Nekromanti [ÅM2013] Punkt 12: Val av årets styrelse

Pilzefrau

hon/henne
I den här tråden kommer vi välja årets styrelse.

Föreningens styrelse är de som sköter pappersarbetet och adminstrativa sysslor, bland annat
– håller i pengarna
- håller i årsmötet
– har kontakt med Sverok, inklusive att rapportera vilka medlemmar vi har
– tillsätter arbetsgrupper för olika projekt (eller driver dem själva)

Förra årets styrelse har till exempel tillsatt arbetsgruppen för Rollspelsdraken (men själva arbetsgruppen, som sedan gjorde själva jobbet, var inte densamma som styrelsen)

Våra stadgar har följande att säga om hur styrelsen funkar:

Styrelsen ansvarar för föreningens medlemslista, bidragsansökningar, medlemsvärvning, beslut som tas på årsmöten och övrig verksamhet. Föreningens styrelse ska bestå av fyra personer eller mer.

Styrelsen ska inom sig utse en ordförande och en kassör, såtillvida dessa inte är utsedda av ett årsmöte. Styrelsen ska inom sig utse två firmatecknare att teckna firman var för sig. Styrelsen tillträder direkt efter det att de valts. Vald styrelse sitter under ett verksamhetsår. Samtliga medlemmar i föreningen är valbara till styrelsen.

Föreningens styrelse bör inte göra kreditköp på belopp som överskrider likvida medel. Om kreditbelopp som överskrider likvida medel görs måste dessa täckas av medlemslån eller sponsring.
Min emfas. Vi behöver alltså välja personer till en styrelse, och vi får välja ordförande och kassör (som då styrelsen inbördes inte bara kan ändra på sedan). Vi kan såklart besluta att en viss person ska vara vice ordförande osv, men jag vet inte exakt vad det skulle innebära om styrelsen senare ville gå emot det.

I vissa föreningar, ofta större, finns det en valberedning som har undersökt kandidater i förväg, kanske haft intervjuer, och sedan lagt fram ett förslag till årsmötet på vilka som de anser bör väljas. I den här föreningen kan vi ha en valberedning, men vi har ingen i år. Förra året beslöt vi att ålägga styrelsen att utse en eventuell valberedning, och de utsåg ingen.

I nästa post kommer de nomineringar som redan är klara – stay tuned.

Pilzefrau

hon/henne
Mer om nomineringar finns att läsa i den här tråden. I sammandrag:
Förra årets styrelse bestod av:
anth
krank
Pilzeman
Sapient
solvebring
Spider Jerusalem
Vimes

Dessa personer har också blivit nominerade till styrelsen:
Rymdhamster
Cissi
Radioaktiv
Gizmo
Möller
Konrad Konvalj

Alla i fetstil har accepterat sin nominering.
Möller och Konrad Konvalj, förra årets revisorer, står i kursiv stil för att de också är nominerade (och har accepterat nomineringen) till revisorer.

Vimes har blivit nominerad men avböjt. Krank och Spider Jerusalem sitter på styrelse-/revisorsposter i föreningen Omega (en helt annan rollspelsförening) tillsammans med Möller, och ett så stort överlapp av förtroendevalda som tre personer är lite för stort – Sverok påpekade det i höstas och klagade lite. Vi har fått bekräftat att en lösning med två personer som är förtroendevalda i båda föreningarna, den ena revisor och den andra i styrelsen åsså tvärtom i den andra föreningen, skulle vara okej. Endast en person, som har valfri post i båda, skulle också fungera. Mer än så är inte okej.

Den post som (som jag ser det) är viktigast att hitta en bra kandidat till, är kassör, eftersom solvebring sagt att han inte vill fortsätta på den posten. Solve ska ha en eloge för att ha skött det i två år, men nu behöver vi alltså någon ny. Årsmötet kan strunta i det, varpå det faller på styrelsen att utse en inbördes, men vi vill ju se till att det finns minst en person som kan ta på sig ansvaret bland de invalda. Möller har sagt att han ställer upp, och om jag tolkade det rätt skulle det väl vara främsta anledningen till att han kandiderar till styrelse utöver revisor – om föreningen behöver en kassör.

