Nekromanti "Åldersbaserad" magi

anth

Vetefan
1. Finns det något rollspel som använder åldersbaserad magi?
2. Om det inte finns, hur skulle ett sånt system kunna fungera?

Med "åldersbaserad" menar jag magi som drivs av en persons livskraft, man blir helt enkelt äldre av att använda magi. Med enklare magi kanske man bara åldras någon timme eller någon dag, medan kraftfullare magi kan åldras månader eller år.

Ja, jag vet att ADnD hade vissa spells, som t.ex. wish, som åldrade rollpersonen - men nu talar jag om ett system där all magi åldrar användaren.

Inom fantay är detta väldigt vanligt. Sluter man ett avtal med faerie är det vanligt att man får betala med ett år av ens ålderdom. I filmen (boken) Stardust spelar Michelle Pfeiffer en häxa som åldras när hon använder magi. Kejsaren Palpatine i STAR WARS kan sägas ha åldrats av magi. I boken The Apocalypse Codex åldras Persepone Hazard när hon använder magi. O.s.v.

Celledor

Hero
Har inte hört om något sådant och det känns spontant som att det kan vara svårt att få in. Hur får man en spelare att bry sig att sin rollperson tappar flera år av sitt liv om de ändå aldrig kommer att spela så pass länge att de dör av ålder. Det är en cool grej och gillar verkligen Stardust över lag. Tror dock inte hon åldras där utan mer använder magi för att hålla sig ung (varje gång hon använder den till något annat så tappar hon kraft att se ung ut), hon är redan gammal.

Tre solar

Hero
I Trudvang gör alvernas magi att de måste sova under träd i flera år.

Ymir

Liten kantbaron
Celledor;n187350 said:
Har inte hört om något sådant och det känns spontant som att det kan vara svårt att få in. Hur får man en spelare att bry sig att sin rollperson tappar flera år av sitt liv om de ändå aldrig kommer att spela så pass länge att de dör av ålder.
Iiiinga problem. Kosmetik. Nästan alla spelare är väldigt måna om att deras rollpersoner är attraktiva. Bygg systemet för att spela på det på nåt sätt så ska du se att de bryr sig.

anth

Vetefan
Celledor;n187350 said:
Hur får man en spelare att bry sig att sin rollperson tappar flera år av sitt liv om de ändå aldrig kommer att spela så pass länge att de dör av ålder.
Stopp, stopp, stanna!. :)
Det är ju vad jag frågar er. :grin:

anth

Vetefan
Ymir;n187366 said:
Nästan alla spelare är väldigt måna om att deras rollpersoner är attraktiva. Bygg systemet för att spela på det på nåt sätt så ska du se att de bryr sig.
Njä.
Jag håller bara delvis med.
Nästan alla spelare är väldigt måna om deras rollpersoners utseende - men det kan gå åt bägge hållen: antingen vill man ha en väldigt vacker rollperson, eller så vill man ha en rollperson som ser helt grotesk ut.
Man bör därför ha ett system som klarar av bägge typerna.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Pendragon, typ. När du trollar bygger du upp en sömnskuld som du måste betala senare. Så på sätt och vis trollar du med din livskraft.

Celledor

Hero
anth;n187367 said:
Stopp, stopp, stanna!. :)
Det är ju vad jag frågar er. :grin:
Hehe, sant... men om man bygger systemet så att ålderdomen och tillhörande krämpor kommer mycket snabbt men sakta försvinner. Kastar man mycket och kraftfullt magi så kommer man efteråt att verka årtionden äldre och slutar man inte så dör man. Men vila gör att man återgår till det normala. Man åldras egentligen inte utan bara tillfälligt och rätt okontrollerat. Misslyckas man så kan det bli riktigt farligt och då kanske man åldras permanent.

"De såg på Erdantis ansikte, han såg gammal ut, svag. Håret och skägget var vitare, rynkorna tydligare och ögonen trötta. Han försökte lugna dem med att han bara behövde vila, han skulle vara tillbaka dagen efter. Men de var oroliga, det tog allt längre tid och de grå hårståna försvann knappt nu för tiden. De kommer ihåg hur ung han var när de först träffade honom, det vara bara några år sedan."

