Nekromanti Årets tråd om årets nobelpris i litteratur

Marukusu

Hero
Re: Om genreskapande

"Sedan är det en bunt epigoner som listat ut att om de kopierar hans koncept kan de sälja tusentals böcker utan att behöva besitta någon större litterär begåvning, och det har skapat en genre."

jag skulle naturligtvis ha skrivit att han skapat dussin-fantasygenren, som är en enorm kraft att räkna med rent litterärt och som mer eller mindre ligger bakom dungeonbashing rollspelandet som vi alla älskar.

Gällande Shakespeare, Dostojevskij, Kafka och de andra allmänt hyllade författarna - sure, varför inte? De har ju om inget annat satt mer prägel på världslitteraturen än t.ex. Doris Lessing.

Fast de riktigt coola författarna avstår från att ta emot Nobelpriset, som Sartre. Såna författare är de som verkligen förtjänar priset.

Dimfrost

Special Circumstances

Marukusu said:
Gällande Shakespeare, Dostojevskij, Kafka och de andra allmänt hyllade författarna - sure, varför inte? De har ju om inget annat satt mer prägel på världslitteraturen än t.ex. Doris Lessing.
Varför inte? För att det skulle bli helt omöjligt att göra urvalet. Okej, de första borde väl gå till Shakespeare, Homeros (om han har funnits), Dante, Cervantes och Vergilius, men hur säljer man mellan Borges och Montaigne, mellan Dostojevskij och Proust, mellan Goethe och Milton? Det blir ännu ohyggligt mycket mer godtyckligt än sättet på vilket urvalet bedrivs idag.

Kropotkin

Warrior
Ackerfors said:
...dock trodde jag redan förra året att Amos Oz skulle vinna (då aktuell med "Hur man botar en fanatiker") och tror det fortfarande.
Skall man vinna nobelpriset för att ett medelmåttigt kåseri prackas på svenska skolungdomar?!

Arfert

Facit
Jag röstar på STAN LEE !! Skaparen av det största (och mest detaljerade?) litterära verket i mänsklighetens historia; Marvels Universum! Och man kan ju knappast underskatta hans influenser på världskulturen heller...

Ymir

Liten kantbaron
Vi har i upprepade diskussioner på IRC kommit fram till att DCs universum torde vara det större av de båda, givet att det är mycket äldre än Marvels. Så...öh...vem ligger bakom DC?

- Ymir, hävdar

Ymir

Liten kantbaron
Kerstin Ekman borde få priset - får akademiledamöterna rösta på sig själva?

Inte ens ett nobelpris hade väl fått henne att försonas med akademin, förvisso...jag hoppas hon hade gjort en Sartre tillochmed, kool som hon är, tanten.

Annars secondar jag Dnalor ang. Nikanor. Där har vi en snubbe som behöver uppmärksammas (för annat än sina påstådda griftefridsbrott). Horace Engdahl har visst talat ut om honom tillochmed:

"I lärdom överträffar han de flesta av sina generationskamrater i den svenska litteraturen. Han deltar i förnyelsen av de värden som han förbannar, och antagligen förstår han det, därav det kalla raseriet."

- Ymir, lägger sin röst

Ymir

Liten kantbaron

Okej, de första borde väl gå till Shakespeare, Homeros (om han har funnits), Dante, Cervantes och Vergilius
Och Enheduanna och Li Bai och Luo Guanzhong...det finns säkert nån arab som borde inkluderas också.

- Ymir, tycker inte akademin är -så- eurocentrisk...

Arfert

Facit
DC är fusk, man slängde ihop olika fristående serier till ett universum efter hand... Marvel är tänkt som ett universum från början... Därav Stans pris.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Dimfrost said:
Okej, de första borde väl gå till […] Dante […]
Jag vill tacka mamma, pappa och alla andra som gjort det möjligt att …

Krille

Super Moderator

Nejnejnej, det där är Oscars-galan. Vid nobelpriset får du skaka tass med kungen, äta middag i TV och sedan spekulera i TV, men du får fanimej inte hålla tacktal!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Är du Magdalena Ribbing, eller?

Dimfrost

Special Circumstances
Visst får akademiledamöterna rösta på sig själva. De kanske har lärt sig att låta bli nu, men både Verner von Heidenstam, Harry Martinson och Eyvind Johnson satt i Akademien när de fick priset.

Dimfrost

Special Circumstances

Nädå, det är bara jag som är så eurocentrisk. Jag har knappt hört talas om en enda av de du nämnde. :gremsmile: (Li Bai kände jag igen när jag wikipediade, men jag hade inte kunnat säga något om honom.)

Storuggla

Champion

"Nejnejnej, det där är Oscars-galan. Vid nobelpriset får du skaka tass med kungen, äta middag i TV och sedan spekulera i TV, men du får fanimej inte hålla tacktal!"

Men du får hålla ett anförande vid middagen!

Storuggla, då får du tala om vad du vill - Björnar, apor och troll till exempel

Ackerfors

Alas, your rapids!
Bortsett från att jag inte håller med om din bedömning av boken så har han varit aktiv författare sen 60-talet och producerat en rad titlar. Priset är dessutom skönlitterärt, vilket rimligen diskvalificerar vissa av hans verk från hela hans författarskap. Men med tanke på vilka författare som valts tidigare och deras politiska laddning (Orhan Pamuk, Harold Pinter, Imre Kertész, Gao Xingjian och till viss del Doris Lessing och Elfriede Jelinek) så är det knappast orimligt att tippa en politisk författare till.

Dimfrost

Special Circumstances
Vetefan hur skönlitterärt priset är, egentligen. Akademien använder väl en väldigt vid definition av litteratur som inkluderar journalistik, till exempel. Eller minns jag alldeles fel nu?

Ackerfors

Alas, your rapids!
I en diskussion om Claudio Magris jag hörde (på Rapportmorgon, om det spelar någon roll) talades det om att Magris inte var särskilt lämpad för priset (de tyckte hans skönlitterära författarskap var svagt) men att han var mer än lämpad om de skulle inkludera essäistik på ett annat sätt (vilket är konstigt att det inte är och bra om de gör). I definitionen av priset är ju Nobels egna ord "den som inom litteraturen har producerat det utmärktaste i idealisk riktning" vilket inte egentligen säger att det måste handla om skönlitteratur. Och för att knyta ihop det här förvirrade inlägget så kan jag avsluta med "jag vet inte, det är bara så jag uppfattat det". :gremsmile:

Kropotkin

Warrior
Jag har då inget emot politiska författare, tyckte bara att Amos Oz' korta och för all del lättlästa (den riktiga anlednngen till att skolungdomar fick den?) kåseribok inte var vidare bra.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jean-Marie Le Clézio

Jean-Marie Le Clézio. Där ser man... :gremsmile: Jag är inte lika förvånad som förra året. Hans livshistoria verkar intressant och hans författarskap likaså, även om jag inte har så stor koll än. I år var det åtminstone någon som var med i diskussionen.