Det är förvisso en egen tråd senare, men om någon undrar kan jag säga att vi, vad jag vet, inte har några fler nominerade till revisorer. Vi behöver dock enligt stadgarna "en eller två", och jag tror att fåtalet nominerade mer beror på att vi inte har frågat så många, eftersom jag inte tror någon har blivit frågad och avböjt.

Pilzefrau

hon/henne
Ett stadgeändringsförslag som just nu är öppet för beslut (här borta) skulle göra att styrelsen är beslutsför på tre personer, istället för den nuvarande formuleringen som kräver att den består av minst fyra personer. Jag är osäker på hur det här funkar, men jag tycker att vi borde kunna välja en styrelse på enbart tre personer, om det förslaget går igenom. Med det sagt tycker jag personligen att även om vi kanske inte behöver så många som sju, så vill vi nog ha fler än tre.

Jag hoppas att vi i den här tråden kan få höra lite från de olika kandidaterna – vilka de är, vad de vill med föreningen, vilka poster de aspirerar på osv. Det allra lättaste ur mötessynpunkt vore om vi, efter att ha stött och blött förslag mot varandra, kan ställa upp ett förslag på en hel styrelse, och därefter ha en enda omröstning om att välja in alla på en gång.

Med det sagt ska jag inte försöka tvinga fram en motvillig kompromiss, utan om det finns olika viljor ska jag naturligtvis hålla i ett ordentligt inval. Det beror på vilka förslag som dyker upp, men jag gissar att det kommer innefatta att först välja ordförande, sedan kassör, sedan antal ledamöter och sist låta alla rösta på så många kandidater man vill och ta de X stycken som fick flest röster, där X är så många vi skulle ha.

Pilzefrau

hon/henne
Pilzeman kandiderar

Nu tar jag av mig mötesordförandehatten, och tänker berätta lite om mig som kandidat till styrelsen.

Jag heter Jonatan Kilhamn och är en 21-årig ingenjörsstudent från Göteborg. Jag har arrat indierummet lite grann, suttit i styrelsen för en brädspelsförening många år, och gillar att åka på Sveroks riksmöte och insupa de fina formuleringarna (men inte att debattera, det är mest jobbigt).

Jag var ordförande i Föreningen WRNU förra året. Då valde årsmötet inga poster, utan styrelsen fick välja ordförande och kassör inom sig. Jag tänkte dela med mig av det jag skrev för att bli ordförande 2012:
Pilze 2012 said:
Finns det någon som vill vara ordförande? Jag kan tänka mig att ta det, men var varnade i så fall – det skulle vara att "jag tar det", inte att jag tänker driva föreningen till stordåd.
Detsamma gäller till stor del i år. Jag skulle gärna vilja säga att jag tänker göra mer i år, och att jag vill se föreningen växa och göra mer, för att jag tror att det finns mycket potential. Det vill jag, och det tror jag, men jag vet själv att jag inte kommer göra det. Jag har inte så mycket tid, och många andra engagemang som ska dela tiden.

Jag vill tro att det är lite ordning på mig och att jag kan få en del saker gjorda när jag försöker. Definitivt så mycket så att jag tror att föreningen vill ha mig i styrelsen. Vänta er dock inte för mycket av mig som eventuell ordförande – se året som gått som en baseline och har vi tur så blir det bättre.

Jag vill inte bli vald till kassör.

anth

Vetefan
Lite tankar om ämnet:

Mitt stadgeförslag att styrelsen är beslutsför om tre personer istället för fyra var INTE tänkt att användas för att minska storleken på styrelsen.
Den var tänkt som ett skydd om styrelseledamöter börjar hoppa av (som de gjorde under 2011).

Pilze vill ha en liten styrelse där samtliga har uppgifter att fylla och samtliga arbetar aktivt.
Jag vill ha en stor styrelse som skydd ifall vi får avhopp.

