Re: RPG Abstraction Layer
"Rising hade en liknande idé."
En av mina sämre idéer, men jag gjorde faktiskt en liten grunka i Qbasic som genererade fram små rollspel med ett par olika ingredienser. (alltså, det var bara en proxy, rollspelen man genererade var knappt ens i dogma-storlek)
Jag utarbetade en djäkligt cool mall för hur det hela skulle läggas upp (inte alls som jag trodde i det gamla inlägget) och jag måste säga att det var djäkligt kul att koppla och ställa in filter fram och tillbaka och sedan -hux flux- få fram ett rollspel, men det var äckligt tidskrävande att skriva alla grejer, så jag tror inte att det blir någon hit.
Det bästa jag kom på var ett filter som hette "Kompressor" som man hade tre reglage på: Man ställda in Mål, Vidd och Crunch, och sedan pressades alla värden inom vidden in mot målet, olika mycket beroende på vad man hade i crunch. Det låter inte så märkvärdigt, men var ett jättebra system om man ville jazza upp alla rollpersoners medelvärden upp mot 75% av deras maximum utan att för den sakens skull behöva höja deras låga värden lika mycket.
Tja... um... öh, och så hade jag en "mansgrisifierare" som gjorde att alla brudar (och särskilt alla som var märkta som blondiner) i äventyren fick ökad karisma, snygghet, smidighet och liknande, fast rejält nedsänkt intelligens. Tja, man kunde göra precis vad som helst, helt enkelt, men jag stressade fram en del delar, antar jag, när man försökte göra rollspel med storytellermekanism så kunde en del värden balla ut rätt ordentligt.
/Rising
har lagt ner det projektet nu.