Nekromanti Åttiotalsnördar? Behöver hjälp!

Dilandau

Myrmidon
Ärkeskurken

Vore det inte skönt om Panter tanter var de onda hjärnorna bakom V-invasionen? Eller David Hasslehoffs karaktär i Baywatch (första avsnittet kom 1989, tror jag). :)

Varför inte blanda in lite schyssta Transformers i det hela? Decepticons var förvisso helt hjärnlösa som skurkar i den tecknade serien, men det kan ju ändras.

Försökte komma på vilka tv-serier som ännu inte nämnts i tråden än
- Spanarna på Hill Street
- T.J. Hooker
- Alien Nation
- Charlies Änglar (höll på ända till början av 80-talet)
- Par i Hjärter
- Hunter
- Lagens Änglar
- Våra värsta år (tänkt dig Al Bundy i närkamp med ödlealiens!)
- Quincy (den där gamla obducenten)

Lite filmer
- The Abyss
- The Golden Child
- Die Hard 1 och 2
- En amerikansk varulv i london
- Snuten i Hollywood
- Lost Boys
- Dödligt vapen
- Goonies / Döskalleklubben
- Big trouble in little china
- Cobra
- Rovdjuret
- Rocky
- Top Gun
- Wargames
- Cocoon
- flugan
- Crocodile Dundee

Staffan

Myrmidon
Axel Foley (Eddie Murphys figur i Snuten i Hollywood) borde vara med på ett hörn - eller, kanske en av sidekick-snutarna i LA (Taggart och nån till tror jag de hette).

Att blanda in Freddie Krueger tillsammans med V-ödlor rekommenderas inte, eftersom universat då kommer att implodera av paradoxen när han stöter på Willie.

Quan'talis

Swashbuckler
Alan Moore!

För mig är allt bra från åttiotalet gjort av Chris Claremont, Alan Moore, Neil Gaiman eller Frank Miller...
Hmm... om själva konceptet är lånat från »League of Extraordinary Gentlemen« så borde väl Alan Moore vara självskriven som en av de medverkande? Inte för att jag vet vad han skulle göra i sällskap med Inspector Gadget, men ändå...

JPS

Storuggla

Champion
"Naturligtvis en konspiration med Reagan och Thatcher."

Hmmm, tål att tänkas på. De ÄR förvisso lysande skurkar (i min vackert vinröda spelgrupp, åtminstone).
Men... är det inte lite för enkelt? Vem är elakingen, de uppenbara? Nää, om man ska ha en åttiotalsskurk så är väl Kim Jong Il eller någoon annan gök som ingen bryr sig om som är han som drar i trådarna bakom scenerna och Reagan och Thatcher som springer hans ärenden. Tvi för enkla val.

Storuggla, Dalai Lama är lite lömsk också

Storuggla

Champion
Columbo! Conny från Varuhuset! Någon australiensare från Grannar! Kojak! Killen från En Röst i Natten! Sonny och Crocketts chef (han med ärriga nyllet och snorbromsen)! David Eddings! Björn Shifs! Henry Kissinger (där har vi däremot en skurk som verkar i det dolda, eller en uppdragsgivare om han ångrat sig och vill göra bot...)! Rutger Hauer! Gary Gygax!

Storuggla, ger förslag som suger

<font size="1"> Edit: Rättade ett pinsamt stavfel </font size>

Rising

Vila i frid
"Men... är det inte lite för enkelt?"

Det är lite för otroligt med ödleinvasionen. Ett kallt krig överhuvudtaget är rätt otroligt om man har ett överskuggande hot från yttre rymden. Å andra sidan vill jag nog inte ge V för stort utrymme, eftersom den serien inte riktigt utspelade sig i en typiskt "åttiotalsaktig" värld. Jamenar, var är pastellerna?

Så jag vet inte. Eventuellt drar jag till med Skeletor bara för att förstöra spelkvällen när vi närmat oss klimax.

/Riz

Storuggla

Champion
"Så jag vet inte. Eventuellt drar jag till med Skeletor bara för att förstöra spelkvällen när vi närmat oss klimax."