Jag vill också se nytt blod i styrelsen. Det är bättre att man gradvis får in nya i styrelsen som kan lära sig av de äldre, än att vi en dag står med en gammal styrelse där alla avsäger sig sitt ansvar på en gång och vi måste välja en styrelse bestående av gröngölingar som inte vet någonting och inte har någon att luta sig mot.

Jag vill också se en styrelse med blandad kompetens:
- Personer som är idésprutor, som kan komma med nya idéer.
- Personer som är arbetshästar, som kan se till att driva de saker som vi beslutat att göra.
- Personer som är föreningsrävar, som har vana vid styrelsearbete och kan förklara hur en förening drivs.
(det skadar definitivt inte om vi får in personer som kvalificerar till fler av ovanstående punkter).

Jag tycker även att vi kan diskutera revisorer här.
En av revisorerna; Möller, har nominerat sig själv till styrelsen, vilket jag tycker är jättestarkt - jag HATAR den svenska "jantelagen" och tycker om när folk visar framfötterna.
Jag anser att vi ska ha minst 2 revisorer av samma anledning som vi ska ha en stor styrelse - för att skydda oss mot avhopp.
Förra året var Konrad Kovalj nominerad till styrelsen men ställde upp som revisor istället just för att vi skulle få 2 revisorer.
Om vi inte får frivilliga att ställa upp som revisorer kommer jag avsäga mig min styrelsenominering för att bli revisor istället.

Själv är jag med och organiserar Forumsölen, Repetikon och Rollspelsdraken.
Det är precis vad jag klarar av - vilket var något jag märkte när jag även försökte starta upp "Höst-DanCon", det som nu muterat till TörnCon under Möllers säkra hand.
Det betyder att jag gör mindre nytta nu för styrelsen eftersom jag INTE har ork att driva nya projekt (hotet att bli revisor istället är inte tomt).

Jag har varit vice ordförande, vilket mest är en symbolisk titel - det är mest ett skydd om Pilzeman plötsligt skulle försvinna (vilket han inte gjort).

gizmo

temporary sunshine
Nu har jag tittat på ett årsmöte och kan med övertygelse säga att jag verkligen har noll koll på svensk föreningskultur.

Jag hade accepterat nomineringen eftersom det lät som att det behövs fler. Nu har ju egentligen rätt många ställt upp, då vill jag säga såhär: Om man tycker att just jag behövs, kan jag ställa upp ändå, men annars är jag inte olycklig om ni fokusserar era röster på andra.

Sedan ser jag många namn på listan som jag tycker skulle kunna tillföra mycket mer till saken.
Specifikt när jag läser anths önskelista: Om ni söker en idéspruta som driver saker och troligen också vet något om föreningar, i en och samma person, då är en klar vinnare för mig Cissi. Eller hur?

Cissi

Up to no good.
Tack Gizmo! :gremsmile:

Jag vill jättegärna vara med i styrelsen. Jag tycker det är viktigt att nätverka för att hålla hobbyn levande och att vi gör detta allra bäst genom att träffas IRL och vill att styrelsen fortsätter att jobba för att främja sådan forumsverksamhet. Allt från att synas på stora konvent till att stötta och motivera våra medlemmar att hålla i olika arrangemang.
Det är det bästa sättet att skapa sammanhållning och hålla hobbyn levande.

Vem är jag? Ja, det känns som de flesta känner mig. Jag är 27 år, kommer ursprungligen från småland, bor numera i Linköping. Är utbildad socionom och jobbar på socialtjänsten i Linköping.
Jag har varit delaktig i svenskt föreningsliv sedan jag var tio och haft styrelseuppdrag i UNF och svenska scoutförbundet i lite olika långa perioder sen jag var fjorton så det är inget som är främmande för mig och jag tycker det är himla kul.

