Nekromanti Återuppliva gamla svenska rollspel

Illern

koppariller
Re: Frågan är (på väg åt OT)

Jag skulle vilja se mer nya svenska spel istället.

Skramla ihop lite tusingar så kommer det ett i antik lågmäld sagomiljö nästa år :gremwink:

Spirit in the sky e' ju en störtskön låt förresten, näst intill lika bra som Alice :gremgrin:

fusk

Warrior
Re: Jippie, ett nytt Chronopia!

Ja, ett nytt Chronopia hade inte varit fel. :gremsmile:
Men jag vill se en annan aspekt framhävas, inte party-lir, utan jag vill se mer Chronomagi, det heter ju trots allt Chronopia. :gremsmile:
MMmm, massor med tidshopp, konstig tidslinjer, Chronomager, stridsklockor och Kejsaren. Det är grejer det. :gremlaugh:

Illern

koppariller
Wastelands är ett spel som jag klart saknar och tycker är synd att det ''dog'' men det får väl bli en ''efter-katastrofen-Wastelands-anpassning'' av TD:s regler nå'n gång när jag har tid över :gremsmirk:

Eksem

Champion
Re: MC d20

Som jag förstått snacket på SF-forumet är det antagligen de tre som redan svarat på ditt inlägg samt deras spelgrupper som skulle spela det :gremwink:

Men jag kan inte neka till att jag åtminstone skulle ta en noggrannare titt på en sådan produkt.

Dimfrost

Special Circumstances

Japp, fast jag har ingen spelgrupp och räknas därmed kanske inte. :gremfrown:

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nya Mutant (eller svarta-box-mutant eller CP-mutant) står sig väl i dagsläget, spelade det för några veckor sedan och det kändes inte som "retro"-spel.

Vad gäller jämförelser med NeoTech så skulle nog en nyutgåva av Nya Mutant (Nya Nya Mutant? :) få det lite kämpigt eftersom NeoTech har samma regler som Eon, som är ett rätt poppis spel i den nya generationen, sedan finns det ju en massa material ute redan.

Moderna filmer med framtidstema är ofta rätt mörka, och passar ypperligt som inspiration till äventyr i Nya Mutants värld. Senast vi spelade så fick rollpersonerna jaga runt i gamer-kretsar inspirerade av höjdarrullen Avalon.

Staffan

Myrmidon
Re: Åh, ett nytt Chronopia!

Förutom att vara spelvärld till Drakar och Demoner så var Chronopia även ett figurslagsspel eller nåt i den stilen, ungefär som MCs värld även användes till Warzone.

Rosen

Myrmidon
Hur är det då med 'gamla nya Mutant'? Det där som utspelade sig i slutet av det tjugoförsta århundradet och hade mer cyberpunkstämning än fantasy

Då skulle den få konkurrera med Neotech, och det verkar vara rätt få som saknar den så jag tror inte att den skulle klara av det.

Slutligen har vi då Lancelot. Western finns ju i modern form, men hur är det med Khelataar, kan det återkomma? Jag har hört att spelet är både orginellt och välgjort. Wasteland vet jag ännu mindre om, men nån på forumet kanske kan förklara varför det inte finns i tuff 2000-tals-förpackning.

Att Khelataar och Wastelands aldrig har dykt upp igen har en ganska enkel orsak; oklarheter kring vem som egentligen äger rättigheterna (det finns flera tänkbara kandidater, och alla hävdar att de tillhör någon annan än dem). Hr Gillbring såg till att den frågan var utredd i förväg för Westerns del (alla rättigheter till spelet ägs av honom, personligen), så det hamnade aldrig i den sitsen

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att göra en MC d20, med tung omarbetning av världen till att vara mer noir och deckarkänsla.

Vet inte om det skulle sälja nått, men det skulle vara kul att se vad man kunde göra med världen.
När du ändå är i farten, gör en GURPS MC så har du i alla fall en köpare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Man kanske kan göra...

...Mutant Chronicles penta-stat: BRP, d20, GURPS, Uni-System, CODA? Då säljer den säkert mycket, mycket bättre. Det blir nog inte plats för någon beskrivning av världen, men regler till alla kommer det i alla fall att finnas! Och det är ju som jag alltid säger: regler säljer!

:gremgrin:

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Man kanske kan göra...

...Mutant Chronicles penta-stat: BRP, d20, GURPS, Uni-System, CODA? Då säljer den säkert mycket, mycket bättre. Det blir nog inte plats för någon beskrivning av världen, men regler till alla kommer det i alla fall att finnas!
Nej, jag menade snarare något i stil med en separat version för varje regelsystem som någonsin gjorts. Då var det väl själve fanken om den inte skulle sälja (och få publicitet...)!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
RPG Abstraction Layer

Det kanske kan gå att skapa ett övergripande abstraktionslager med gemensamma begrepp som funkar för alla spel (typ karaktär, attack, yrke och så vidare), och sedan låta alla spel interfejsa med det istället för att de ska gå direkt på världsinformationen?

Låter det asbisarrt, eller hänger du med på vad jag menar?

M.

Troberg

Sinister eater
Re: RPG Abstraction Layer

Det kanske kan gå att skapa ett övergripande abstraktionslager med gemensamma begrepp som funkar för alla spel (typ karaktär, attack, yrke och så vidare), och sedan låta alla spel interfejsa med det istället för att de ska gå direkt på världsinformationen?

Låter det asbisarrt, eller hänger du med på vad jag menar?
Jag har till och med för mig att jag diskuterat det här tidigare (tror det var med 2097).

En annan fundering kring standardisering, öppenhet och licenser som är lite åt det hållet finns här. Jag är lite besviken att ingen svarade, det är en solid, intressant och nyskapande ide. Det är därför jag postar länken till det inlägget hela tiden...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Det var nog hellre så att jag hade en idé som liknade Risings. :gremgrin:

Ära den som äras bör.

Fast troberg får inge cred, det sköter han så bra själv! :gremwink:

M.

Rising

Vila i frid
Re: RPG Abstraction Layer

"Rising hade en liknande idé."

En av mina sämre idéer, men jag gjorde faktiskt en liten grunka i Qbasic som genererade fram små rollspel med ett par olika ingredienser. (alltså, det var bara en proxy, rollspelen man genererade var knappt ens i dogma-storlek)

Jag utarbetade en djäkligt cool mall för hur det hela skulle läggas upp (inte alls som jag trodde i det gamla inlägget) och jag måste säga att det var djäkligt kul att koppla och ställa in filter fram och tillbaka och sedan -hux flux- få fram ett rollspel, men det var äckligt tidskrävande att skriva alla grejer, så jag tror inte att det blir någon hit.

Det bästa jag kom på var ett filter som hette "Kompressor" som man hade tre reglage på: Man ställda in Mål, Vidd och Crunch, och sedan pressades alla värden inom vidden in mot målet, olika mycket beroende på vad man hade i crunch. Det låter inte så märkvärdigt, men var ett jättebra system om man ville jazza upp alla rollpersoners medelvärden upp mot 75% av deras maximum utan att för den sakens skull behöva höja deras låga värden lika mycket.

Tja... um... öh, och så hade jag en "mansgrisifierare" som gjorde att alla brudar (och särskilt alla som var märkta som blondiner) i äventyren fick ökad karisma, snygghet, smidighet och liknande, fast rejält nedsänkt intelligens. Tja, man kunde göra precis vad som helst, helt enkelt, men jag stressade fram en del delar, antar jag, när man försökte göra rollspel med storytellermekanism så kunde en del värden balla ut rätt ordentligt.

/Rising
har lagt ner det projektet nu.