I den här tråden avhandlas den inkomna motionen som ser ut så här:
Motionen har ganska mycket kommentarer i sig, men anth får gärna berätta om tanken med den ännu mer om han vill. Ordet är i övrigt fritt.anth said:Motion om stadgeändringar:
§7
Jag har ännu inget yrkande, jag vill bara diskutera paragrafen.§7 said:En medlem som allvarligt skadar föreningen kan avstängas av styrelsen. Avstängd medlem måste diskuteras på nästa årsmöte. Antingen så upphävs då avstängningen eller så utesluts medlemmen. Styrelsen och årsmöte kan upphäva avstängning och uteslutning. Medlem som hotas av avstänging eller uteslutning har rätt att göra sin röst hörd då ärendet diskuteras.
Av vad jag vet är det redaktionen, inte styrelsen, som fattar dessa beslut - vilket borde speglas i stadgarna.
Om detta diskuterats tidigare får ni gärna länka.
§8
"Styrelsen ska inom sig utse en ordförande och en kassör"
Yrkar jag ändras till:
"Styrelsen ska inom sig utse föreningsforumsmoderatorer, en ordförande och en sekreterare"
för att bättre spegla styrelsearbetet.
Föreningen varken har eller behöver kassa, varför kassör är överflödigt.
Däremot ska föreningen lämna in en verksamhetsrapport till SVEROK en gång om året varför en sekreterare är betydligt mer passande (alternativt bara utse en ordförande och ordföranden är ansvarig för SVEROK-rapporten).
Dessutom finns det ett förenings- och ett styrelse-forum och jag antar att det är styrelsen, inte redaktionen, som föreslår moderatorer till dessa.
Sedan yrkar jag på att vi ska lägga till:
"Styrelsen är beslutsför med minst tre ledamöter"
för att slippa förvirring vid eventuella styrelseavhopp.