Nekromanti Åter igen låsta trådar...

RasmusL

Champion
Trådlåsning är ett otroligt dåligt verktyg och jag vill specifikt protestera mot det aktuella exemplet.

En varning utfärdas kl 20:40 och tre poster senare, kl 20:52 låses tråden. Varför? Om en person kliver över den utmarkerade gränsen (som f ö var otroligt otydlig och konstig i det att den utfärdades av en deltagare i diskussionen, något jag ställde en fråga kring strax innan låsningen) bör väl den enskilda personen straffas och inte alla som deltagit i tråden? Dåligt!

Visst var tonen i tråden kylig och visst förekom spydigheter men det förekom inga direkta personangrepp och diskussionen hölls on topic så jag är väldigt frågande kring varför tråden låstes?

Varför låstes tråden?

Anchorman

Swashbuckler
Det inlägg jag skrev efter moderingen postade jag innan jag visste om att modereringen hade kommit (jag skrev det alltså innan modereringen hade postats).

Tycker också detta är en skum låsning...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det är inget nytt att modereringar ibland skärps i efterhand. Det har hänt att någon fått en varning och sen ett litet tag senare (troligtvis efter interna diskussioner på moderatorernas forum, skulle jag tro) har samma eller en annan moderator gått och in uppgraderat det till en faktisk avstängning.

Så här uppgraderades en allmän tillsägelse till en trådlåsning. Det behöver inte ha med de _fyra_ inlägg som han dyka upp mellan de två.

RasmusL

Champion
Rymdhamster;n52293 said:
Det är inget nytt att modereringar ibland skärps i efterhand. Det har hänt att någon fått en varning och sen ett litet tag senare (troligtvis efter interna diskussioner på moderatorernas forum, skulle jag tro) har samma eller en annan moderator gått och in uppgraderat det till en faktisk avstängning.

Så här uppgraderades en allmän tillsägelse till en trådlåsning. Det behöver inte ha med de _fyra_ inlägg som han dyka upp mellan de två.

Det är inte bara kring det jag frågar heller, jag tycker att låsningen är allmänt konstig. För att vara ett så laddat ämne så tycker jag att tonen varit helt OK (jag är väl typ den som varit mest hetsig och då har jag faktiskt hållit mig borta från personangrepp och att glida OT) och om inte den här nivån är godkänd så är jag lite fundersam över hur det ska gå att diskutera ÖHT bortom medeltida bröd och svärd på ryggen?

Recca

Femme Fatale
Jag deltog bara lite i början men tycker det är skönt att slippa läsa nu. När det postas i den kan jag inte låta bli, men blir mest irriterad på vissa saker jag läser. Dessutom blir det väldigt få konstruktiva inlägg allteftersom tråden växer... Tycker det var ett fokus mest på ett gnabb mellan de som betedde sig mer irritabelt mot slutet, medan de som skrev smarta inlägg ignorerades av samma individer. Been there done that. Det är ju ökänt lätt att få mig irritabel själv så kan inte riktigt skylla någon för att debattera i affekt. Sjukt skönt att ha kunnat sitta och läsa utan att ha känt ett riktigt behov av att delta. Tänker inte peka finger på någon som jag tyckt hållit sämre ton, men tror inte någon känner några tvivel om mina åsikter i den frågan.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL;n52297 said:
För att vara ett så laddat ämne så tycker jag att tonen varit helt OK
Medan jag tycker att tonen varit hätsk, otrevlig och hård Men potato - potato antar jag.

RasmusL

Champion
Rymdhamster;n52303 said:
Medan jag tycker att tonen varit hätsk, otrevlig och hård Men potato - potato antar jag.

Hypotes: De som störde sig på diskussionen var de som inte var delaktiga. Är det ett skäl till trådlåsning?

Krille

Super Moderator
Tråden hade dålig stämning redan från start. Trots tappra försök utvecklades inte tråden i någon konstruktiv riktning, utan drogs raskt ner i den dåliga stämningen igen. Tråden har genererat fyra modereringar utöver stängningen, varav de sista två under 20 minuter utspridda på två sidor. Eftersom denna täta skur av modereringar ignorerades så låstes tråden.

