Faehrengaust
Hero
Skulle vilja bolla ett koncept som jag visserligen redan använt tidigare, men som jag vill förfina till min nästa kampanj.
---
Lite bakgrund, en begränsad sammanfattning:
Världen: Världen är trasig i både tid och rum. Bitar av världen flyter omkring i kosmos men binds ihop av reser av världsträdets rötter. Storleken på bitarna varierar kraftigt. Samma fysiska område kan finnas i flera versioner separerad av tid.
Besudling: Orsaken till splittringen är en kraft som kallas Besudling. Det är en oharmonisk kraft som splittrar, fördärvar, försämrar, förändrar, etc. Det är också en dynamiska kraften i världen, utan den skulle allt vara statiskt och ingen utveckling skulle ske. Men den har fått överhanden och tippat balansen. Besudlingen eller den stora obalansen den skapat är den stora fienden och en av stora metaplotterna i spelet. Besudlingen ses som Ond av de flesta i världen, men detta är inte sant egentligen, det skulle inte finnas någon förändring utan den.
Folken: Allt kan fördärvas av Besudling, även folken. Det sker fysisk, emotionellt och/eller mentalt.
Rollpersonerna: De tillhör en grupp (ett par tusen) själar som har förmågan att återfödas (en del av metaplotten). Om de dör så återföds de i ett ställe som heter Nexus som förmodas vara en rest av den ursprungliga världen. Därifrån kan de återgå till världen. De kan också resa till och från Nexus frivilligt och med hjälp av det resa mellan de olika delarna av världen. Inom denna grupp finns många som kämpar emot Besudlingen, det är deras "uppgift", men alla hörsammar det inte. Precis som världen så är "organisationen" också trasig.
Om en rollperson blir för Besudlad så kommer hen behöva göra en rening vilket innebär återgång till Nexus utan minne, dvs ett sätt att pensionera rollpersonen.
---
Nu till det jag vill bolla.
Om en rollperson blir splattad så kommer hen alltså att återuppstå i Nexus. Sedan har hen en liten paus förrän hen kan återvända. I Nexus är det möjligt att prata med andra odödliga som råkar vara där. Det finns även en del SLP'er som bor där och kan hjälpa till med en del information och tjänster. Tanken är att personen faktiskt inte är där fysiskt, dvs ingen handel med grejer. Men det är inget måste.
Jag funderar lite över vad det kan finnas för spännande saker som inträffar iom att rollpersonen faktiskt dör? Att det skulle kunna resultera i mentala effekter är ju tämligen uppenbart, men jag vill gärna få till något spännande av det. Helst vill jag få döden till något som både har positiva och negativa effekter.
Och vad kan det hända för annat kul i Nexus? En sak som jag tänkt på är att man eventuellt kan få tag på minnen från tidigare liv. Men vad skulle det kunna finnas för andra roliga saker? Vore kul om det fanns något mer i Nexus som skulle kunna skapa trådar man kan följa upp. Döden skulle inte bara vara ett straff utan en resurs eller ett steg vidare.
Jag har heller inte bestämt exakt hur återinträdet till världen ska gå till. Kan personen ändra sin kropp? Eller kan det hända något annat speciellt? Tidigare har jag kört med att personen blir exakt lika, men det är inte nödvändigt.
Så har ni idéer om intressanta saker som kan hända mellan dödsögonblicket och återinträdet i världen?
---
PS: Ursprungsidén kom när jag spelade Demon's Souls för länge sedan och jag har använt det flera gånger sedan dess i olika tappningar. Då kan rollpersoner dö utan att spelare tvingas skapa nya rollpersoner. Dock så resettas inte äventyret på samma sätt som i dataspel
Dvs, döda kakan men ändå ha den kvar.
---
Lite bakgrund, en begränsad sammanfattning:
Världen: Världen är trasig i både tid och rum. Bitar av världen flyter omkring i kosmos men binds ihop av reser av världsträdets rötter. Storleken på bitarna varierar kraftigt. Samma fysiska område kan finnas i flera versioner separerad av tid.
Besudling: Orsaken till splittringen är en kraft som kallas Besudling. Det är en oharmonisk kraft som splittrar, fördärvar, försämrar, förändrar, etc. Det är också en dynamiska kraften i världen, utan den skulle allt vara statiskt och ingen utveckling skulle ske. Men den har fått överhanden och tippat balansen. Besudlingen eller den stora obalansen den skapat är den stora fienden och en av stora metaplotterna i spelet. Besudlingen ses som Ond av de flesta i världen, men detta är inte sant egentligen, det skulle inte finnas någon förändring utan den.
Folken: Allt kan fördärvas av Besudling, även folken. Det sker fysisk, emotionellt och/eller mentalt.
Rollpersonerna: De tillhör en grupp (ett par tusen) själar som har förmågan att återfödas (en del av metaplotten). Om de dör så återföds de i ett ställe som heter Nexus som förmodas vara en rest av den ursprungliga världen. Därifrån kan de återgå till världen. De kan också resa till och från Nexus frivilligt och med hjälp av det resa mellan de olika delarna av världen. Inom denna grupp finns många som kämpar emot Besudlingen, det är deras "uppgift", men alla hörsammar det inte. Precis som världen så är "organisationen" också trasig.
Om en rollperson blir för Besudlad så kommer hen behöva göra en rening vilket innebär återgång till Nexus utan minne, dvs ett sätt att pensionera rollpersonen.
---
Nu till det jag vill bolla.
Om en rollperson blir splattad så kommer hen alltså att återuppstå i Nexus. Sedan har hen en liten paus förrän hen kan återvända. I Nexus är det möjligt att prata med andra odödliga som råkar vara där. Det finns även en del SLP'er som bor där och kan hjälpa till med en del information och tjänster. Tanken är att personen faktiskt inte är där fysiskt, dvs ingen handel med grejer. Men det är inget måste.
Jag funderar lite över vad det kan finnas för spännande saker som inträffar iom att rollpersonen faktiskt dör? Att det skulle kunna resultera i mentala effekter är ju tämligen uppenbart, men jag vill gärna få till något spännande av det. Helst vill jag få döden till något som både har positiva och negativa effekter.
Och vad kan det hända för annat kul i Nexus? En sak som jag tänkt på är att man eventuellt kan få tag på minnen från tidigare liv. Men vad skulle det kunna finnas för andra roliga saker? Vore kul om det fanns något mer i Nexus som skulle kunna skapa trådar man kan följa upp. Döden skulle inte bara vara ett straff utan en resurs eller ett steg vidare.
Jag har heller inte bestämt exakt hur återinträdet till världen ska gå till. Kan personen ändra sin kropp? Eller kan det hända något annat speciellt? Tidigare har jag kört med att personen blir exakt lika, men det är inte nödvändigt.
Så har ni idéer om intressanta saker som kan hända mellan dödsögonblicket och återinträdet i världen?
---
PS: Ursprungsidén kom när jag spelade Demon's Souls för länge sedan och jag har använt det flera gånger sedan dess i olika tappningar. Då kan rollpersoner dö utan att spelare tvingas skapa nya rollpersoner. Dock så resettas inte äventyret på samma sätt som i dataspel
Last edited: