Pilzeman said:
Sapient, är du här? Du ställde upp för omval när vi frågade på styrelsemötet förut. Hur känner du nu – vill du gärna, eller kan du om det behövs?
Jag är här (i betydelsen läser årsmötetstrådarna) till och från.
Jag tackade ja till att ingå i styrelsen förra året, av ett enkelt skäl. Det pågick en diskussion om att styrelsen gjorde för lite alternativt borde inte föreningen läggas ned? Och för vart och vartannat förslag som kom fram, dök det upp frågor som "kan vi göra det här? får vi? behöver vi ändra stadgarna? ha årsmötebeslut?" osv.
Mitt huvudsakliga skäl var att helt enkelt kunna hjälpa till med en del av dessa frågor. (Och se till att föreningen inte läggs ned i onödan.) Det fortsätter jag gärna med.
Jag kommer inte att vara någon stor idéspruta, men jag bidrar gärna med att diskutera hur idéer och hugskott ska bli mer genomförbara, dvs. planerar och utformar. Jag kommer nog inte heller att ta på mig särskilt mycket att genomföra heller. Kanske något, men det får i så fall komma som en spontan överraskning (inkl. för mig...).
Jag har stor föreningsvana och har beklätt i stort sett alla poster som finns, som styrelseledamot, ordförande, kassör, revisor, valberedare et.c. och på allt från lokal till nationell nivå, i ett antal olika organisationer. (Fpu/Liberala Ungdomsförbundet, Folkpartiet, Humanisterna, RFSL, RFSU plus ett antal mindre kända org. och föreningar.)
Som sagt så fortsätter jag gärna med det, i den här omfattningen. Jag gör det därför att jag tror att jag kan bidra med erfarenhet. Men.
Jag går inte in i detta "helhjärtat", i den betydelsen att jag sannolikt inte kommer att vilja lägga ned så mycket
mer tid på föreningsarbetet heller. Jag säger det, eftersom det finns flera kandidater - och det är bäst att vara ärlig.
Finns det en vilja att öka arbetstakten i styrelsen (och samtidigt inte vara för många) så kan jag stå över. Är det så att styrelsen undrar över något, så kommer jag självklart att kunna svara på frågor ändå. (Men med den skillnaden att styrelsen då måste komma på att ställa frågan...
)
Och om jag inte blir vald till styrelsen, så står jag till förfogande som revisor, om det skulle vara aktuellt.