Nekromanti Åsikter om Codex 08

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag undrar lite över folks åsikter om Codex 08.
Själv så tycker jag att den blivit mycket snygg layoutmässigt sätt. Det blev mycket dataspel men det kunde man ju vänta sig. Det fanns dock rätt så gott om rollspel.
Har inte hunnit kolla igenom så mycket men skulle vilja veta vad folket tycker..

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag brukar inte vara den som klagar men var det inte lite väl mycket dataspel?! Jag tycker det är jättekul med en s.k. livsstilstidning men det håller ju på att bli en datortidning med lite rollspel och lite filmer. Det gillar jag inte!

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Det bästa med Codex är inte innehållet utan layouten. Det enda som layoutmässigt inte faller mig i smaken är omslaget men de har ju visat villighet hittills att pröva olika stilar så så småningom kommer de nog träffa rätt.

Innehållet är som det alltid varit av varierande kvalite och nytta. Kändes skönt att det var med mer rollspel än i förra numret och de elektroniska spelen känns inte så dominerande som de var i nummer 7. En del av innehållet verkade ha hamnat fel, speciellt nyheterna om Star Wars-filmen, serierna och rollspelet som dök upp i datasektionen. Sen kan jag ju tycka att Krilles lilla anekdot om rollspelens fysiska storlek är mer lämpat för sista ordet-spalten.

Mer stavfel än förra numret verkar ha slunkit med och det är trevligt att det drivs med särskrivningar för att sedan presentera några för oss läsare (och då menar jag inte i svaret till insändaren.)

Betyg:
Innehåll: 3
Grafik: 4
Användbarhet: 3
Pris: 3

PS. Herrar layoutare, nu när jag prisat er layout får jag tillbaks mina serier? :)


Daniel "Warduke" Schenström
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
ja du.. här tuffar man in på forumet och tänker lägga ett inl'ägg om MITT första codexnummer... men, det fanns redan tre stycken, typ..jag hade ytterst låga förväntningar på numret, men när jag ser det oerhört läckra omslaget och att det faktiskt ÄR en riktig tidning (snarare ett magasin, skulle jag påstå, iaf) så lyser hoppets låga...
nu till kritiken (se den som positiv eller negativ, ni väljer)
omslaget: läckert vid första anblick, lite VÄL mycket Playstationmagasinet och Super Play över det, bara...
innehållet: som tidigare nämnt, mer datorspel än vad jag förväntat mig, men en bra blandning trots allt. stavfel och särskrivningar är petitesser JAG inte bryr mig om iaf...MYCKET roliga kommentarer vid bilderna.. NÄSTAN i klass med PCGamers.. (en snubbe som står med en minigun mot höften så det ser ut som en penis och så står det: Elefantsjukan kan slå till på de mest absudra ställen (eller nåt likannade) och jag garvade iaf ganska länge åt den (tack PCG!) men, de var iaf kul i Codex oxkså...layoutmässigt är den också väldigt lik PCG... artiklar i mitten, och spalter på sidorna... jag tycker iaf det är jobbigt att läsa så.. kolla in PC För Allas layout... den är dödens bra IMHO... sammanfattnignsvois: en bra tidning.. kommer nog fortsätta prenumerera på den.. BTW hur kommer prishöjningen att påverka min prenumeration? jag betalade det gamla priset 110:- för sex nummer, och när ni höjt lösnummerpriset skriver ni, kommer niu höja prenpriset också? även för de som betalt redan? det står säkert i nått avtal nånstans med juridisk goja som jag iaf inte läst... inte för att jag inte har råd med en prishöjning, men eftersom det redan är inbetalt osv... tacksam för svar!
MVH
Lycklig ägare till Codex 008...Fogge

Jag vet att jag har rätt!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Prenumerationspriset

Prenumerationspriset är också höjt, men detta är ett skydd som just prenumeranterna har...de som hade en prenumeration slipper höjningen för de nummer de betalt för, men när den sedan förnyas så gäller det nya priset.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Besvikelse... alldeles för lite rollspel. Det vore roligt med lite balans. Nåja jag menar att det vore kul med lite mer bordsrollspel - hade jag nu inte vunnit prenumerationen så skulle jag överväga att sluta med min prenumeration.

Layouten är i mitt tycke för "spräcklig". För mycket på en gång. Ni får tänka på en gammal dams ögon, dem klarar inte alltför mycket trassliga sidor.

Men, men.... jag får väl försöka få fatt i Runan och se om den är bättre...


Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kommentarer på kommentarer

Jag hatar kommentarena i Codex.
Jag mår illa varje gång jag läser en.
(Typ.)


PCG:s kommentarer är det däremot _KLASS_ på.
Faktum är att jag tycker att alla tidningars
kommentarer är väldigt löjliga utom PCG.
/images/icons/crazy.gifÅååh PCG!


