det är kul men har andra jobba att falla tillbaks på, eller bolag som redan sysslat med rollspel innan = har andra rollspel att falla tillbaks på.

<hr></blockquote>

Iofs ett bra påpekande.

...som jag sa i mitt inlägg, PHB:n HAR redan tryckts upp. Fast den heter inte D&D PHB, utan EverQuest PHB.

<hr></blockquote>

Finns det inte någon licens bakom det?

Tror gör man i kyrkan, om man säger så.

<hr></blockquote>

Inte jag.

Vidare KAN inte Hasbro dra med sig andra bolag. Det som är öppet är öppet. Visst kan du se svart på det hela och säga att Hasbro visst kan dra in materialet, men det är inte vad d20-branschens advokater och andra branschbedömare (och ja, det finns såna, tex Clark Peterson och Ryan Dancey) anser kan hända. Det går inte att dra in OGL. Lika lite som det går att dra in Linux.

<hr></blockquote>

OGL kanske inte kan dras in, men Players Handbook kan dras in och juristerna kan göra det svårt med publicering av samma regler. Kanske inte jättetroligt, men risken finns.

Jag tror att det här redan löst sig. I början var det ett väldigt driv på d20, men nu har branchen och spelarna blivit lite mer skeptiska.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo, det finns en licens...

...inblandad i EverQuest-fallet. Den kallas OGL, helt enkelt. Så ett prejudikat finns redan.

M

Oldtimer

Slava Ukraini!

OGL kanske inte kan dras in, men Players Handbook kan dras in och juristerna kan göra det svårt med publicering av samma regler. Kanske inte jättetroligt, men risken finns.

Det verkar på mig som om du inte riktigt inser vad OGL är. De väsentliga delarna av PH (rent formellt är några bitar fortfarande inte i Final release ännu) är Open Gaming Content under OGL, vilket innebär att de är fria att använda för vem som helst som är villig att följa reglerna i OGL.

Visst, PH från WotC med alla sina vackra bilder och spelexempel går inte att trycka upp rakt av, men om du ritar egna bilder och skriver egna spelexempel, så har du i princip skapat en egen PH. EverQuest har redan gjort det, FGA (Free Gaming Association) håller på med det och likaså jag själv (på svenska förstås).

Om jag skall ge dig ett exempel från vår branch skulle det kunna vara; "Var försiktig med att satsa för hårt på XML. Tänk om W3C läggs ner." Jag hoppas du förstår liknelsen.

/Mikael

Balderk

Swashbuckler
Re: OGL har väl...

Som spelara är det inte så mycket man kan göra (förutom kanske att fortsätta köpa icke d20 produkter).

<hr></blockquote>

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar heller... Det är väl bara bra att köpa D20 produkter som spelare. För det första har man nu chansen att få tag på D20 produkter på ett bra sätt, du går och köper dem på t ex tradition. Vilket inte skulle i gå i scenariot att WoTC skulle lägges ner och OGL dras in (om det nu är möjligt).
För det andra så stöder man ju WoTC genom att köpa deras produkter, och därigenom stöder man dem på det enda sätt man kan som fattig student...
Jag skulle vilja säga att man ska köpa mer WoTC och D20 produkter... så kanske man kan rädda dem... eller hur?

Jonas/ som befarar att han är ute och cyklar/images/icons/smile.gif

Troberg

Sinister eater

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar heller... Det är väl bara bra att köpa D20 produkter som spelare.

<hr></blockquote>

Det var inte vad jag sade. Min kommentar var att man skulle fortsätta köpa icke-d20-produkter, inte att man skulle sluta köpa d20-produkter. Detta för att garantera bredden.

Troberg

Sinister eater

Det verkar på mig som om du inte riktigt inser vad OGL är. De väsentliga delarna av PH (rent formellt är några bitar fortfarande inte i Final release ännu) är Open Gaming Content under OGL, vilket innebär att de är fria att använda för vem som helst som är villig att följa reglerna i OGL.

Visst, PH från WotC med alla sina vackra bilder och spelexempel går inte att trycka upp rakt av, men om du ritar egna bilder och skriver egna spelexempel, så har du i princip skapat en egen PH. EverQuest har redan gjort det, FGA (Free Gaming Association) håller på med det och likaså jag själv (på svenska förstås).

<hr></blockquote>

OK, jag har missförstått den biten. Min fråga då är bara varför inte marknaden översvämmas av såna "kopior".

Om jag skall ge dig ett exempel från vår branch skulle det kunna vara; "Var försiktig med att satsa för hårt på XML. Tänk om W3C läggs ner."

<hr></blockquote>

Det exemplet håller inte. W3C är inte ett företag bland många, det är en sammanslutning som representerar hela branchen.

Fast det är klart, till viss del håller den: både XML och D&D3e suger ap-analer med sugrör./images/icons/devil.gif

Staffan

Myrmidon
Re: Visst kan WotC...