Henry Kissinger. Ondare än så kan det väl ändå inte bli? När de är fastbunda i ett lantgods i... öh.. Bremern eller någt och handlangarna hpåller dem på plats så kommer en gestalt in, döljd i skuggor och så börjar han tala i den där skrovliga rösten... :gremgrin:

Storuggla, Remo är ett tips annars

Rising

Vila i frid
Spela Alan...

Jag ämnar försöka hålla Alan Moores League of Extraordinary Gentlemen-känslan så gott jag kan; alltså, tidsandans ikoner i ny tappning, karaktärer med svärta och som inte är alltigenom sympatiska, och många motsättningar inom gruppen då de kan ha egenskaper och karaktärsdrag som är varandras motsatster. Osv.

Just den ikoniska slagkraften i LoEG-konceptet tycker jag skulle vattnas ur ordentligt om jag blandade in verkliga människor bland äventyrarna. Därför undviker jag helst Alan Moore som en rollperson.

Jag har redan funderat på att leka med Alan's största åttiotalsserie Watchmen, men dragit slutsatsen att jag inte har något att tillföra hans persongalleri. De är bra som de är, dessutom ändras så mycket i världen om man helt plötsligt vill använda Ozymandias eller ...umm... atommannen, vad fan han nu hette.

/Rising
trött

Rising

Vila i frid
"många juste:a giganter har varit med och gjort He-Man, bland annat JMS.
Frågan är dock om det inte är framtiden? Jag tänker på Queen Malena-situationen som i och för sig är ändrad i det nya He-Man."

Hjälp! Dina åttiotalskunskaper kuvar mig som om jag vore en styrkelös spolmask! Jag har ingen aning om vad du pratar om.

Men okej, jag diggar Skeletor fett, jag bara menar att det inte skulle passa just i mitt äventyr. Men jag är lite rädd också, för nu börjar tråden bli väldigt mycket "Hej allihop, gå in på en 80's-sida och cut n' paste:a in så mycket som möjligt därifrån i ett svarsinlägg på den här tråden!" -och då handlar den här tråden plötsligt inte så mycket om rollspel längre.

Så, jag tänker lugna ner mig nu och enbart skriva något svar som har att göra med rollspel generellt eller (helst) just mitt planerade äventyr.

/Rising
djupt imponerad av 2097's He-man-kunskaper, dock. Jag trodde JAG var rätt kung på leksaker...

Dimfrost

Special Circumstances
Om jag inte minns helt fel (vilket är mycket möjligt) så var Malena en jordisk astronaut eller liknande som kraschlandat på He-mans planet.

/Dimfrost

Bjorn

Hero
I wanna go back!

[color:\\"#FF00FF\\"] I wanna go back! Back to the 80s, when everything was cool! [/color]

Finns ju hur mycket 80-tals ikoner som helst att välja på. 80-talet var ju (än så länge) höjdpunkten för mänsklighetens utveckling vad gäller stil, klass, kultur och underhållning.

Problemet blir väl snarare att få spelarna att acceptera det som en parodi snarare än en homage.

/Bjorn

PS: Rising, du vet att du är "galen" va?
DS

Troberg

Sinister eater
Nåt år hit eller dit...

"Mannen från rymden" hette en serie jag aldrig såg, "Highlander" en annan (ja, jag vet...). Om du gillade någon av dem kanske du blir glad om jag påminner.
Om vi ska vara petiga med årtal så gick serien Highlander 92-97...

Dilandau

Myrmidon
Re: Spela Alan...

Problemet med 80-talsikoner är att det finns så herrans många av dem. Moore hade det enklare med 1800-talet - antalet lämpliga figurer är ganska begränsat.

Jag förspråkar fortfarande en åldrande Indiana Jones som din "normala" rollperson. Finns det någon större 80-talsikon än Indy? Givetvis är han inte särskilt fysiskt aktiv längre (kanske spelar han badminton någon dag i veckan för att "hålla formen") utan spenderar numera tiden som pensionerad professor och samlare. Hjärnan är fortfarande skarp som en kniv.

