Nekromanti Åsikter om FATE?

NilsK

Ligist
Vi i Fria Ligan håller på med en del spelprojekt och med det kommer ju en del regelsnickrande och då är det naturligt att titta redan existerande system. Ett av dem är Fate som man väl kan säga slog igenom med Spirit of the Century och sedan har vidareutvecklats med spel som Diaspora och The Dresden Files.

Vi gillar Fate; skalbarheten, karaktärsfokuset och snabbheten är väldigt tilltalande. Nu undrar jag lite vad ni har för erfarenheter och åsikter om Fate. Har du spelat det, i så fall hur fungerade det för dig? Vad gör det bra och vad är mindre bra?

Arfert

Facit
Fate är både lätt och inte lätt. Nar jag testat det på folk (starblazer) så var ju exempelvis att skapa karaktärer görlätt. Däremot hade de lite svårt att greppa saker som aspects i actual play. Summa summarum: bra system för lite mer rutinerade spelare. Men ska man köra med nybörjare så bör i alla fall GM vara "veteran".

Eksem

Champion
Jag vill minnas att jag inte gillade SotC alls, men jag är inte helt hundra på vad problemet var :/

Jag tror min huvudsakliga hangup var samma som i Nobilis, att man använder poäng för att göra det man skapat rollpersonen för att göra. Det blir ju ingen resurshantering att tala om, och som system för talutrymme är det i bästa fall klumpigt. Det enda som händer är att man håller tillbaka sitt karaktärskoncept istället för att bejaka det. I Nobilis så finns det åtminstone en tänkt återladdningsloop som gör att man måste söka konflikt för att få nya poäng (vilket var otroligt klumpigt i faktiskt spel), men i SotC finns det ingenting sådant vad jag minns?

Vet inte om andra uppdateringar av systemet har löst det här, men jag betraktar det som ett så stort grundfel att jag tycker att SotC är helt ospelbart.

Jag minns det också som att det var en alldeles för omfattande bok för att vara ett pick up game, men det är jag ganska säker på inte är systemets fel.

KostaFriaLigan

Warrior
Tror du det finns något sätt att göra det lättare för SL och spelar? För min del har det jag läst varit oerhört segt och jobbigt att plöja [Diaspora].

Necross

Swashbuckler
+1 här, jag skulle också vilja veta mer om wrnu-folks erfarenheter av FATE. Läser "Legends of Anglerre" just nu och skulle gärna testa det, men vetefanken om ens de mer erfarna spelare jag känner skulle klara att hantera Aspects m m. Det är ganska långt från tradspel.

Arfert

Facit
kosta said:
Tror du det finns något sätt att göra det lättare för SL och spelar? För min del har det jag läst varit oerhört segt och jobbigt att plöja [Diaspora].
Nej, det krävar bara mer fantasi och spelare som är engagerade för att det ska funka bra. Annars ramlar det ihop.

SotC var för övrigt överreklamerat. Ett dussinspel.

Arfert

Facit
Necross said:
+1 här, jag skulle också vilja veta mer om wrnu-folks erfarenheter av FATE. Läser "Legends of Anglerre" just nu och skulle gärna testa det, men vetefanken om ens de mer erfarna spelare jag känner skulle klara att hantera Aspects m m. Det är ganska långt från tradspel.
Skulle vilja testa Legends... med ett vant gäng, gillar stuket. Men är lite rädd för det. Kan man modda Fate så det blir mer trad så folk kan spela det?

Necross

Swashbuckler
Arfert said:
Skulle vilja testa Legends... med ett vant gäng, gillar stuket. Men är lite rädd för det. Kan man modda Fate så det blir mer trad så folk kan spela det?
Mmm, kanske kan man börja med ett enklare system, eller friform, och liksom "fasa" in FATE-mekanismerna pö om pö. Men jag har lite samma känsla som för Burning Wheel - det verkar coolt, men det är komplicerat att lära sig.

Arfert

Facit
Jag har en idé om hur man gör om BW som trad (har kört det som det), funkade utmärkt, var kul och way lättare. Men det kanske man kan starta en annan tråd om.. om man orkar. Kanske snor tankar och lägger in dem i Saga 2.0.

Det lilla jag sett om Burning Wheel Gold som tydligen nyss kommit ut är att reglerna är bättre strukturerade så att de är lättare att lära sig. Jag är sugen på att köpa det själv - inte för att det lär bli av att spela det de närmaste åren, men man borde ju ha det i hyllan.

peta

Warrior
Vi är några stycken som kör Legends of Anglerre för tillfället. Tycker inte det har varigt några problem för spelarna att greppa aspekterna. Delvis kan det bero på att vi kör ganska korta omgångar så att de sällan hinner få Fate brist. De är lite dåliga på att compella sina aspekter för att få Fate poäng. Vi har dock en eldmagiker med aspekten Oooops och 'Saknar sinnnen för proportioner' som orsakat några ordentliga bränsår på sina kamrater när han försökt rädda dem.
Det tar några omgångar att få balans på positiva och negativa aspekter men om man är lite snäll som SL och låter dem byta flera i början så löser det sig snart.

