Nekromanti Återkommande högtidsscenarion - utmaning?

solvebring

Superhero
Jag har försökt ett par gånger nu, men mycket, mycket löst. Jag tror t.ex. att jag försökte runt Halloween och Påsk eller hur det nu var... Skitsamma.

Nå, jag skulle vilja göra en återkommande utmaning för alla de högtider som vi firar i Sverige, mer eller mindre. Tanken är den att utmana folk inför varje högtid att skriva ett systemfritt, mindre scenario. Det med just högtiden som övergripande tema - och med underliggande teman som varierar från år till år. Detta så då göras i tid så att äventyren samt vinnarlistan kan publiceras lagom till själva högtiden.

Jag vet dock inte riktigt hur jag ska forma det...
- Hur man bör bedöma vinnare, vad man kan/bör vinna? Osv.
Kanske kunde man göra en deal med Fenix. Vinnarscenariot presenteras i det nummer som ligger närmast högtiden.

Är detta förövrigt en intressant idé?

Själv gillar jag i alla fall sådana scenarion och finner dem mysiga. Jag menar, vore det inte najs att med åren bygga upp ett växande arkiv med scenarion för Påsk, Midsommar, Halloween, Jul ... och vad vi nu firar i övrigt?
Vem skulle inte vilja samlas några dagar innan Jul, dricka lite varm glögg och spela ett inspirerande Jul-äventyr?

Nå, all input - kritik, råd och tankar, är välkomna. =)

Unfair

Hero
Vore coolt, skulle vilja ha ha en mer exakt lista på högtiderna dock. Det blir muppigt om man skriver lusia, kristhimelsfärd, valborg, påsk, jul, midsommar, hallowen, allahelgona och alla andra högtider. Sedan så tycker jag det är lite jobbigt att alla större högtider är baserade på kristendomen, men vill inte trycka på det.

Zappelina

Swordsman
Det är en mysig idé med högtidsscenarion, och en växande bank av sådana. Jag har alltid själv haft svårt att relatera till högtider, kanske ett glögg och rollspel kunde hjälpa mig få upp stämningen inför julklappsutdelningen?

Däremot har jag inte några idéer just nu för hur det borde genomföras :gremfrown: .

Jag har ett äventyr till Dread som (lite far fetched) skulle kunna funka till midsommar,eller iallafall sommar. Jag tror till och med jag postade en rapport på det här, förra sommaren.

Laowai

Hero
Varken midsommar, halloween eller jul har ju sina grunder i kristendomen ifs.

Halloween: Historian Nicholas Rogers, exploring the origins of Halloween, notes that while "some folklorists have detected its origins in the Roman feast of Pomona, the goddess of fruits and seeds, or in the festival of the dead called Parentalia, it is more typically linked to the Celtic festival of Samhain, whose original spelling was Samuin (pronounced sow-an or sow-in)".[1] The name of the festival historically kept by the Gaels in the British isles is derived from Old Irish and means roughly "summer's end".[1]

Midsommar: http://en.wikipedia.org/wiki/Summer_solstice

Jul: http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas#Pre-Christian_background

Sapient

Swashbuckler
Icke heller påsk. Motsvarande högtider på våren finns i alla möjliga kulturer. Det svenska firandet är en salig blandning av alla möjliga religioner och kulturer och få tror jag idag iakttar de delar som faktiskt är kristna inslag. (Så som t.ex. långfredagens stillhet t.ex.) Varken påskriset eller påskäggen har det minsta med kristendom att göra utan är pre-kristna inslag.

Dess nuvarande namn (i svenskan) kommer från den judiska motsvarigheten pesach.

Jag dristar mig till att länk till mig själv, då detta tangerar något av en käpphäst för min del :gremsmile:

Hur kristna är våra högtider egentligen?
http://alvor.wordpress.com/2010/03/05/kristna-hogtider/

Om midsommar (men också några ord om påsken):
http://alvor.wordpress.com/2011/06/24/glatt-sommarsolstand/

Sapient

Swashbuckler
Ja, idén är mycket bra. Och den är öppen för tolkningar som jag tycker är mycket spännande.

(Jag ser framför mig väldigt Poe/Doyle-inspirerade intruger där inget är vad det ger sig ut för att vara. Kanske någon underlig kult som agerar bakom kulisserna...)

Tyr

Hero
Jag har positiva erfarenheter av högtidsscenarier. Förr, då jag faktiskt hade en spelgrupp, så brukade vi alltid ha problem med hålla igång spelandet under högtider och då speciellt under vintern. Vi brukade hålla igång så nära inpå jul som vi kunde och sedan hade vi som målsättning att spela EN gång under julen. Detta rollspelstillfälle blev något av en tradition där jag spelledde ett vintrigt skräckäventyr i friform. Det var alltid trevligt och uppskattat.

Så jo, en uppmuntran till att skapa ett högtidsscenario och spela det med ens spelgrupp tycker jag är en god idé. Särskilt om det är för högtider där folk "försvinner iväg". Det där med Fenix är en häftig idé, men i brist på annat så borde väl äran vara nog. Vinner du inte har du ju åtminstone ett scenario att spela med spelgruppen.

solvebring

Superhero
Tack för er trevliga respons. Det låter ju bra det här, att folk gillar idén menar jag.

Vad gäller högtidernas härkomst så är jag inte så värst hemma. Ska försöka läsa Sapients länkar så snart som. Nåväl, men att de har flera olika grunder och inblandningar har man ju förstått. Till exempel det att hedningar och andra firat midvinter liksom midsommar innan kristendomens intåg.

Hur som haver, det är väl förövrigt en stor del av tjusningen med det här. Det tycker jag i alla fall - att det ligger så mycket bakom, att man faktiskt får en bred tolkningsfrihet och kan låta sig influeras på flera håll. På det viset tror jag att de här äventyren kan bli riktigt intressanta och färgstarka.