Det behöver inte nödvändigtvis bli så enkelt. I händelse av en konkurs drar man in alla tillgångar man kan hitta för att täcka skulderna. Jag har bekanta som haft oturen att se detta på nära håll och det är ingen vacker syn. Ingen hänsyn tas till produkter, anställda, avtal etc. OGL kan mycket väl dö i en sådan process.

<hr></blockquote>

4. Grant and Consideration: In consideration for agreeing to use this License, the Contributors grant You a perpetual, worldwide, royalty-free, non-exclusive license with the exact terms of this License to Use, the Open Game Content.
9. Updating the License: Wizards or its designated Agents may publish updated versions of this License. You may use any authorized version of this License to copy, modify and distribute any Open Game Content originally distributed under any version of this License.

Notera "perpetual" och "originally distributed under any version of this License." OGL kan inte dras tillbaka. Än så länge är inte SRDn officiellt färdigställd, men enligt Anthony Valterra (som bossar över WOTCs rollspelsdivision) så har de anställt en praktikant för att få den det, och spellsen kommer "snart".

Dessutom tror jag det finns någon klausul som hindrar att grundreglerna (dvs Players Handbook) trycks upp.

<hr></blockquote>

Nix. Däremot är inte Player's Handbook tekniskt sett Open Gaming Content. SRDn är OGC, och innehåller det mesta regelmässiga från PHB utom regler för att generera och höja gubbar. Regler för detta får inte has med i d20-produkter (alltså produkter som använder d20-loggan), men däremot får man göra egna OGC-produkter som inte använder loggan, som bygger på SRDn och som innehåller egna regler för RP-generering och -höjning. För tillfället finns det inget egentligt behov av detta (om man nu inte vill göra ett spel som man tror ska dra nytt folk, som t ex Everquest) eftersom PHB faktiskt finns att tillgå.

Oldtimer

Slava Ukraini!

OK, jag har missförstått den biten. Min fråga då är bara varför inte marknaden översvämmas av såna "kopior".

Som Staffan redan har påpekat - därför att PH finns att tillgå från WotC. Skulle den däremot inte finnas längre (efter en nerläggning) finns det marknadsmässigt utrymme för kopior.

Det exemplet håller inte. W3C är inte ett företag bland många, det är en sammanslutning som representerar hela branchen.

Jag funderade på om jag behövde lägga till detta faktum till mitt inlägg, men jag tänkte "Nä, han förstår säkert vad jag menar ändå..."

Liknelsen var menad att avse att, likt XML, är OGC tillgängligt för alla oberoende av om den som publicerat det lever eller inte. WotC nedläggning kan inte häva den fria statusen hos det som är publicerat som OGC, lika lite som W3C (högst otroliga) upplösning skulle påverka statusen hos XML.

/Mikael

Staffan

Myrmidon

Min fråga då är bara varför inte marknaden översvämmas av såna "kopior".

<hr></blockquote>

För att det är svårt att producera en bok som är lika snygg och fysiskt kvalitativ som Player's Handbook (schysst papper, hårdpärmar med bra bindning, i färg rakt genom) till ett försäljningspris på $30. Dessutom har Player's Handbook varumärket "Dungeons & Dragons" bakom sig, vilket inte "konkurrenter" skulle ha tillgång till. Från SRD-FAQn på Wizards site:

Q: Can I use the SRD verbatim?
A: Sure.

Q: Could I publish the whole thing?
A: Sure. If you think someone would be willing to pay for it, you're more than welcome to try.

<hr></blockquote>

http://www.wizards.com/D20/article.asp?x=dt20010417h

Troberg

Sinister eater

OK, jag ger mig. Dock ser jag fortfarande d20 som något som eventuellt kan skada bredden på hobbyn.

Dock så ger jag mig inte när det gäller XML's uselhet och det skulle ta en lång stunds användande av rivjärn och häftapparat för att få mig att överväga att ändra åsikt. Och hör sen!

Balderk

Swashbuckler

Okej... Då var det ett missförstånd... Då håller jag med dig. Garantera brädden är vktigt. Vi borde helt enkelt köpa mer av allt... Garantera brädden och rädda WoTC!!/images/icons/hairy.gif

/Jonas

Vindhand

Myrmidon

Fast det är klart, till viss del håller den: både XML och D&D3e suger ap-analer med sugrör.

Det är iofs OT som fasen men vad har du emot XML?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Med risk för att...

...vara en trist moderator anmodar jag er att ta XML-diskussionerna privat, via mail eller via privata mess. Även om jag gärna ser att antalet inlägg på D&D-forumet ökar, känns det lite som om en diskussion om XML:s fördelar och nackdelar inte finns på nån karta, vare sig över Greyhawk eller Faerun, när det gäller det här forumet.

Tackar på förhand.

MVH

Magnus

Troberg

Sinister eater
Re: Med risk för att...

Sorry, det var bara ett lämpligt exempel att jämföra med.