kalcidis
Hero
... och du är en ung jazzkatt som i goda vänners lag kommit på ett nytt spelkoncept; Rollspelande. Endast du vet vad det innebär och endast du vet hur det går till. Konstigt nog så har du kontakt med en man från 2000-talet som ger dig diverse information.
Vad skulle du introducera för regelsystem, värld, spelkoncept för att ge rollspelsvärlden ett hopp framåt redan från start?
________________________________________
Regelmässigt skulle jag använda någon blandning av GURPS och Fuzion. Ta GURPS förmåge-system och använda fuzion regelkärna + grundtankar.
Världsmässigt är jag lite kluven. Skulle vilja introducera allt med en fantasy värld och då helst med Trakorien (som är helt underbart skriven och uppbyggd) men på grund av sin storlek skulle det inte räcka så länge. Annars funderar jag på om man inte skulle släppa ett som utspelar sig i de Arthurianska legenderna (så som Pendragon). Eller helt enkelt ett mytologiskt men 'historiskt' spel (vikingar med asatro, japaner med shintoismens väsen, europeisk medeltid med häxor och annat). Generellt spel där rollgestaltandet inte skulle vara tyngre än spelandets roll.
Vad skulle du introducera för regelsystem, värld, spelkoncept för att ge rollspelsvärlden ett hopp framåt redan från start?
________________________________________
Regelmässigt skulle jag använda någon blandning av GURPS och Fuzion. Ta GURPS förmåge-system och använda fuzion regelkärna + grundtankar.
Världsmässigt är jag lite kluven. Skulle vilja introducera allt med en fantasy värld och då helst med Trakorien (som är helt underbart skriven och uppbyggd) men på grund av sin storlek skulle det inte räcka så länge. Annars funderar jag på om man inte skulle släppa ett som utspelar sig i de Arthurianska legenderna (så som Pendragon). Eller helt enkelt ett mytologiskt men 'historiskt' spel (vikingar med asatro, japaner med shintoismens väsen, europeisk medeltid med häxor och annat). Generellt spel där rollgestaltandet inte skulle vara tyngre än spelandets roll.