Jag engagerar mig gärna i saker och är inte främmande för att sätta igång och driva frågor och jag har massor med idéer och en hel del energi.
Screw jantelagen, ni behöver mig!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Pilzeman said:
Möller
Konrad Konvalj

Alla i fetstil har accepterat sin nominering.
Möller och Konrad Konvalj, förra årets revisorer, står i kursiv stil för att de också är nominerade (och har accepterat nomineringen) till revisorer.
Det bör påpekas att man inte får vara revisor och sitta i styrelsen samtidigt (eftersom det är styrelsens verksamhet man ska granska).

anth

Vetefan
gizmo said:
Nu har jag tittat på ett årsmöte och kan med övertygelse säga att jag verkligen har noll koll på svensk föreningskultur.

Jag hade accepterat nomineringen eftersom det lät som att det behövs fler. Nu har ju egentligen rätt många ställt upp, då vill jag säga såhär: Om man tycker att just jag behövs, kan jag ställa upp ändå, men annars är jag inte olycklig om ni fokusserar era röster på andra.

Sedan ser jag många namn på listan som jag tycker skulle kunna tillföra mycket mer till saken.
Specifikt när jag läser anths önskelista: Om ni söker en idéspruta som driver saker och troligen också vet något om föreningar, i en och samma person, då är en klar vinnare för mig Cissi. Eller hur?
Först ett förtydligande, en styrelseledamot BÖR vara;
- idéapruta ELLER
- en som driver saker ELLER
- vet något om föreningar.
Jag hoppas inte att folk tror att styrelseledamöterna ska vara supermänniskor som har alla tre egenskaperna - för då får vi ingen styrelse alls.

Ovanstående önskemål (INTE krav) på styrelsen är mina EGNA.
Ni får gärna kommentera om ni tycker att styrelseledamöterna ska ha andra egenskaper.

Det är även jag som nominerat nya till styrelsen - och jag är inte dummare än att jag nominerar personer som jag anser kommer att göra ett bra jobb i styrelsen.
D.v.s. jag tror att de jag nominerat uppfyller minst ett av de tre önskemål jag har på styrelseledamöter.

Jag har ytterligare ett önskemål:
De som blir invalda i styrelsen ska VILJA sitta i styrelsen.
Att sitta i styrelsen bara för att andra vill det låter inte bra.
Så, gizmo - VILL du sitta i styrelsen så kommer jag att rösta på dig.

Pilzefrau

hon/henne
\begin{ordförandehatt}

Björn Wärmedal har kontaktat presidiet (dvs mötets ordförande och sekreterare) och sagt att han nominerar sig till revisor.

\end{ordförandehatt}

Eftersom Björn har så rätt i att man inte kan vara i styrelsen och revisor samtidigt (jag var inte tydlig med det) så får vi nästan diskutera revisorskandidater här också.

Då har vi följande kandidater (fetstil är styrelse, kursiv är revisor):

Pilzeman
anth
Solvebring
Cissi
Sapient
Radioaktiv
Rymdhamster
Gizmo
Möller
Konrad Konvalj

Björn Wärmedal

Efter vad anth sade är jag osäker på hur gärna jag vill ha en "liten" styrelse (typ mindre än 6 pers). Jag vet att jag helst inte ser fler än 7, för då tror jag mycket faller mellan stolarna. Om jag ska rangordna kandidaterna efter hur mycket de sagt just nu så skulle jag föreslå en styrelse enigt
Pilze, anth, Solve, Cissi, Sapient, Möller och en till.
Den sista skulle då vara Radioaktiv eller Rymdhamster. Revisorer Konrad Konvalj och Björn Wärmedal.

Utifrån detta förslag kan man byta in och ut anth och Konrad från revisorsplatser, och man kan ta in fler och färre av Radio, Rymdhamster och Gizmo.

Håll inte detta som att det skulle vara min järnhårda vilja, bara ett sätt att försöka se ett konkret styrelseförslag. Om Sapient och Rymdhamster postar direkt efter detta och säger "jag är inte så sugen egentligen" respektive "Jag är världens bästa kandidat och ni måste ha med mig" så skulle det förändras. Tidigare styrelsemedlemmar defaultade över nya (så länge någon ny kommer med alls, för det tycker jag också är viktigt).