Tror han skulle bli ett bra kompliment till de övriga. Gadget är ju en rätt fysisk karaktär och Elizabeth är ... tja ... ett freak på många sätt. :) Och om jag fattar det rätt så kommer du använda Wenkman som lite av gruppens "psionic"? Indy är bara en vanlig lirare som råkar ut för skumma saker. När han är gammal är han inte heller så fysiskt överlägsen som han var på 40-talet. Nu har han bara en jävla massa erfarenhet och kunskap om det mesta.

Och indy kan kommentera Wenkmans "spökbusiness", som du eferlyste i ditt ursprungliga inlägg. Han har ju stött på en hel del övernaturliga saker under sin karriär .

Och vill du inte använda Indy himself går det ju att fabulera ihop hans son eller dotterdotter eller likande avkomma.

Ett annat alternativ är att använda en ung Fox Mulder. Hur gammal kan han ha varit på 80-talet? 20? Kanske håller han på att utbilda sig till FBI-agent när v-attacken kommer?

A

Troberg

Sinister eater

Jag ämnar försöka hålla Alan Moores League of Extraordinary Gentlemen-känslan så gott jag kan; alltså, tidsandans ikoner i ny tappning, karaktärer med svärta och som inte är alltigenom sympatiska
Gråskalor kom man på under 90-talet, 80-talet var svartvitt, med kolsvarta skurkar och hjältar som är så goda att de lyser i mörkret, gärna tillsammans med övertydliga moralkakor.

Pom

Swashbuckler

Gråskalor kom man på under 90-talet, 80-talet var svartvitt, med kolsvarta skurkar och hjältar som är så goda att de lyser i mörkret, gärna tillsammans med övertydliga moralkakor.
Jag har ingen bra måttstock för att sammanfatta ett decenniums hjältemoral, och det är skönt med folk som ifrågasätter etablerade "sanningar", men hur tänker du nu?

Från vilket decennium som helst kan man förstås plocka fram populärkultur som stödjer vilken åsikt man vill, men det 80-tal jag minns hade i alla fall den uttalade självbilden att gråskalor och dystopier var på modet.

Troberg

Sinister eater

Jag har ingen bra måttstock för att sammanfatta ett decenniums hjältemoral, och det är skönt med folk som ifrågasätter etablerade "sanningar", men hur tänker du nu?

Från vilket decennium som helst kan man förstås plocka fram populärkultur som stödjer vilken åsikt man vill, men det 80-tal jag minns hade i alla fall den uttalade självbilden att gråskalor och dystopier var på modet.
Inte vad jag kan komma ihåg. De TV-serier och filmer som jag kommer ihåg var väldigt starkt polariserade (med några mycket få undantag). 90-talet däremot, där fanns det nästan inte en enda helt god hjälte, de var alla rätt mörka.

Rising

Vila i frid

" De TV-serier och filmer som jag kommer ihåg var väldigt starkt polariserade (med några mycket få undantag). 90-talet däremot, där fanns det nästan inte en enda helt god hjälte, de var alla rätt mörka."

Jag tycker trenden fanns redan under åttiotalet. Serierna "Watchmen" (Alan Moore igen) och "Dark Knight Returns" är väldigt talande för min syn på åttiotalet. Man skulle väl kunna nämna karaktärerna i "Plutonen", Mad Max, Ham från "V", osv.

Visst, jag håller med om att åttiotalet i stort sett var lika fläcklöst som ett triangulärt pastellfärgat plastörhänge, men det är ju å andra sidan faktiskt min poäng att komplicera till åttiotalsikonerna som jag kommer att använda. Precis som Alan Moore gav svärta åt sina karaktärer i LoEG (gjorde om en ren matinéhjälte till en opiummissbrukare, exempelvis), så är det ju just det jag vill göra med bl.a. Elizabeth och Inspector Gadget. Byter man bara perspektiv på dem så får de direkt ett intressant och väldigt kluvet förhållande till varandra.

Så... jag tänker inte göra ett "Girls just wanna have fun"-rollspel, även om det hade varit schysst 80-talsstämning.

/Riz