Nekromanti Ålderdomliga uttryck i en Ordlista?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag vet att det finns en ordlista för rollspelstermer, typ. Men nu skulle jag vilja veta om det finns ett intresse för en ordlista på forumet för en rad olika små företeelser, med understrykning på ålderdomlighet. Skulle det vara intressant och genomförbart?

Fick idéen i samband med den här diskussionen
... och ja, det skulle kunna vara kul liksom eller är det bara jag som är så insnöad ...

Honken

Hero
Jag vet att det finns en ordlista för rollspelstermer, typ. Men nu skulle jag vilja veta om det finns ett intresse för en ordlista på forumet för en rad olika små företeelser, med understrykning på ålderdomlighet. Skulle det vara intressant och genomförbart?

Det skulle vara rätt så intressant. Helst då inte påhittade uttryck, utan verkliga uttryck. Jag vet att en kompis till mig försökt hitta uttryck och ord att använda i sitt spelledande, helst då vid fantasy och liknande genrer. Däremot är nog inte dialekt-uttryck så användbara, om man inte just själv kommer från de trakterna, och känner igen det...

/Honken - Som egentligen gillar Bondska (delar av de västerbottniska dialekterna.)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, fast nej...

"Men nu skulle jag vilja veta om det finns ett intresse för en ordlista på forumet för en rad olika små företeelser, med understrykning på ålderdomlighet. Skulle det vara intressant och genomförbart?"

Det vore skitballt med en sådan ordlista, inget snack om saken. Men jag skulle inte vilja ha den på forumet (knappt ens på webbplatsen www.rollspel.nu). Däremot som sida någon annanstans på nätet, eller ännu hellre, som en bok eller bunt papper i min bokhylla.
Varför?
Tja, dels för att det bara är avlägset anknutet till rollspel och skulle man samla allt avlägset anknutet här, ja, då skulle det bli rätt mycket skräp och ta resurser från annat mer anknutet. Dessutom tror jag fler än rollspelare skulle ha nytta av den.
Genomförbart? Ja, jag hoppas det, för jag skulle behöva en liknande ordlista.

Så ja, en komplett och välgjord ordlista vore lysande och är förhoppningsvis genomförbart. Men inte här.

(Och nej, det här är inget officiellt svar från redaktionshåll, det är bara min enkla åsikt)

Honken

Hero
Re: Ja, fast nej...

Så ja, en komplett och välgjord ordlista vore lysande och är förhoppningsvis genomförbart. Men inte här.

Kanske som wiki någonstans?

/Honken