Observera att en stängd tråd inte är ett straff. En avstängning är ett straff på grund av regelbrott, och det kan mycket väl komma att skickas ut sådana. En stängd tråd är en hård nedkylning när tillsägelser i tråden inte fungerar. Vi tar till sådana när ni inte lyssnar på modereringar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att låsta trådar är ett bra verktyg, framför allt för "avkylning" av trådar som - likt den där - sedan länge degraderat till ett hätskt ställningskrig fullt av mer eller mindre öppna förolämpningar, osakligheter, direkta otrevligheter och så vidare. Tydligen behöver vi ha en och annan sån där skittråd ibland, men jag sörjer verkligen inte när de blir låsta.

Sen kan jag ha åsikter om moderatorer som först är otrevliga och kallar andra "okunniga" och sedan själva går in och modererar tråden, men det är jag det. Inget tecken på att tråden är en bra tråd, hursomhelst.

Vimes

Sillkung
Det bästa med tråden var att jag återupptäckte några gamla Maddox-texter som jag fortfarande tycker är roliga.

RasmusL

Champion
krank;n52308 said:
Jag tycker att låsta trådar är ett bra verktyg, framför allt för "avkylning" av trådar som - likt den där - sedan länge degraderat till ett hätskt ställningskrig fullt av mer eller mindre öppna förolämpningar, osakligheter, direkta otrevligheter och så vidare. Tydligen behöver vi ha en och annan sån där skittråd ibland, men jag sörjer verkligen inte när de blir låsta.

Sen kan jag ha åsikter om moderatorer som först är otrevliga och kallar andra "okunniga" och sedan själva går in och modererar tråden, men det är jag det. Inget tecken på att tråden är en bra tråd, hursomhelst.

Visst, men modereringen säger inte att tråden ska kylas av eller låsas upp.

...och "Men en sak är säker, jag delar härmed ut en ordentlig varning till alla inblandade i den här tråden. Ni borde veta bättre!"

Liksom...Va? :p

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL;n52306 said:
Hypotes: De som störde sig på diskussionen var de som inte var delaktiga. Är det ett skäl till trådlåsning?
Nja, jag störde mig även på diskussionen. Det ser jag inte som skäl nog (såvida inte själva temat för diskussionen bryter mot forumsregler). Om diskussionen förs på ett otrevligt sätt ser jag det däremot som skäl nog även om de som faktiskt är inblandade i diskussionen inte stör sig på det.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
krank;n52308 said:
Jag känner mig tvungen att påpeka att mitt icke-modererande inlägg i tråden handlade om den i trådstarten länkade filmen och den kritik som framförst mot superhjältebilden av journalister på tidningar som normalt inte bryr sig det allra minsta om superhjälteserier. Inte om något annat. Som tur är lyckades jag inte provocera någon så illa att de svarade på det jag skrev.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gurgeh;n52318 said:
Jag känner mig tvungen att påpeka att mitt icke-modererande inlägg i tråden handlade om den i trådstarten länkade filmen och den kritik som framförst mot superhjältebilden av journalister på tidningar som normalt inte bryr sig det allra minsta om superhjälteserier. Inte om något annat. Som tur är lyckades jag inte provocera någon så illa att de svarade på det jag skrev./tobias
Grejen är väl att eftersom du mycket väl vet att flera i tråden höll med om kritiken OCH är serienördar så var det du skrev -- och sättet du skrev det på -- rätt problematiskt. För mig låter det nämligen som samma slags konstruerande av all kritik såsom kommande från utomstående som gamergaters gärna pysslar med.

Jag blev oerhört provocerad, men hade vid det laget bestämt mig för att sluta delta i tråden. Hade jag fått anmäla ditt inlägg hade jag gjort det.

Menmen, jag ska väl sluta tjafsa om det. Har redan PM:at andra om saken.

