Den roligaste delen av årsmötet!
Formaliapunkter
I den här tråden tar vi upp de punkter som inte kräver någon stor diskussion. Om jag skulle visa mig ha fel om detta kommer punkten ifråga lyftas ut till en egen tråd.
Dagordning
Följande punkter kommer att tas upp. Punkter som fått siffran i fetstil är sådana som våra stadgar kräver att vi ska ta upp.
1.Mötets öppnande
2.Mötets behörighet
3.Val av mötets ordförande
4.Val av mötets sekreterare
5.Val av två personer att justera protokollet
6.Styrelsens verksamhetsberättelse för förra året
7.Ekonomisk berättelse för förra året
8.Revisorernas berättelse för förra året
9.Ansvarsfrihet för förra årets styrelse
10. Föreningens form och syfte
11.Årets verksamhetsplan
12.Årets budget och fastställande av medlemsavgift
13.Val av årets styrelse
14.Val av årets revisor
15.Val av årets valberedning
16. Motion om stadgeändringar
17.Övriga frågor
18.Mötets avslutande
OBS: dagordningen ändrad sedan punkten först öppnades; läs tråden för att se beslutet (som alla gavs chans att invända mot).
Som ni ser finns det baraen två punkter utöver de stadgade. Punkt 10 kommer börja med information om föreningens möjligheter och ramar, och sedan öppnas för diskussion. Det är inte alls säkert att vi beslutar något i den – min gissning är att vi tar med oss saker från den till verksamhetsplanen för året som kommer.
Beslutsgång
Om jag blir ordförande för detta möte kommer så många beslut som möjligt fattas genom tyst acklamation, dvs jag kommer skriva "Finns det någon som invänder sig emot X?" och vänta i två dygn, för att därefter anse beslutet fattat. Behöver det röstas kommer så att göras; då visas tydligt hur en röst skall vara skriven (enkel post med rösten både i titeln och innehållet och inget annat) samt var den ska postas, och röstningen lämnas öppen i tre dygn.
I nästan alla röstningar som kommer ske räcker enkel röstövervikt, dvs två röster för och en emot innebär att förslaget går igenom, även om det finns tjugo andra som sitter tysta. Motioner om stadgeändring, om de skulle komma in under mötet, kräver enhällighet vilket helt enkelt blir acklamation det med – om någon säger nej antas inte förslaget.
Dagordningspunkterna
Nedanstående trådar kommer öppnas/har redan öppnats, alla märkta med taggen [ÅM2012]. Siffrorna efteråt beskriver vilka punkter på dagordningen de behandlar:
1. Årsmötet är öppnat! – 1
Mötesformalia – 2,3,4,5
Handlingar från förra året - 6,7,8,9
Föreningens form och syfte - 10
Kommande år – 11,12
Val till förtroendeposter – 13,14,15
Motion om stadgeändringar – 16
Övriga frågor - 17
Mötets avslutande - 18
Härnäst ska jag börja öppna de första punkterna i den här tråden!
Väl mött,
Jonatan "Pilzeman" Kilhamn
Formaliapunkter
I den här tråden tar vi upp de punkter som inte kräver någon stor diskussion. Om jag skulle visa mig ha fel om detta kommer punkten ifråga lyftas ut till en egen tråd.
Dagordning
Följande punkter kommer att tas upp. Punkter som fått siffran i fetstil är sådana som våra stadgar kräver att vi ska ta upp.
1.Mötets öppnande
2.Mötets behörighet
3.Val av mötets ordförande
4.Val av mötets sekreterare
5.Val av två personer att justera protokollet
6.Styrelsens verksamhetsberättelse för förra året
7.Ekonomisk berättelse för förra året
8.Revisorernas berättelse för förra året
9.Ansvarsfrihet för förra årets styrelse
10. Föreningens form och syfte
11.Årets verksamhetsplan
12.Årets budget och fastställande av medlemsavgift
13.Val av årets styrelse
14.Val av årets revisor
15.Val av årets valberedning
16. Motion om stadgeändringar
17.Övriga frågor
18.Mötets avslutande
OBS: dagordningen ändrad sedan punkten först öppnades; läs tråden för att se beslutet (som alla gavs chans att invända mot).
Som ni ser finns det bara
Beslutsgång
Om jag blir ordförande för detta möte kommer så många beslut som möjligt fattas genom tyst acklamation, dvs jag kommer skriva "Finns det någon som invänder sig emot X?" och vänta i två dygn, för att därefter anse beslutet fattat. Behöver det röstas kommer så att göras; då visas tydligt hur en röst skall vara skriven (enkel post med rösten både i titeln och innehållet och inget annat) samt var den ska postas, och röstningen lämnas öppen i tre dygn.
I nästan alla röstningar som kommer ske räcker enkel röstövervikt, dvs två röster för och en emot innebär att förslaget går igenom, även om det finns tjugo andra som sitter tysta. Motioner om stadgeändring, om de skulle komma in under mötet, kräver enhällighet vilket helt enkelt blir acklamation det med – om någon säger nej antas inte förslaget.
Dagordningspunkterna
Nedanstående trådar kommer öppnas/har redan öppnats, alla märkta med taggen [ÅM2012]. Siffrorna efteråt beskriver vilka punkter på dagordningen de behandlar:
1. Årsmötet är öppnat! – 1
Mötesformalia – 2,3,4,5
Handlingar från förra året - 6,7,8,9
Föreningens form och syfte - 10
Kommande år – 11,12
Val till förtroendeposter – 13,14,15
Motion om stadgeändringar – 16
Övriga frågor - 17
Mötets avslutande - 18
Härnäst ska jag börja öppna de första punkterna i den här tråden!
Väl mött,
Jonatan "Pilzeman" Kilhamn