Våldsprotest når leksakshyllorna
Åhléns, med 72 varuhus i Sverige och en omsättning på 3,8 miljarder kronor per år, är emot våld och har infört en icke-vålds-policy. Åhléns drar nu in all annonsering i TV 3 i protest mot våldet i bland annat barnprogrammen.
I Åhléns icke-vålds-policy står att Åhléns ska bidra till att samhället
totalt tar avstånd från människoförakt, förnedrande företeelser och våld
och i stället verkar för dess motsats - respekt för människors lika
värde, demokrati och fred.
Men det är svårt att dra gränser. När DN på onsdagen tog en titt i
varuhuset Åhléns City i Stockholm såg vi visserligen massor med gulliga
nallar och andra mjukisdjur.
Men trots att personalen på leksaksavdelningen plockat bort det värsta
av vålds- och krigskaraktär, hittade vi ändå Transformersstridsvagnar,
pumpgevär, laserpistoler av "Star Wars"-typ och knallpulverpistoler.
Riktigt krigiskt
På byggsatshyllorna såg det riktigt krigiskt ut. Där fanns stridsvagnarna
Panzer Kampfwagen och Hunting Tiger och krigsflygplanen B 2 Stealth
Bomber och Saab Jas 39 Gripen.
- Men de är ju mer hobby- och utställningsföremål, säger sektorchef Jan
Leffler och säljledaren Ingela Axelsson. Vi har försökt rensa ut det
värsta sakerna av krigisk karaktär, till exempel agentpistoler som liknar
riktiga moderna pistoler, säger de.
- Och i julveckan tog vi bort rollspel som Drakar och demoner, Mutant,
Monster och Kult, spel som det går att använda våld i, säger Ingela
Axelsson.
- Vi har alltid försökt att hålla hårt på detta. Debatten har förts här
i 30 år. Men någonstans måste man dra en gräns för hur mycket man ska
plocka bort, säger Jan Leffler.
När DN följer honom ned till avdelningen för PC-spel ser det här och där
riktigt ruggigt ut på hyllorna, även om säljaren Robert Adfeldt försäkrar
att de flesta köparna är 25-35 år.
Äldre publik
Här finns "Fighting"-spel att köpa, där man ska ta sig igenom en stad och
förbi motståndarna med hjälp av slag, sparkar och tillhyggen. Här ståtar
också "Streets of Rage" och "Art of Fighting". För 695 kronor får man
också "Cannon Fodder" med upplysningen om att "War Has Never Been So Much
Fun".
Men Robert Adfeldt säger att omslagen ofta är hårdare än innehållet och
att spelen vänder sig till en äldre publik.
Åhléns lägger 100 miljoner kronor om året på reklam, varav 20-25
miljoner på TV-reklam. TV 3 skulle i år ha fått 6-8 miljoner kronor i
reklampengar av Åhléns. Men nu har varuhuskedjan sagt stopp!
- Det dök upp frågor till oss från olika håll. De tragiska händelserna i
Norge och Bjuv betydde mycket, liksom professor Karl Erik Rosengrens
debattartikel i Dagens Nyheter den 30 januari om TV-våldet, säger Åhléns
marknadsdirektör Gunnar Kihlblom.
Skapa ett etiskt råd
Han säger att företaget var tvunget att bestämma sig för hur det skulle
ställa sig till frågan om våldet:
- Åhléns har mycket barnfamiljer som kunder, och de flesta som handlar
hos oss är kvinnor. Vi vill verka för våldets motsats och måste se över
vårt sortiment. Vi ska också med hjälp av barnombudsmannen forma ett
etiskt råd.
Problemet är lika brännande i den renodlade leksaks$-branschen. Lasse
Anttinen, marknadschef på Stor & Liten, säger att debatten inte alls är
ny:
- Ibland kommer det leksaker som ser oskyldiga ut. Men när de sedan
uppträder i TV-serier får de en helt annan, ofta våldsam karaktär. Vi har
en pågående kontroll av de saker vi köper in och har gått längst i
branschen när det gäller att sortera bort TV-spel med våld, hävdar Lasse
Anttinen:
- Det beror inte minst på att forskare säger att det är skadligt att
sitta vid skärmar och utöva våld mot människor. Ta spelet Mortal Combat -
Dödlig kamp.
Blodet sprutar
- Det går ut på att slåss så att blodet sprutar och är ett fullständigt
meningslöst spel - men ett av världens mest sålda. Men för oss är det
klockrent att vi inte ska sälja det. Sedan finns det gråzoner, med
exempelvis olika rollspel. Till slut måste man dra en gräns, där man
utgår från samhällets moraliska värderingar.
- Vi bedömer allså från fall till fall. Det finns TV-spel i USA, där den
stora grejen är kompletta vapenarsenaler, vilket är helt främmande för
oss. Vi säljer inte heller Paint Ball, som är skjutvapen. Men karaktärer
som Läderlappen och Robin måste få finnas för äventyrets skull, säger
Lasse Anttine