(Kanske borde nämna att jag hatar löjliga små pratbubblor
folk sätter på kort.)



Fågelskådarna insåg att de var fel män på fel plats
-En klassiker!
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Dataspel i TV

Ni som hävdar att dataspelsidorna i codex är dåliga har uppenbarligen inte sett tv-programmet wimans på ztv, eller läst vecko revyns dataspels-recentioner!
Wimans går ut på att de inte får igång spelet och att recensenten står och stammar och i vecko revyn så står det vad spelet heter om sen är det en liten bild brevid....

För er som tycker det är konstigt att dataspel är med i en speltidning så måste det vara ännu underligare att dataspel är med i en tjej-tidning. tjejer är väl inte intresserade av dataspel??

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
Till Codexansvariga: Glad men orolig!

Denna kombinerade oro å glädje delas av många kan jag tillägga...
Glad eftersom det har blivit en MYCKET stilfull och välgjord tidning, orolig då jag ser vartåt koncentrationen verkar
barka, nämligen datorspel i ALLMÄNHET. Att ha med datorspel är ju bara kul, och jag skulle även kunna gilla
en såpass stor del datorspel som det är nu om det enbart rörde sig om rollspel på dator, eller spel med ngn direkt
anknytning till rollspel/figurspel (tex Warhammer-spelen & Fallout:tactics), men nu verkar Codex luta åt att
göra denna recensionsbit snarlik vilken annan datatidning som helst, vilket gör mig besviken. =(
Spel som Tribes 2, Undying, Severance, Black & White har ingenting å göra i Codex tycker jag, dem kan jag läsa
lika bra recensioner om i 2a tidningar. Det ni kan ge är ju expertrecensioner på CRPG's!
Detta i kombination med att det direkta rollspelsmaterialet har ungefär samma antal sidor ända sen de betydligt
tunnare Codex 4-5, ja tom mindre tror jag, i feta 132 sidors Codexen ---> MER ROLLSPEL ÅT FOLKET!!!
Att ni i ledaren skriver att ni "behållt rötterna" är dock nästan en bekräftelse på att ni är medvetna om att ni inte
prioriterar rollspel o 1a hand nåmer, och inte ens på delad första plats, eller?
Nu har ju det underbara 29 kronors priset behållts varför jag kan förlåta er, men om priset snart höjs till förmån för
det ökade sidoantalet som inte ger en sida mer rollspel, då blir jag riktigt lessen och innåtvänd.

//LOBO, som älskar Codex ändå

<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
jämför med PCgamer, inte wimans

Vi jämför naturligtvis med tidninga som PCgamer och inte wimans eller Frida.
PCgamer har bättre recensioner på allmänna spel än Codex, men codex skulle med sin rollspelskunskap kunna
ha speciellt intressanta recensioner på olika rollspelsrelaterade dataspel och koncetrera sig på det.
Black & White... Bah! Sådana spel har inget å göra i Codex enligt mitt tycke.


<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
>"..bli en datorspelstidning med lite rollspel & filmer"

Precis!
Skulle skrivit det istället för hela mitt långa inlägg =).
Det vi alla(?) vill se är ju en ROLLSPELStidning med lite datorspel & filmer.

//LOBO

<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Ja, det kommer mer ny film och dataspel än det gör rollspel, men det kommer mer musik och serietidningar också. De kanske också borde föräras mer sidor så att vi slipper ha så mycket rollspel i tidningen? ;)

Daniel "Warduke" Schenström
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
Re: PCgamer 008

Jag har läst alla PCgamer sen de började ges ut från pärm till pärm, och de är bra. Men då är jag oxo 100%
PC-spelare och rör aldrig en consol. =)
Jag har inte spelat B & W, sett demos, men poängen jag försökt få fram i en annan post oxo är att den TYPEN av
spel som tex B&W representerar inte känns hemma i Codex för mig. B&W har inget å göra med varken rollspel
eller figurspel.

<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

LOBO

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
29
Location
Umeå
>"det kanske kommer fler nya filmer och nya dataspel, än vad det kommer nya rollspel."

Självklart gör det det, men det har mkt lite med saken å göra, Codex är i grunden en rollspelstidning, och skall
därför täcka det området i 1a hand - det finns ju ingen annan tidning på området! Det finns redan en drös
dataspelstidningar, vi behöver inte en till, synnerligen inte på bekostnad av den enda rollspelstidningen.

<> Insanity isn't that bad, as long as you have someone to share it with <>
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Missil

<em>"en tidning jag gillade var Missil."</em>

Den skrev jag också för. :) (Jag är skyldig till recensionerna av Undying, Tribes 2 och Dragonriders i senaste Codex)

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 
Top