Mitt största problem är snarare alla stunts. Dels gör det att det är massa regler att hålla ordning på. Onödigt många tycker jag i ett annars snabbt system. För spelarna är det OK för de kan alltid anteckna de fyra eller så som de har på formuläret. Men när man ska skapa slp:s on the fly tycker jag det kör ihop sig och det blir massa tråkigt bläddrande i boken.

Mitt råd är att spela det för det är ett snabbt och roligt system, ta det bara ett steg i taget. Börja med enkla karaktärer utan konstiga stunts, strunta i magin och lägg på allt eftersom spelarna och rollpersonerna blir bättre.

peta

Warrior
Kan man modda Fate så det blir mer trad så folk kan spela det?
Tycker att Fate är ganska trad, förutom att man har slump i mitten och lite mer möjligheter att påverka sitt resultat möjligen. Annars är det ju inga konstigheter som man inte stött på i BRP eller D&D tidigare tycker jag.

NilsK

Ligist
Intressant att höra hur det gått i spel! Att stunts är knepiga att hålla koll på kan jag definitivt tänka mig. Det där är en utmaning i många rollspel dock, att behöva plugga in en massa talents/stunts eller vad det kan vara för att kunna hantera SLP:s i spel är ett otyg.

Upplever du att spelsystemet är "synligt" och hamnar i vägen för berättelsen på något sätt eller underlättar reglerna den narrativa aspekten på ett bra sätt?

Christoffer

It's all pig.
Helt klart. Håller med till fullo. Fate är väldigt mycket traditionellt Right to Dream-spel, aspekter gör förvisso karaktärer mer synliga men de är också där mer för att bekräfta en genre, en stil, en värld eller en typ av karaktär än att vara fokus för dramatiska skeenden, stegrande konflikter som någonstans mynnar ut i en berättelse.

Ulfgeir

Swashbuckler
Grundiden med Fatesystemet är intressant och det gör möjlighet till spännande rollpersoner som är lite mer öppna. Dock märkte jag i SotC att det funkar dåligt om inte alla gör sina rollpersoner samtidigt, samt att själva systemet kommer ivägen för spelandet med alla stunts. Möjligt att det är en vanesak.

/Ulfgeir

NilsK

Ligist
På vilket sätt funkar det dåligt om man inte gör sina rollpersoner samtidigt? Är det ett större problem än i andra rollspel menar du? Man kan ju med visst fog hävda samma sak om de flesta rollspel på marknaden.

Christoffer

It's all pig.
SotC är ju skapat för att en hel spelgrupp ska slå sig ner, skapara karaktärerna tillsammans för att sen fungera som ett pickupspel. De som kan dyka upp ett visst spelmöte kör sina karaktärer, SL gluttar på deras aspekter, väljer ut ett par tre och skapar en snabb prepp kring just dem, och sen kör man.

Skapar inte alla sina karaktärer tillsammans så finns ingen koppling mellan karaktärerna och en viss dynamik kommer försvinna. Bara det att man kommer ha dålig koll på varandras aspekter tror jag kan vålla problem, men också att man missar att alla karaktärer är länkade både genom gemensam backstory och aspekter. När Green Dragon rånar en bank, och jag har honom som min nemesis och han till höger om mig spelar kvinnan som räddade mig från samme gröne drake i när hon gästspelade i min novell, jag har "Green Dragon, this time you die!" och hon har "Under näsan på den gröne draken" så kommer det samverka och göra att backstoryn blir lite mer levande. Hon kommer ba "Så, här är jag igen, räddar dig från den gröne draken" och jag ba "Nej! Inte den här gången! Den här gången flyr vi inte! Den här gången slåss vi!!!" osv....

Hrimfar

Veteran
Necross said:
Vi har börjat spela Anglerre i min grupp som alltid spelat tradspel (detta är det första annorlunda vi testar någonsin - på mer än 10 års spelande). Det har varit jävligt segt att få alla att förstå hur aspects fungerar, men nu, efter det tionde spelmötet känns det som om alla har greppat det hela riktigt bra och det är väldigt roligt att spela. Det går att lära gamla hundar nya trick...

Mogger

Hipsteranka
Jag gillar Fudgetärningar väldigt mycket. Jag gillar hur de är kopplade till färdigheter/förmågor. Jag gillar inte aspekter så mycket, ekonomin är ganska tråkig. Jag gillar inte de FATE-spel som har asmånga stunts.

Ett FATE-spel med bättre aspektregler och utan massor av stunts tror jag skulle vara både roligt och enkelt. Oavsett om du är veteran eller nybörjare. Och det löser Tomas lätt! :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
Poppe said:
Helt klart. Håller med till fullo. Fate är väldigt mycket traditionellt Right to Dream-spel, aspekter gör förvisso karaktärer mer synliga men de är också där mer för att bekräfta en genre, en stil, en värld eller en typ av karaktär än att vara fokus för dramatiska skeenden, stegrande konflikter som någonstans mynnar ut i en berättelse.
Jo. Säkerligen väldigt mycket "traditionellt Right to Dream-spel", men inte tradspel va?