Idén att skriva ett satirspel på Harlquins historiska romaner har lekt i mitt huvud i flera år nu. Spelet skulle alltså vara uttalad satir, med regler som förstärkte känslan av genréns klicheer och huvuddrag.
För er som inte är bekant med detta stycke kvalitetslitteratur så är alltså Harlequin Historisk romansböcker menade att läsas som tidsfördriv av verklighetsfrånvända kvinnor och flickor. Berättelserna är alla upplagda på samma sätt. En flicka, endera adlig eller mycket fattig (men adlig utan att veta om det), möter en Man med stort M som hon först avskyr/fruktar av ena eller andra anledningen men sedan faller djupt och svårt in lööööv med. Han avskyr eller misstror henne tillbaka, men hans känslor vänds också någonstans i mitten av boken åt det ömmare hållet, de genomlider svartsjukedraman och konspirationer från Den Väldigt Onde Ondingen som alltid finns med och lever till slut lyckliga i alla sina dagar. Karaktärutvecklingen är också alltid den samma. Hon är första självständig och vilse för att i slutet av boken ha slagit sig till ro, lugn och trogen vid sin makes sida, han är alltid en hård krigare, emotionellt sluten från att tidigare blivit sårad/sviken av en kvinna. Hjältinnan ger honom livet tillbaka och lär honom vad det är att älska igen. I slutscenen kan han skratta och vara glad, och hon står troget vid hans sida.
Allting är välrigt romantiskt, passionerat, fantastiskt och världsomvälvande. Dramaturgin överdriven och direkt fånig utanför sin kontext. Men, å andra sidan så är det knappast unikt för Harlequin. *hosthost*D&D*host*
Tanken är att i Harlequin - the game skapa ett system där egenskaper är baserade på rollisens plats i historien som utvecklats efter de stereotyper som alltid finns med i de här berättelserna (tydligt baserat på en 5p A-uppsats jag skrev om mansbilderna i genrén). De ska vara tydligt könssegregerade in absurdum och kunna has i grova drag på tre nivåer: Hjälte/Hjältinnanivå, Birollsnivå och Statistnivå. En hjälte som har egenskapen "stilig" är alltså alltid stiligare än en Biroll som har samma egenskap, för att skapa effekten att hjälten helt enkelt är mer superlativ på allt. Samma sak gäller för negativa egenskaper som "svartsjuk" eller "våldsam". Hjälten/hjältinnan är alltid mer av allt än biroller och statister.
Tanken är inte att spelet ska vara något man gör kampanjer av, snarare att enkelt kunna slänga ihop ett roligt scenario över några fjolldrinkar en kväll när man sitter ett par rollspelare och hänger.
Så, vad tror ni? Kan det bli nåt skoj eller ska jag lägga tanken på hyllan?
För er som inte är bekant med detta stycke kvalitetslitteratur så är alltså Harlequin Historisk romansböcker menade att läsas som tidsfördriv av verklighetsfrånvända kvinnor och flickor. Berättelserna är alla upplagda på samma sätt. En flicka, endera adlig eller mycket fattig (men adlig utan att veta om det), möter en Man med stort M som hon först avskyr/fruktar av ena eller andra anledningen men sedan faller djupt och svårt in lööööv med. Han avskyr eller misstror henne tillbaka, men hans känslor vänds också någonstans i mitten av boken åt det ömmare hållet, de genomlider svartsjukedraman och konspirationer från Den Väldigt Onde Ondingen som alltid finns med och lever till slut lyckliga i alla sina dagar. Karaktärutvecklingen är också alltid den samma. Hon är första självständig och vilse för att i slutet av boken ha slagit sig till ro, lugn och trogen vid sin makes sida, han är alltid en hård krigare, emotionellt sluten från att tidigare blivit sårad/sviken av en kvinna. Hjältinnan ger honom livet tillbaka och lär honom vad det är att älska igen. I slutscenen kan han skratta och vara glad, och hon står troget vid hans sida.
Allting är välrigt romantiskt, passionerat, fantastiskt och världsomvälvande. Dramaturgin överdriven och direkt fånig utanför sin kontext. Men, å andra sidan så är det knappast unikt för Harlequin. *hosthost*D&D*host*
Tanken är att i Harlequin - the game skapa ett system där egenskaper är baserade på rollisens plats i historien som utvecklats efter de stereotyper som alltid finns med i de här berättelserna (tydligt baserat på en 5p A-uppsats jag skrev om mansbilderna i genrén). De ska vara tydligt könssegregerade in absurdum och kunna has i grova drag på tre nivåer: Hjälte/Hjältinnanivå, Birollsnivå och Statistnivå. En hjälte som har egenskapen "stilig" är alltså alltid stiligare än en Biroll som har samma egenskap, för att skapa effekten att hjälten helt enkelt är mer superlativ på allt. Samma sak gäller för negativa egenskaper som "svartsjuk" eller "våldsam". Hjälten/hjältinnan är alltid mer av allt än biroller och statister.
Tanken är inte att spelet ska vara något man gör kampanjer av, snarare att enkelt kunna slänga ihop ett roligt scenario över några fjolldrinkar en kväll när man sitter ett par rollspelare och hänger.
Så, vad tror ni? Kan det bli nåt skoj eller ska jag lägga tanken på hyllan?