Nekromanti [Ödesväktarna] Idé till omslagsillustration - tankar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är svårt det här med framsidesbilder.

På Gothcon förra året bestämde jag och två av mina äldsta vänner oss för att vi skulle göra ett försök att ta den ene vännens fantasyspelvärld, som vi gemensamt spelat i av och till sedan millennieskiftet eller däromkring, och göra ett rollspel som utspelade sig i den. VI bestämde oss för att avgränsa oss till en specifik tidsålder, en specifik stad, och en specifik typ av aktivitet för rollpersonernas del.

Resultatet är idag en i princip helt färdig text till Ödesväktarna, ett rollspel där man spelar ockulta CSI-mysterielösare i en babylonsk fantasystad som styrs av det intellektuella, akademiska Gillet. Gillet anställer rollpersonerna för att lösa brott och mysterier med anstrykning av de Urkrafter som hotar ödesväven och samhällets stabilitet. Självförbränningar, folk som verkar ha mördats av monster, ockulta ritualmord, såna saker. Ibland ligger någon av Urkrafternas monster eller agenter bakom, ibland inte.

Så. Hur gör man ett omslag till det här?

Efter en del tankemöda så kom vi fram till den här idén:
  • Vi ser ner mot ett golv.
  • Mörk, glansig sten med mossa på.
  • Pelare går upp mot taket.
  • Mellan pelarna syns en cirkel av ockulta symboler.
  • I golvet, i cirkelns mitt, sitter ett par rejäla bojor fastnitade.
  • Bojornas kedjor är sönderslitna, och ett blodspår leder från cirkeln ut i mörkret.
Tanken vi har är alltså att omslaget liksom ska knyta an till det man gör - löser äventyr - och skapa frågor hos betraktaren - vad är det som slitit sig loss?

Nedan följer en jätteful skiss:

...nä, jag ska inte sluta jobba som lärare och försöka mig på en ny yrkesbana som illustratör nångång snart, nä.

Och ja, slutprodukten ska vara i färg.
Och vi kommer att ha en riktig logga.

Så. Nu skulle vi vilja ha lite input. Gärna konstruktiv - antingen ett helt eget förslag eller något konkret som skulle kunna lyfta omslaget. Vi funderar till exempel på om det skulle bli snyggt eller för plottrigt att ha en person eller två som stod och undersökte scenen. För att visa att man förväntas spela undersökare av såna scener och inte, typ, monster som sliter sig.

Attachments

"Babylonsk fantasystad" gör att jag gärna skulle se något som visade det, i pelarna, kanske mönster i golvet eller nåt, Sedan skulle jag ha satt de avslutna kedjorna i pelarna istället, dvs. flera än två. Jag gillar ovanifrån vinkeln.

zonk

muterad
Voldstagg13;n265973 said:
"Babylonsk fantasystad" gör att jag gärna skulle se något som visade det, i pelarna, kanske mönster i golvet eller nåt, Sedan skulle jag ha satt de avslutna kedjorna i pelarna istället, dvs. flera än två. Jag gillar ovanifrån vinkeln.
Detta - vidare, fundera på att ha grönt / annorlunda blod, för att indikera att det är nåt monstruöst i farten.

Låter som en cool idé till omslag!

Bifur

Veteran
Tror en person i utkanten, eller kanske bara skuggan av en kunde vara coolt, på väg fram till scenen liksom.

Nässe

Myrmidon
Tänker också så, med en person. Riskerar att bli lite torrt och tråkigt utan något levande.

Verkar helt rätt: bara blod känns lite väl använt redan, en person/ett CSI-team som undersöker gör en levande scen, kläder som antyder mer om spelvärlden är också ett plus.

Tre solar

Hero
Pelare är trist. Jag tycker det ska vara grinande avgudar istället.

Jag får ingen Babylon-vibb av mossa, och ingen ockult heller. Sand eller alger eller slem är bättre.

Annars tycker jag man kommer långt med ett beläte, och att Cabiria har världens bästa poster som kan vara framsida till vad som helst.
https://goo.gl/images/ZSfhWg

Om det nu är arketyp-Babylon borde väl pelare/statyer vara figurer i en stil man kan koppla till Babylon? Pazuzu...(jag erkänner att jag inte är helt klar med vad som skiljer Babylon och Assyrien)

Khan

Kondottiär
Funkar bra skulle jag säga, men jag tycker det ser mer ut som ett äventyrsomslag än ett grundboksomslag. Jag blir direkt sugen på att se vad det var för mystisk varelse som slitit sig lös, vems blod det är och vad det är för underlig plats där den kedjats fast. Jag får inga vibbar av en större värld, andra jobb att göra eller liknande. Jag har tyvärr ingen mer konstruktiv kritik på vad som skulle passa istället. Men om detta omslag hamnade på första äventyret skulle jag slå till direkt!