Ytterligare en detalj som jag bidrog med är att konceptuellt skilja mellan olika typer av bebodda zonsektorer. Förutom arkerna finns det även revir, robotbaser och (åtminstone initialt) samfund (som befolkas av flera olika klasser). Möjligen var samfund en union av flera bosättningar. Jag minns inte vad som till slut kom med i det utgivna materialet. Min tanke var att Pyri från början bara var ett av flera rivaliserande samfund. Grisrepubliken som jag postade om i en annan tråd var ytterligare en. Mer övergripande tänkte jag mig att det fanns en förhistoria (till MUA) där människan inte var så dominerande. Detta bör delvis (ganska mycket) ha med titanmakterna att göra.
Jag tänkte mig också att enklavfolket byggde en särskild typ av bosättningar på markytan. Basläger, tror jag att de kallades. Vet inte om de kom med i det tryckta materialet. Men baslägren bör vara direkt kopplade till titanmakterna (åtminstone Elysium men kanske även ytterligare någon?). Ett basläger är en sorts militärläger/flyktingläger med fordon och högteknologi, men säkert också olika problem (resursbrist, konflikter, tyranniska ledare etc). Baslägren skulle också kunna stå i förbindelse med underjordiska depåer (bunkrar?), som titanmakterna kontrollerade. Min tanke var att de underhölls med tungt beväpnade lastbilskonvojer (att köra eller stoppa dem var en typ av uppdrag). De hyfsat funktionsdugliga vägarna (förmodligen delvis underjordiska) tänker jag är centrala för titanmakternas hantering av de sinande resurserna.
Jag skissade på ett helt Mad Max-aktigt koncept kring just vägar, konvojer och fordon. Tanken var att Zonen skulle kompletteras med Vägen (en annan typ av sandbox) och att det skulle finnas ett system för vägsektorer (garage, depåer, tunnlar, motell etc.) och vägmöten (mc-gäng, bensinhandlare, karavaner, flyktingar, vägrövare etc). Vägen-konceptet klaffade inte riktigt med lösningen en låda för varje klass, men jag tror åndå att Vägen hade funkat lika bra som Zonen.