Conan

انتفاضة
RasmusL;n52275 said:
Trådlåsning är ett otroligt dåligt verktyg och jag vill specifikt protestera mot det aktuella exemplet.

En varning utfärdas kl 20:40 och tre poster senare, kl 20:52 låses tråden. Varför? Om en person kliver över den utmarkerade gränsen (som f ö var otroligt otydlig och konstig i det att den utfärdades av en deltagare i diskussionen, något jag ställde en fråga kring strax innan låsningen) bör väl den enskilda personen straffas och inte alla som deltagit i tråden? Dåligt!

Visst var tonen i tråden kylig och visst förekom spydigheter men det förekom inga direkta personangrepp och diskussionen hölls on topic så jag är väldigt frågande kring varför tråden låstes?

Varför låstes tråden?
För att det är extremt lågt i tak på det här forumet. Mer konflikträdda moderatorer (och för den delen debattörer) får man leta efter.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Extremt lågt? Jag har alltid tyckt att det varit väldigt högt i tak.

Edit: Well, varierande mellan ganska högt och väldigt högt, beroende på moderatorernas humör och vad de inblandade ställt till med på sista tiden.

Ond bråd död

Swashbuckler
Gurgeh;n52318 said:
Jag känner mig tvungen att påpeka att mitt icke-modererande inlägg i tråden handlade om den i trådstarten länkade filmen och den kritik som framförst mot superhjältebilden av journalister på tidningar som normalt inte bryr sig det allra minsta om superhjälteserier. Inte om något annat. Som tur är lyckades jag inte provocera någon så illa att de svarade på det jag skrev.

/tobias
Jag tyckte det var ett bra inlägg.

Ond bråd död

Swashbuckler
Möjligheten finns förstås att ta liknande känsliga ämnen på det rebelliska punkforumet (som just nu är ett Hodor-forum :)). Där finns inga moderatorer (bara admins:)). Fördelen är att diskussionerna kan fortgå friare och att de som inte är inblandade slipper se eländet. :) Nackdelen är att känslorna kan spilla över på detta forum. Troligen är de flesta rätt matt efter sluspurten så det antagligen inte tar fart igen dock.

anth

Vetefan
RasmusL said:
Vad är bättre än trådlåsning?

RasmusL said:
Varningar delades ut:
21 November 2014, 18.45
22 November 2014, 00.20
23 November 2014, 16.16
23 November 2014, 20.11
23 November 2014, 20.40
Det är inte en varning, utan fem.

RasmusL said:
Jag tycker inte att tråden höll sig on topic. Alls. Jag anser att topic var Spindelkvinnans röv.
Och varför skriver ens folk kyligt eller spydigt när man kan uttrycka exakt samma sak utan att vara spydig eller kylig? Speciellt då tonen i tråden blir trevligare om man inte är kylig eller spydig.

Gränsen för vad man får och inte får skriva i en tråd är inte otydlig, utan glasklar.
De flesta (om inte alla) av de som deltog i den låsta tråden har varit forumiter i flera år och diskuterat i flera tidigare trådar som blivit låsta.
Det betyder att dessa forumiter vet precis vad som leder till låsta trådar.
Jag såg att en trådlåsning var på väg redan i förrgår. om någon säger att den inte såg det blir jag mörkrädd. På riktigt.

RasmusL said:
Varför låstes tråden?
Motfråga:
Varför har vissa forumiter så svårt att hålla sig till forumets regler?
Skulle vi göra en frågesport av den låsta tråden och be folk peka ut probleminlägg är jag säker på att minst 90 % skulle peka ut samma inlägg.

RasmusL said:
Jag tycker, precis som Rymdhamstern, att tonen var otrevlig. Jag deltog i tråden.

Conan

انتفاضة
Har inte följt tråden ifråga, men att inlägg inte skulle vara "on topic" verkar vara favoritursäkten för att låsa trådar eller utdela varningar här. Att det är en ursäkt är uppenbart då man i normalfallet inte verkar har några som helst problem med att diskussioner utvecklas eller evolverar.