Oscar Silferstjerna
Sjunger i duschen
Något nytt om när numret kommer? Borde vara dags snart...
Hmm, var det inte du som skulle intervjuat oss om Haragada i våras?Bengt Petter said:Intervjuer med spelskapare ser jag gärna mer av i Fenix! Kanske något längre med Kalejdoskop-gänget
Jo, och den tanken har jag inte släppt. Det är alltså till temat i nästa års första nummer.Dimfrost said:Hmm, var det inte du som skulle intervjuat oss om Haragada i våras?
Det är nästa nummer som blir ett temanummer.Var det verkligen ett temanummer? Vad var temat?
Damn...
Kul att du gillade den! Jag och Petter klurade på det hela sedan i sensommaren och det blev riktigt bra (även om en vända korr till hade skadat). Vi får se om vi släpper fler settings till Noir. En lös tanke, bland alla andra, är att bryta loss Sandukar/Imperiet och skapa ett Noir Regelbok som bara är just regler med stöd för massor av olika settings. Petter och jag har på varsitt håll moddat fram en rätt fungerande fantasy-version av regelverket (en med fokus på mörk Warhammer/Gemini-fantasy och en med fokus på Lord of the Rings-fantasy). Vi får se. Vi jobbar så löjligt mycket båda två så det är svårt att få tiden att räcka till.Bengt Petter said:Några spontana intryck:
- Bladerunner-settingen till Noir verkar klockren, faktiskt intressantare än Sandukar. Gillar berättelseuppslagen och de filmtrogna illustrationerna. För övrigt ett koncept jag verkligen gillar: bilaga med ny setting till ett redan existerande regelverk. Skulle gärna se mer till just Noirs regler. Trakorien-setting kanske? Eller en maffiasetting? Eller något helt bisarrt, typ TV-serien Dallas. Finns mycket att göra. Och som sagt: systemet finns ju redan.
Intervjun var halvintressant och väldigt lång med upprepningar. Jag tycker det verkar vara synd att regelverket inte verkar föra utvecklingen framåt utan att det är rätt klassiskt. Numera är jag intresserad av hur regelverk skapas så att de känns moderna och fräscha, sammankopplade med spelets ambition och målsättning, samt ger stöd för både spelare och spelledare att spela just det spelet som spelas. Dock tröttnar jag snabbt på indie-köret - jag vill ha visst mått av simulationism (även om det är lite), lite crunch men mycket känsla av att reglerna är gjorda för spelet som spelas. Kan tilläggas att mycket få spel får godkänt av mig på den fronten dock.- Intressant intervju med Anders Blixt. Jag är visserligen lite trött på vurmen för Äventyrsspelsgänget (ja, jag vet att de har gjort en helt banbrytande insats för spelsverige), men det här var bra. Intervjuer med spelskapare ser jag gärna mer av i Fenix!
Jag ska inte sticka under stol med att jag ar betydligt mer intresserad av att skapa spelvarldar an spelsystem, vilket sakert marks i Wolframfastet. Eftersom jag ar bade nyfiken och tamligen prestigelos vore det kul att fa hora vad/hur du anser att jag borde ha gjort istallet? Jag tar garna emot feedback som gor mina pahitt mer intressanta.Intervjun var halvintressant och väldigt lång med upprepningar. Jag tycker det verkar vara synd att regelverket inte verkar föra utvecklingen framåt utan att det är rätt klassiskt. Numera är jag intresserad av hur regelverk skapas så att de känns moderna och fräscha, sammankopplade med spelets ambition och målsättning, samt ger stöd för både spelare och spelledare att spela just det spelet som spelas. Dock tröttnar jag snabbt på indie-köret - jag vill ha visst mått av simulationism (även om det är lite), lite crunch men mycket känsla av att reglerna är gjorda för spelet som spelas. Kan tilläggas att mycket få spel får godkänt av mig på den fronten dock.
Vilka spel då, nyfiken...Kan tilläggas att mycket få spel får godkänt av mig på den fronten dock.