Nekromanti Åldersmodifikationer

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Är det bara jag som tycker att modifikationerna på INT och PSY är konstiga. Till att börja med, vad innebär INT? Jo, minne, klarsynthet, resonemangsförmåga och kreativitet, bland annat. Inget av detta ökar märkbart när man blir äldre, tvärtom får man sämre minne. Och sedan PSY. Mod, envishet, viljestyrka. Visserligen är alla gamla insändarskribenter sega som läder i sin envishet, men det borde ändå inte öka så mycket. Om man därefter lägger på att hur man åldras påverkas mycket av personen finner jag det lämpligare med en ålderstabell liknande den i Eon. Om någon byggt ihop en sådan är jag tacksam, annars får jag väl skriva en själv. Kommentare till detta?

^ DeXteR ^

Veteran
tja.. kan börja med INT.... Det är väl logiskt att INT höjs, ja menar ju äldre du är desto mer har du ju ändå varit med om och kan kanske komma på lösningar på liknande som man själv varit med under livet.... PSY är väl också logiskt att det höjs man har väl varit med om mer och på så sätt härdat sig blivit envisare, oräddare (för man har sett en del) m.m.... så jag vet inte.. däremot tycker jag att styrkan sjunker åt helvete för mycket....... i DoD91 för man fan -5 om man är gammal.. en normal människa kan alltså knappt bära sin vandringsstav än mindre slåss med den......

Alikzus

Veteran
Håller med ^ DeXteR ^. Man lär sig mer med åren och är på så vis intelligentare vid högre ålder. Man har sett mer och är starkare i själen, högre PSY.
Tänk också på att för dvärgar och alver gäller kanske inte samma som för människor.
Jag har aldrig hört talas om en senil alv t.ex.

Renfield

Swordsman
Betänk följande:

DoD är ett fantasyrollspel, och om inte jag minns helt fel och har fått fel uppfattning så är rollpersonerna gjorde efter lite av en hjältemall, och skall därför inte bli senila när de blir gamla, utan visa...

Gillar man det inte, gör man en husregel. Simple as that.

Salir

Veteran
i DoD91 för man fan -5 om man är gammal.. en normal människa kan alltså knappt bära sin vandringsstav än mindre slåss med den......

En gammal rutten gubbe ska väl inte vara så stark heller...
hur många 70 åringar känner du som är lika starka som din far? Självklart så är alla människor olika, även när det gäller hur starka de är. Jag hade tur när jag slog fram min stavmagiker, han fick
(17-5)=12 i styrka =)