Ymir

Liten kantbaron
anth;n187371 said:
Njä.
Jag håller bara delvis med.
Nästan alla spelare är väldigt måna om deras rollpersoners utseende - men det kan gå åt bägge hållen: antingen vill man ha en väldigt vacker rollperson, eller så vill man ha en rollperson som ser helt grotesk ut.
Man bör därför ha ett system som klarar av bägge typerna.
Om man är fine med att spela en grotesk är jag fine med att man får en fördel i magisystemet. Den stora "begränsningen" i Eon IVs magisystem, tex, är att magi över tid fläckar av sig på magikern och gör att hen åtföljs av påtagligt övernaturliga fenomen som i bästa fall förvandlar henom till en grotesk eller ett surrealistiskt varnande exempel, och i värsta fall ödelägger den lokala civilisationen. Man kommer väldigt långt med sociala nackdelar av den typen som reglerande verktyg i ett magisystem.

.113

Swashbuckler
Jag håller med här om att om man pallar att spela något som så tydligt är påverkat av magi så är det ok. Det kommer säkert medföra nackdelar för gruppen, eventuella häxjakter osv så man får naturligt Andra nackdelar.

Sen är det ju ganska viktigt att man har en trevlig möjlighet att komma undan alla sådana nackdelar med några små enkla ritualer som involverar barn. Skriver från mobilen så besvärligt skriva en bra text men tänk föregående exempel fast med tillägget "morgonen därpå såg Erdantis dock yngre ut än Han gjort på länge, ja, nästan som första gången de träffat honom. De goda nyheterna överskuggades dock av de dåliga, ett barn hade försvunnit under natten. Det återfanns vid bäcken, tydligen hade Han drunknat. Varför Barnet varit vid bäcken mitt I natten visst ingen men rykten om Onda andar spreds genom byn. Dessutom, säger en del, ska kroppen varit helt utmärglad som att all kraft och energi I den sugits ut, men det vore ju omöjligt påpekar Andra."

>:)

Krille

Super Moderator
King Arthur Pendragon (4th ed) hade ett system där man var tvungen att sova en massa efter magi, typ ett halvår eller så. I just Pendragon var det inte så stort problem, eftersom man bara äventyrar en gång om året och spelet utspelar sig över generationer, men man missar en massa sociala faser om man sover för länge.

När jag läste titeln trodde jag att den omvända mekanismen efterfrågades – att en magikers styrka var beroende av hur länge den levt. Så för att vara en mäktig magiker måste rollfiguren ha dålig syn, rynkor och reumatism.
Alternativt: är detta endast en generalisering. Det har inte med ålder att göra egentligen, utan hur lång tid som är kvar tills magikern dör. Dagen innan sin död är magikerns krafter i princip obegränsade. Magiker som känner till detta samband kan bli lite bekymrade över att deras krafter ökar märkbart.

Celledor

Hero
En annan tanke som slog mig är att om nu rollpersonen åldras genom att använda magi så borde kanske rollpersonens ålder vid karaktärsskapandet vara beroende på färdighetsvärdet (eller hur nu systemet fungerar). Så desto bättre man är från början desto äldre är man när man börjar spela.

nyvinter

Illustrationist
ett alternativ är att vända på det, magin "äter upp" minnen. Så barndomen försvinner men insikten om att något fanns där finns kvar. Vill man ha det mekaniskt kan säkert några färdigheter bli sämre osv allt eftersom kunskaperna äts upp av magin.

Celledor

Hero
nyvinter said:
ett alternativ är att vända på det, magin "äter upp" minnen. Så barndomen försvinner men insikten om att något fanns där
finns kvar. Vill man ha det mekaniskt kan säkert några färdigheter bli sämre osv allt eftersom kunskaperna äts upp av magin.
Skulle kunna vara en cool anledning till varför magiker alltid sitter och läser i böcker samt har ett stort antal böcker och pergament med sig.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
nyvinter;n187596 said:
ett alternativ är att vända på det, magin "äter upp" minnen. Så barndomen försvinner men insikten om att något fanns där finns kvar. Vill man ha det mekaniskt kan säkert några färdigheter bli sämre osv allt eftersom kunskaperna äts upp av magin.
Jag har sett varianten där magikern har sålt minnen till demoner i utbyte mot magisk kraft. Av någon anledning vill demonerna ha minnen av soliga sommardagar, spännande paket på julafton eller den första kyssen. Magikern blir i sin tur mindre och mindre mänsklig när dessa minnen försvinner och ersätts av eldbollar och telekinesi.