Nekromanti Årets nobelpris i litteratur

Feliath

Swashbuckler
Skillnaden är förstås att i de där andra fallen finns det någon sorts objektiv värdemätare utöver popularitet, och vetenskapliga experter som har koll på ämnet.
(Och vafan, även om ingen känner till Fert och Grunberg är resultatet av deras verk var mans egendom, så det sviktar betänkligt redan där.)

/Feliath — Ipod Laptop Gigabyte III, Greve av Wederwerden-Lachenburg

johoohno

Warrior
Var det inte något tv-program som gått runt och frågat folk vilket nobelpris de tyckte Astrid skulle få nu när hon inte kunde få litteraturpriset?

johoohno

Warrior
Fast att de är tvungna att locka folk att köpa tidningen genom att skicka med en bok som kostar X gånger tidningen kanske kan få dig tillbaka i föraktets sköna, fesljumna träsk :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Expressens boksatsning

Ja, det är inte så att jag tar Expressen i försvar, direkt. Ändå: trots alla negativa faktorer du räknar upp, och som jag håller med om, kvarstår faktumet att det finns ett egenvärde i att god litteratur sprids och uppmärksammas, även om det är i föraktliga sammanhang. Det är lite som själva Nobelpriset: grunderna känns otroligt godtyckliga (naturligtvis, för det handlar ju i slutändan till väldigt stor del av smak -- till skillnad mot Feliath tycker jag inte enbart att det rör sig om smak, men visst är det en stor del) och allt som oftast får någon komplett idiot priset, men likväl är priset som sådant något positivt för litteratursamfundet som helhet.

/Dimfrost

Örnie_UBBT

Swordsman
... jag antar att nobelpris inte utdelas postumt?
Bara om man klotar mellan det att priset tillkännages och den 10 dec, tror jag. Karlfeldt och Dag Hammarskjöld fick posthuma nobelpris av den anledningen t ex.

hälsar
Örnie

Olle Linge

Snigel
Jag har dålig koll

Jag måste erkänna att jag har väldigt dålig koll på författare som skulle kunna få nobelpriset i litteratur (jag har inte läst något av någon av de som står uppräknade på DN.se idag, till exempel). Å andra sidan kan jag förmodligen räkna upp åtminstone 50 nu levande författare, men det är nog för att jag har ganska smalt läsintresse just nu. :gremsmile:

Nåväl, när jag kollade sist hade jag ändå läst minst tio nobelpristagare, så hur dålig som helst är jag inte, det är egentligen bara det moderna jag inte är insatt i. Min plan är att stöka undan lite saker jag håller på med (Bibeln, Koranen och Paradise Lost) och därefter försöka vidga mina vyer en aning. Vem vet, nästa års nobelpris kanske jag har bra koll på?

Arfert

Facit
Doris Lessing fick det, det var en överraskning!

Trodde aldrig hon skulle komma på fråga, efter att hon skrev SF på 80-talet. Vem får nästa? LeGuin? :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Doris Lessing fick det, det var en överraskning!

Trodde aldrig hon skulle komma på fråga, efter att hon skrev SF på 80-talet.
Tja, jag tror att om han inte dött så skulle även Kurt Vonnegut kunnat vara en kandidat.

Lycan

Hero
Som en liten motvikt vill jag bara tillägga att jag tycker att Elfriede Jelinek är en fantastisk författare.

Så, nu har jag motviktat.

- L

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Trodde aldrig hon skulle komma på fråga, efter att hon skrev SF på 80-talet.
Mjä, samma här. Äntligen kan man iaf gå runt och säga att man faktiskt läst något av en nobellprisvinnare =)

Nightowl

Champion
Doris skrev aldrig SF enligt henne själv, eftersom SF är sådan där löjligt fjanteri med robotar och raketer... :gremsuck:

Och eftersom Harry Martinsson, mest känd för en SF-opera, John Steinbeck (fantasy) och Rudyard Kipling (såväl SF som fantasy) fått priset, är jag inte allt för förvånad...

Erik

Olle Linge

Snigel
Doris skrev aldrig SF enligt henne själv, eftersom SF är sådan där löjligt fjanteri med robotar och raketer...
Åh, vad jag irriterar mig på författaren som är för fina för att sorteras som alla andra författare, alternativt har så dålig koll att de inte vet vad de pratar om. Det finns ju tyvärr rätt många exempel på saker som rätt uppenbart är SF (eller fantasy), men som förnekas av författaren själv. Margaret Atwood är väl ett annat bra exempel, men hon kanske "bekännt" numer?

Och åter till själva priset. Om man känner för att läsa någon bok av henne, kan ni som har läst något rekommendera någon speciell? Allt vi kom fram till vid gårdagens spelmöte var att Gurgeh hade läst en tredjedels bok och sedan tröttnat, så jag hoppas någon annan har ett mer matnyttigt tips.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Doris skrev aldrig SF enligt henne själv, eftersom SF är sådan där löjligt fjanteri med robotar och raketer...
Har du en källa där hon själv förnekar det? Jag har nämligen fått för mig att hon gått mot strömmen lite där genom att inte skämmas för sig, men jag kan ha fel.

"What they didn't realize was that in science fiction is some of the best social fiction of our time" har hon iaf sagt om sina kritiker...