Radioaktiv

Hero
Ja, om det var erfarenhet av föreningsliv ni ville ha så har jag några års erfarenhet. Eller tja, politiskt ungdomsförbund på kommunal och distriktsnivå, och vanligt politiskt parti på kommunalnivå. Men det funkar väl mycket på samma sätt. Organisera och hålla koll på ekonmin, se till att medlemsklimatet i klubben är trevigt.

Vad har jag praktiskt gjort då? Jag var kassör och sekreterare i två år, så mycket papperarbete. Sedan var jag ordförande i fyra år, så då var det mycket organisering av möten, studiegruupper, eh, jag vet inte om allt jag sysslade med då är relevant här. Ett år satt jag i distriktet också, sysslade med jämställdhetsutbildning och höll studiegrupper, funkade som den där personen man kunde ringa till om man kände sig knepigt behandlad.

Behövs jag så ställer jag gärna upp.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag trettio år gammal och studerar till maskiningenjör. Jag har viss erfarenhet av föreningsverksamhet via skolan (Kårfullmäktige, Sektionsspexet, Mottagningen och övrig sektionsverksamhet).

Att bli nominerad är förstås trevligt bara det, men jag är också intresserad i att jobba för att främja hobbyn. Jag har dock ingen önskan om att bli varken ordförande eller kassör. Jag beskriver mig själv nog bäst som idésprutan men kan bidra med ett hyfsat gott dagsverke om någon annan leder =)

Möller

Hubert Hortlax
Pilzeman said:
Efter vad anth sade är jag osäker på hur gärna jag vill ha en "liten" styrelse (typ mindre än 6 pers). Jag vet att jag helst inte ser fler än 7, för då tror jag mycket faller mellan stolarna. Om jag ska rangordna kandidaterna efter hur mycket de sagt just nu så skulle jag föreslå en styrelse enigt
Pilze, anth, Solve, Cissi, Sapient, Möller och en till.
Den sista skulle då vara Radioaktiv eller Rymdhamster.
Det är ingen ovanstående utöver jag själv som är beredd på att vara kassör? Det, bör, inte vara sådär jättemycket arbete med det. Men det torde ändå vara den mest administrations-tyngda posten.

Jag kan som sagt vara kassör, men det vore kanske bättre men någon som är mer engagerad i föreningen i övrigt. Jag ska definitivt inte ta upp en plats istället för mer drivande personer.

Radioaktiv

Hero
Du får gärna PMa om hur det funkar att vara kassör för föreningen så kanske jag ställer upp. Jag har i vilket fall varit det förut, även om det var ett tag sedan.

/Radioaktiv, som är van vid en vanlig kassabok i papper.

anth

Vetefan
Möller said:
Det är ingen ovanstående utöver jag själv som är beredd på att vara kassör? Det, bör, inte vara sådär jättemycket arbete med det. Men det torde ändå vara den mest administrations-tyngda posten.

Jag kan som sagt vara kassör, men det vore kanske bättre men någon som är mer engagerad i föreningen i övrigt. Jag ska definitivt inte ta upp en plats istället för mer drivande personer.
Normalt bestämmer styrelsen specifika poster, som ordförande och kassör, inom sig på det konstituerande mötet.
Men jag tycker att det är jättebra att någon redan nu aviserar sitt intresse för posten, speciellt om solve aviserat att han vill avsäga sig den.

Det är definitivt inte betungande att vara kassör i WRNU.
Det som varit jobbigt för solve är att han är kassör OCH sekreterare OCH kontaktperson hos SVEROK samtidigt.
En av de första saker vi ska göra är att dela upp de arbetena på flera personer.

Möller, jämfört med oss andra så är DU drivande. :gremsmile:

anth

Vetefan
Radioaktiv said:
Du får gärna PMa om hur det funkar att vara kassör för föreningen så kanske jag ställer upp. Jag har i vilket fall varit det förut, även om det var ett tag sedan.

/Radioaktiv, som är van vid en vanlig kassabok i papper.
Det är i princip ingen skillnad.
Skillnaden ligger i att en gång om året när man gör kassarapporten som revisorerna ska granska - skriver man den här på forumet.