Personligen blir jag mest intresserad av settingen och får bilden av Fältskärns berättelser i huvudet (apropå Signerikommissionen). Nu är det kanske inte vad du tänkte men jag ser framför mig en kampanj med nedslag genom historien där generationer av RP hanteras något mystiskt fenomen fram till spelets nu.
Kul att höra
Det är precis så det är tänkt att äventyret skall hänga ihop.
Det finns fantastiska föremål som det inte är svårt att föreställa sig har magiska/ockulta egenskaper.
Silverbibeln, Gundestrupkitteln, Rökstenen, Codex Gigas, Färjestadskragen, Bragbysvärdet....
Det finns hur många som helst!
Tänk om dessa föremål på något sätt är inblandade i ett maktspel mellan krafter som kämpar om hur verkligheten skall manifesteras?
Äventyrarna är olika versioner av sig själva och blir inblandade i intriger i olika tidsepoker. Man får känslan av skeenden som är större än individerna och en berättelse som nåt bortanför det som omger äventyrarna.
Det roliga är att ett föremål som tex silverbibeln som skapades i Italien på 500-talet alltid har en egen historia som man kan låta sig inspireras av: det är "aktivt" i olika skeenden och kan vara centralt i många dramatiska skiften och kriser, både verkliga och påhittade. Det är inte svårt att brodera ut fakta och lägga till ockulta underströmningar.
I mina speltest har jag låtit deltagarna använda sig av Wikipedia när de lyckats identifiera personer, platser och föremål. Wikipedia är bra eftersom texterna oftast är kortfattade. Samtidigt ger det en känsla av verklighet i spelet. Deltagarna reagerar med: "Det här finns på riktigt! Kolla! Person X kände person Y och hade föremål W i sin samling!"